Barfotaboots!

Ketrawzc

Trådstartare
Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall.
Men hennes hovar behöver någon form av sko främst då vi rider ut eller promenerar eftersom det mestadels är grusväg där vi bor.

Så jag funderar på barfotaboots! Jag har noll koll, noll erfarenhet.
Borde jag ta hjälp med utprovning eller kan jag läsa på och fixa själv? De ska användas ca 1-3 gånger/vecka vid lätt träning ute, men en fördel är om de även funkar på ridbanan.
Vad ska man tänka på med olika modeller och hur svår är inpassningen?

Om du är helt novis skulle jag rekommendera att du tar hjälp av en utprovare. Det är så många olika faktorer som spelar in i hur bra passformen matchar hästens hovar och man bör också prova ut bootsen när hästen är nyverkad. Självklart kan man själv läsa på och fixa på egen hand, men min erfarenhet är att det lönar sig i längden att ta hjälp.

Det börjar finnas otroligt många varianter 😅 Enklast är nog ändå att börja med en utprovning av någon som har flera modeller så kanske ni går ett hum om vad som kan funka bra för hästen och dig och era aktiviteter. Eller vad som inte funkar!

Sedan kan man oftast få hjälp av de som säljer genom att skicka bilder, låna provkitt eller hos vissa till och med provrida någon gång. Men det kan ju bli dyrt, krångligt, långdraget och lite svårt om man är helt grön. Kanske är steg 2 om utprovning inte ger önskat resultat eller inte finns tillgängligt :)

Jag tror tex jag själv fick tips om modellen (Floating) jag provar just nu typ första gången jag provade barfota med min häst. Jag förstod den inte riktigt då så har testat en uppsjö andra "enklare" modeller genom året men min häst har lite knepiga hovar så aldrig riktigt blivit nöjda. Så nu bara gav jag fria händer och sa skicka vad du vill jag ska testa och varit helt klart mest lovande hittills 😅

Liknande trådar

Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var... 2
Svar
30
· Visningar
3 004
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 566
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 950
Senast: Teilani
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 636
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka