Hovledsinflammation!!

Claraclara

Trådstartare
Hej
Min 8 åriga valack på 175 cm fick den 25e Januari diagnosen hovledsinflammation bf och knäledsinflammation hb, han va även tät i ryggen L1-L3 (inte ks.) Han röntgades i alla benen samt ryggen, behandlades med kortison i de inflammerade benen och vi åkte hem till en metacam kur och boxvila/sjukhage. Vid återbesök nu den 26e Februari så va hältan i hb släckt, allt frid och fröjd där. Hovledsinflammationerna envisas dock samt att ryggen har blivit sämre av att han bara står. Han behandlades i båda frambenen, men även ryggen med kortison denna vändan i väntan på återbesök om 4 veckor IGEN.
Har läst en hel del mardrömshistorier om just ”hovledsinflammationer” och att de har krävts massor av behandlingar där hästen till slut har dömts ut etc ändå. Vad som inte alls hjälper i mitt fall är att ryggen är som en tickande bomb och blir värre och värre av stillaståendet.

Hade gärna hört på någon historia med positiv utkomma på något så hopplöst som hovledsinflammation i båda benen + täta ryggkotor samtidigt (för övrigt så tror veterinären att ryggen är sekundärt pga benen medans jag tror tvärt om.)

Vissa dagar känns de extra tråkigt, speciellt när jag inte ägt hästen mer än några månader och kort efter köpet blev av med jobbet pga arbetsbrist också.☹️

Mvh

Senast ändrad:
Min har haft hovledsinflammation men det har blivit bra på kort tid. 1 max 2 behandlingar.
Om den inte svarar på behandling skulle jag undra om det verkligen är rätt diagnos? Något annat i hoven som bråkar? Eller något annat som vidmakthåller problematiken?

Hej
Min 8 åriga valack på 175 cm fick den 25e Januari diagnosen hovledsinflammation bf och knäledsinflammation hb, han va även tät i ryggen L1-L3 (inte ks.) Han röntgades i alla benen samt ryggen, behandlades med kortison i de inflammerade benen och vi åkte hem till en metacam kur och boxvila/sjukhage. Vid återbesök nu den 26e Februari så va hältan i hb släckt, allt frid och fröjd där. Hovledsinflammationerna envisas dock samt att ryggen har blivit sämre av att han bara står. Han behandlades i båda frambenen, men även ryggen med kortison denna vändan i väntan på återbesök om 4 veckor IGEN.
Har läst en hel del mardrömshistorier om just ”hovledsinflammationer” och att de har krävts massor av behandlingar där hästen till slut har dömts ut etc ändå. Vad som inte alls hjälper i mitt fall är att ryggen är som en tickande bomb och blir värre och värre av stillaståendet.

Hade gärna hört på någon historia med positiv utkomma på något så hopplöst som hovledsinflammation i båda benen + täta ryggkotor samtidigt (för övrigt så tror veterinären att ryggen är sekundärt pga benen medans jag tror tvärt om.)

Vissa dagar känns de extra tråkigt, speciellt när jag inte ägt hästen mer än några månader och kort efter köpet blev av med jobbet pga arbetsbrist också.☹️

Mvh
Just hovledsinflammation är en diagnos som ofta kan relateras till ridning och träning. Så jag tänker att du har en god prognos när hästen är frisk, att förebygga att din häst får ytterligare inflammationer om du är villig att analysera din ridning och träning och ta hjälp för förändring.

Har du pratat om skoningen med veterinären? Ofta kan hästar med hovledsinflamationer behöva specialskoning och att det blir så mjukt som möjligt. Vet hästar som fått PG-beslag eller flytsula. Sen är det som det skrev här ibland lurigt att faktiskt konstatera att det är hovleden, ibland kan bedövningen har hunnit sprida sig vid diagnostiseringen och problemet är egentligen ligament. Vilket isf bara går att ta reda på med en MR.

Hej

Mvh
Precis som @MiniLi säger, kan det vara fel diagnos kanske!? Jag hade en som blev diagnostiserad med hovledsinflammation. Behandlades upprepade ggr utan resultat och vi gick igenom träning, skoning, underlag mm med både tränare och veterinär utan att hitta någon tydlig faktor. En magnetröntgen visade sedan att det var en skada på hovbenet som var den underliggande orsaken till de återkommande inflammationerna.

Min har haft hovledsinflammation men det har blivit bra på kort tid. 1 max 2 behandlingar.
Om den inte svarar på behandling skulle jag undra om det verkligen är rätt diagnos? Något annat i hoven som bråkar? Eller något annat som vidmakthåller

Just hovledsinflammation är en diagnos som ofta kan relateras till ridning och träning. Så jag tänker att du har en god prognos när hästen är frisk, att förebygga att din häst får ytterligare inflammationer om du är villig att analysera din ridning och träning och ta hjälp för förändring.
Det roliga här är att hästen är knappt igång. Han köptes ganska ”avställd.” Riden 3-4 gånger i vecka ungefär. Gick igenom besiktningen ua och nu detta? Att det skulle vara en överansträngning känns nästintill omöjligt då vi enbart promenerat, skrittat och travat på, lite cavaletti etc. Han har absolut inte gått hårt.

Har du pratat om skoningen med veterinären? Ofta kan hästar med hovledsinflamationer behöva specialskoning och att det blir så mjukt som möjligt. Vet hästar som fått PG-beslag eller flytsula. Sen är det som det skrev här ibland lurigt att faktiskt konstatera att det är hovleden, ibland kan bedövningen har hunnit sprida sig vid diagnostiseringen och problemet är egentligen ligament. Vilket isf bara går att ta reda på med en MR.
Jag har fått instruktioner av veterinär till hovslagaren som kommer Onsdag nästa vecka.
Är han inte bättre nästa vända hos veterinären så får man ju ta till något annat, exempelvis magnetröntgen.
En tanke jag har haft är att han gått väldigt mycket på gräs innan jag köpte honom. Skodde honom fram pga att han ömmade på vad jag kallar ”ordentligt” underlag. Grusvägar, riktig ridbana, etc. Kan förändringen där ha något med saken att göra tro?

Om den inte svarar på behandling skulle jag undra om det verkligen är rätt diagnos? Något annat i hoven som bråkar? Eller något annat som vidmakthåller problematiken?

Sen är det som det skrev här ibland lurigt att faktiskt konstatera att det är hovleden, ibland kan bedövningen har hunnit sprida sig vid diagnostiseringen och problemet är egentligen ligament. Vilket isf bara går att ta reda på med en MR.

Precis som @MiniLi säger, kan det vara fel diagnos kanske!? Jag hade en som blev diagnostiserad med hovledsinflammation. Behandlades upprepade ggr utan resultat och vi gick igenom träning, skoning, underlag mm med både tränare och veterinär utan att hitta någon tydlig faktor. En magnetröntgen visade sedan att det var en skada på hovbenet som var den underliggande orsaken till de återkommande inflammationerna.
Jag håller med i sak men sannolikheten att det är något annat i BÅDA fram?
Eller tänker ni nån typ av traumaskada i ena och sekundärt i hovleden i andra?

@Claraclara - jag har bara haft en hovledsskada men den var akut och hästen svarade på en behandling. Den hästen var förresten tät mellan vilka kotor det nu var, den dog 2003 av njurhaveri.

Ja, jag förstår ditt resonemang, men en skada på BÅDA hovbenen?
Jag har gett det två behandlingar nu, är läget oförändrat eller bara marginellt bättre nästa gång så kommer jag föreslå mri. Vet att veterinären även nämnde det nu sist men ville ge detta ett försök till.

Ja nu har jag ju behandlat för andra gången i Onsdags förra veckan så det återstår ju att se vid återbesöket. Är han bara aningen bättre eller läget är oförändrat så kommer jag vilja ta till något annat än att bara pumpa honom med kortison.

Liknande trådar

Träning Häromdagen så var jag inne hos veterinären med min 8 åriga valack. Han har en knäledsinflammation hb (stackaren)☹️ Vi röntgade 3 av 4...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För... 2 3
Svar
48
· Visningar
8 124
Senast: Ray
·
B
Hästvård För två månader sedan åkte jag med min varmblodstravare till en ganska stor hästklinik med kunniga veterinärer för att göra en...
Svar
9
· Visningar
4 146
Senast: Bergmutt
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 040
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer