Falsterbos Jana efter kritikstormen: ”Inte för en sekund sportwashing”

Efter massiv kritik mot Falsterbo Horse Shows nya titelsponsor talar nu tävlingens ordförande ut.
– Jag är säkert naiv, men jag vet inte om någon kunde drömma om att det skulle ta de här proportionerna, säger Jan-Olof Wannius till DN.

Lite ödmjukhet för att folk och hästar faktiskt mår illa och blir skadade och dör på grund av vem du är är ju verkligen passande. Att ryttare rider i de länderna är en annan sak.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen.../kvinnors-rattigheter-i-saudiarabien_h411634/
Rätt ska ändå vara rätt, företaget är alltså från förenade Arabemiraten, inte Saudiarabien som du länkat till. Det är två skilda stater. Jag har rest en hel del i bägge länderna och även om UAEs syn på mänskliga rättigheter också är under all kritik kan det inte jämföras med Saudi som har betydligt striktare sharialagar och ligger flera placeringar lägre än UAE både på demokratiindex och andra instrument man använder när man mäter MR.
Till skillnad från Saudi har UAE i teorin varken det förmyndarskap som Saudi har när det kommer till kvinnor eller deras strikta syn på religion och lagar därav. Med det sagt är det såklart så att det är en sak vad som gäller på papperet och en sak i praktiken, men jag har till exempel en vän (från Saudi faktiskt men som bor i Abu Dhabi) som har körkort, det är inte tillåtet för kvinnor i Saudi. Så det är stor skillnad mellan dessa stater.

I övrigt får nog Jana finna sig i att bli kritiserad, men jag har full förståelse att de behöver en stark sponsor när longines dragit sig ur och det inte finns någon nationshoppning kvar. Att folk vill se klubbtävlingar där istället som det talas om i andra trådar tror jag inte någon i realiteten vill ha egentligen och det lär som sagt vara mycket pengar det handlar om och tyvärr håvar man inte bara in sådana pengar...

Rätt ska ändå vara rätt, företaget är alltså från förenade Arabemiraten, inte Saudiarabien som du länkat till. Det är två skilda stater. Jag har rest en hel del i bägge länderna och även om UAEs syn på mänskliga rättigheter också är under all kritik kan det inte jämföras med Saudi som har betydligt striktare sharialagar och ligger flera placeringar lägre än UAE både på demokratiindex och andra instrument man använder när man mäter MR.
Till skillnad från Saudi har UAE i teorin varken det förmyndarskap som Saudi har när det kommer till kvinnor eller deras strikta syn på religion och lagar därav. Med det sagt är det såklart så att det är en sak vad som gäller på papperet och en sak i praktiken, men jag har till exempel en vän (från Saudi faktiskt men som bor i Abu Dhabi) som har körkort, det är inte tillåtet för kvinnor i Saudi. Så det är stor skillnad mellan dessa stater.

I övrigt får nog Jana finna sig i att bli kritiserad, men jag har full förståelse att de behöver en stark sponsor när longines dragit sig ur och det inte finns någon nationshoppning kvar. Att folk vill se klubbtävlingar där istället som det talas om i andra trådar tror jag inte någon i realiteten vill ha egentligen och det lär som sagt vara mycket pengar det handlar om och tyvärr håvar man inte bara in sådana pengar...
Tack för att du klargjorde skillnaderna mellan länderna :up:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Falsterbo Horse Show byter namn – till Al Shira’aa Falsterbo Horse Show. Anledningen är ett nytt avtal med en sponsor från Förenade...
Svar
0
· Visningar
52
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Falsterbo Horse Shows ordförande Jana Wannius konstaterar att vi lever i en ny värld. Ridsporttävlingen byter namn till Al Shira’aa... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 465
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den anrika tävlingen Falsterbo Horse Show byter namn till Al Shira’aa Falsterbo Horse Show. Orsaken är ett nytt sponsoravtal – som får...
Svar
0
· Visningar
90
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att Falsterbo Horse Show byter namn till till Al Shira’aa väcker kritik. Nu slår tävlingens ordförande Jana Wannius tillbaka. – Vi...
Svar
0
· Visningar
47
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31