Kvinnan bakom driver UAEs första sportakademi för kvinnor, om jag inte missminner mig fel var ett par av dessa med i senaste OS men kan ha blandat ihop länderna. När jag varit i Abu Dhabi har jag även varit på ridskolor där tjejer varit en stor del av klientelet, samma Dubai, men där var det många år sedan jag var så vet inte om det är bättre eller sämre nu. De flesta förvinner när de gifter sig och bildar familj antar jag..
Jag tänker att en inte behöver göra allt och det andra du tar upp skriver ju inget annat företag om... HM skriver ju inte hur deras arbetare jobbar, och de flesta har ju en mobiltelefon idag, med kobolt som bryts under vidriga slavomständigheter i Kongo men inte behöver mobilföretagen redogöra för det?
"Vad som kan ingå är ju beskrivning av sjukförsäkringar för personalen, pensionsplaner, genusutbildning med lärare från svenska universitet, hur arbetar de med hästar i extrem värme, hur fungerar deras avel i extrem värme."
Alltså - hon har en hemsida och stall i olika länder, inte bara i abu dhabi. Sjukförsäkringar och pensionsplaner är ju typiskt nordiskt, till och med svenskt, du har inte ens det i flera länder av Europa. Fördelen (om det nu finns fördelar) med odemokratiska oljeländer är att folket har det väldigt bra för att inte skapa revolution mot ledningen, de flesta stater i mellanöstern och menaregionen har till exempel ingen skatt, gratis sjukvård, gratis bensin och så vidare. Det är ett sätt att få befolkningen att inte skapa revolution mot sina ledare, men gäller såklart då bara den egna befolkningen och inte gästarbetare som många gånger lever bedrövligt.
De åren jag har jobbat och skrivit om MENAregionen, det är väl 25 år sedan som jag besökte regionen första gången, har jag sett en tydlig förändring för kvinnor, även i Saudiarabien som lättat upp och börjar ta bort förmynderiet i vissa situationer, dock med myrsteg. HBTQ är ju fortfarande en stor fråga, inom islam generellt skulle jag säga, och det ska självklart fortsätta ifrågasättas, och det är ju fastslaget att hbtq från mena oftast har giltiga asylskäl till exempel, men eftersom det är ett av argumenten här är det väl också värt att poängtera att UAE inte använt sig av dödsstraff för hbtq de senaste decenniet, till skillnad då mot till exempel Saudiarabien (UAE har dödsstraff i sin straffskala men det är väldigt sällan det verkställs). När det kommer till just dödsstraff har UAE haft fem verkställda domar, alla för brott mot rikets säkerhet, sedan 2005, att jämföra med USA som har runt 15 verkställningar om året.
Alltså. UAE har såklart problem med mänskliga rättigheter, de ligger långt ner på index även om de ligger över de flesta andra diktaturer i världen, men det är förhoppningsvis på väg en förändring även om den går väldigt långsamt, och en bidragande faktor där är ju just turismen, det är stooor skillnad på hur kvinnor kan röra sig idag och för 30 år sedan i UAE. I mer stängda länder för omvärlden går det inte lika snabbt tyvärr och nu drar ju en odemokratisk vind över merparten av världens länder så vi får väl se om det stannar upp lite nu då.
Som jag sagt i andra trådar, jag tycker det är långt mer mycket allvarligt att organ så som FEI lägger världscupfinalen i Saudiarabien än att ett enskilt företag från Förenade Arabemiraten sponsrar en privat tävling i Europa.