Falsterbos Jana efter kritikstormen: ”Inte för en sekund sportwashing”

Efter massiv kritik mot Falsterbo Horse Shows nya titelsponsor talar nu tävlingens ordförande ut.
– Jag är säkert naiv, men jag vet inte om någon kunde drömma om att det skulle ta de här proportionerna, säger Jan-Olof Wannius till DN.

@fio du lär nog förklara lite bättre än en skrattemoji. Frågar återigen vad är det i det jag skriver som inte stämmer och vad är det som säger emot det du skriver?

Såå vad exakt har jag skrivit som säger emot det du skriver? Nej. Jag är inte naiv. Med examina i mänskliga rättigheter och internationella relationer, arbete i Kairo, Västsahara, Palestina och ev sväng på ambassaden i Abu Dhabi och tidigare med hästar i dubai via gqloppsporten och gift med en man från regionen har jag kanske andra tankar och en erfarenhet som du inte har, tänkt på det? Allt det jag skrivit om för övrigt går att härleda till de instrument som används när man just pratar om länder och hur länder mäts, dessa ljuger inte bara för att en outbildad bukeanvändare anser annat. Det är heller ingen som sagt något alls om att UAE inte har problem. Däremot har den första länkat till Saudiarabien och även om du också drar Arab som Arab ska det vara rätt - det skiljer enormt mellan länderna.

Jag har bara pratat om Arabemiraten, sen vad andra har länkat till är inte mitt fel.

Sammantaget vad du skriver om ämnet i olika tråden så ser jag ett överslätande av problemen kantat av naivitet. Sen om det beror på att du har bott där, eller att du är gift med en man från regionen eller bara allmänt indoktrinerad låter jag vara osagt.

Här kan man se den jämställda prinsessans fantastiska arbete för kvinnor och jämställdhet i sitt land under team.

I hennes märk väl privata egna företag där hon själv borde få bestämma.

https://www.alshiraastables.com/team/

Rimmar ju bra med det hon svarade tidningen ridsport.

Sheikha Fatima är också engagerad i projekt för kvinnors idrottande i sitt hemland.
– Jag tror att varje kvinna ska ha rätt att följa sina drömmar, oavsett var hon kommer ifrån.Idrott ger kvinnor en röst, en möjlighet att bevisa sig, att växa och att inspirera andra. Jag vill se till att fler kvinnor hittar modet och stödet de behöver för att följa sin egen väg.

Här kan man se den jämställda prinsessans fantastiska arbete för kvinnor och jämställdhet i sitt land under team.

I hennes märk väl privata egna företag där hon själv borde få bestämma.

https://www.alshiraastables.com/team/

Rimmar ju bra med det hon svarade tidningen ridsport.

Sheikha Fatima är också engagerad i projekt för kvinnors idrottande i sitt hemland.
– Jag tror att varje kvinna ska ha rätt att följa sina drömmar, oavsett var hon kommer ifrån.Idrott ger kvinnor en röst, en möjlighet att bevisa sig, att växa och att inspirera andra. Jag vill se till att fler kvinnor hittar modet och stödet de behöver för att följa sin egen väg.

Inte en enda kvinna av arabiskt ursprung.... Arabiska och västerländska män samt västerländska kvinnor.

@Grazing kort sagt

När kungen i en radiointervju fick frågor om han upplevde sultanen Hassanal Bolkiah som en diktator var svaret nekande.

– Jag upplever det snarare tvärtom. Han har ju en kolossal närhet till folket, sa kungen och lyfte som exempel hur tiotusentals besökare årligen bjöds in till palatset där de fick ta del av en buffé och skaka hand med landets ledare

Jag har bara pratat om Arabemiraten, sen vad andra har länkat till är inte mitt fel.

Sammantaget vad du skriver om ämnet i olika tråden så ser jag ett överslätande av problemen kantat av naivitet. Sen om det beror på att du har bott där, eller att du är gift med en man från regionen eller bara allmänt indoktrinerad låter jag vara osagt.
Alltså, @fio och @Lingon som håller med. Jag svarade en användare som blandat ihop Saudiarabien att det är inte samma land överhuvudtaget, hur stora problem UAE än har med MR så skiljer det 20 platser på demokratiindex, ett vedertaget mätbart instrument som används att mäta just demokrati och rättigheter inom statsvetenskap.

Jag har också skrivit i andra trådar att det är sportwashing. I denna tråd har jag även, som ni tycks ha missat, skrivit att Jana får finna sig i att bli kritiserad, att det inte är något snack att UAE har problem med MR, att det är fog nog att bojkotta Falsterbo för att de till exempel har straff för homosexuella etc. Ingenstans har jag skrivit någonting som faktiskt säger emot vad du har skrivit.

Det jag däremot skriver om är verkligen inte raketforskning. Det kan härledas till vedertagna verktyg så som

regeringen
Democracy Index
Pressfrihetsindex
Amnesty
m.fl.

Att oljeländer kan driva sin diktatur genom att ge folket fördelar så som ingen skatt, fri sjukvård, skola etc och så vidare är också vedertagen forskning. Det finns massor av forskning för den som är intresserad, bland annat https://www.jstor.org/stable/43830214 .

Så jag frågar igen: Vad är det i det jag skriver som inte stämmer och vad är det som säger emot det du skriver?

Det känns som du i ditt första inlägg försvarar landet det gäller för att Saudi är värre. Det kanske inte är din mening och du är ju experten och jag synnerligen amatörmässig, men det känns så.
Men känns så? Det ÄR ju inte samma stat, det är ju ett rent fel och ska få poängteras? Nej, länderna kan inte jämföras ur den aspekten och ska inte blandas ihop, men jag har ingenstans skrivit att UAE inte har problem.

Men känns så? Det ÄR ju inte samma stat, det är ju ett rent fel och ska få poängteras? Nej, länderna kan inte jämföras ur den aspekten och ska inte blandas ihop, men jag har ingenstans skrivit att UAE inte har problem.
Jo för mig känns det som du försvarar landet: EX:, du skriver: Till skillnad från Saudi har UAE i teorin varken det förmyndarskap som Saudi har när det kommer till kvinnor eller deras strikta syn på religion och lagar därav. Med det sagt är det såklart så att det är en sak vad som gäller på papperet och en sak i praktiken, men jag har till exempel en vän (från Saudi faktiskt men som bor i Abu Dhabi) som har körkort, det är inte tillåtet för kvinnor i Saudi. Så det är stor skillnad mellan dessa stater.

Ja det kanske är stor skillnad mellan länderna men jag tvivlar, så för mig känns det som samma förklaring en man ger som örfilar sin fru:- Vadå han där borta bröt ju käken på sin fru så det är ändå stor skillnad.

Jo för mig känns det som du försvarar landet: EX:, du skriver: Till skillnad från Saudi har UAE i teorin varken det förmyndarskap som Saudi har när det kommer till kvinnor eller deras strikta syn på religion och lagar därav. Med det sagt är det såklart så att det är en sak vad som gäller på papperet och en sak i praktiken, men jag har till exempel en vän (från Saudi faktiskt men som bor i Abu Dhabi) som har körkort, det är inte tillåtet för kvinnor i Saudi. Så det är stor skillnad mellan dessa stater.

Ja det kanske är stor skillnad mellan länderna men jag tvivlar, så för mig känns det som samma förklaring en man ger som örfilar sin fru:- Vadå han där borta bröt ju käken på sin fru så det är ändå stor skillnad.
Men det är ju fakta som finns på papper, tror du inte mig så läs länkarna för det står samma sak. Det är fakta att kvinnor får köra bil i dubai men inte Saudi. Det är fakta att Saudi enbart tillåter islam och att Abu Dhabi har religionsfrihet och så vidare. För mig som jobbat med MR och är utbildad känns det väldigt tragiskt att folk blandar ihop dessa länder och tror det är samma land, bojkotta gärna Falsterbo men gör det med sanna argument för det finns det (sedan tycker jag det är skitlojligt att tanter som aldrig annars satt sin fot i Falsterbo skriker att de ska bojkotta, som att de hade planerat att gå ändå liksom).

Att min erfarenhet skiljer sig från dina fördomar gör mig varken dum i huvudet, indoktrinerad eller naiv. Jag är väldigt väl medveten om problemen i UAE och dess styrning. Och till skillnad från dig (får jag anta) har jag levt där.

Dessutom - ska jag tillägga - är jag förskräckt att folk är så okunniga idag att de drar alla muslimer över en kam eller tror det är samma land. Det tillhör nog typ högstadiets kurser att lära sig och grundskolan har väl de flesta gått i Sverige?

Senast ändrad:
Men det är ju fakta som finns på papper, tror du inte mig så läs länkarna för det står samma sak. Det är fakta att kvinnor får köra bil i dubai men inte Saudi. Det är fakta att Saudi enbart tillåter islam och att Abu Dhabi har religionsfrihet och så vidare. För mig som jobbat med MR och är utbildad känns det väldigt tragiskt att folk blandar ihop dessa länder och tror det är samma land, bojkotta gärna Falsterbo men gör det med sanna argument för det finns det (sedan tycker jag det är skitlojligt att tanter som aldrig annars satt sin fot i Falsterbo skriker att de ska bojkotta, som att de hade planerat att gå ändå liksom).

Att min erfarenhet skiljer sig från dina fördomar gör mig varken dum i huvudet, indoktrinerad eller naiv. Jag är väldigt väl medveten om problemen i UAE och dess styrning. Och till skillnad från dig (får jag anta) har jag levt där.

Dessutom - ska jag tillägga - är jag förskräckt att folk är så okunniga idag att de drar alla muslimer över en kam eller tror det är samma land. Det tillhör nog typ högstadiets kurser att lära sig och grundskolan har väl de flesta gått i Sverige?
Fast varför försvara UAE när du rättar felaktigheten? Det hade ju räckt att skriva typ "det där handlar om Saudi som är ett annat land än UAE". Varför behovet av alla punkter som enbart ger en syn av att du högaktar UAE för att de inte är lika illa som Saudi?
Det är möjligt att det inte var ditt mål men vi är som synes många som läser det du skriver på det sättet.

Oj, kvinnor får köra bil i Dubai. Wow Ja men dåså, det förändrar ju allt 🙄

Ja men okey, jag ser vad du skriver och det är säkert så att du kanske inte riktigt är medveten om hur det låter. Men jag som läser ser ett ständigt överslätande och whataboutism beteende även om du kanske inte menar det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Falsterbo Horse Show byter namn – till Al Shira’aa Falsterbo Horse Show. Anledningen är ett nytt avtal med en sponsor från Förenade...
Svar
0
· Visningar
66
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Falsterbo Horse Shows ordförande Jana Wannius konstaterar att vi lever i en ny värld. Ridsporttävlingen byter namn till Al Shira’aa... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 569
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den anrika tävlingen Falsterbo Horse Show byter namn till Al Shira’aa Falsterbo Horse Show. Orsaken är ett nytt sponsoravtal – som får...
Svar
0
· Visningar
101
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att Falsterbo Horse Show byter namn till till Al Shira’aa väcker kritik. Nu slår tävlingens ordförande Jana Wannius tillbaka. – Vi...
Svar
0
· Visningar
56
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka