Nytt namn på "Skogsmulle"

Velig

Trådstartare
Hej Alla, jag tycker att det borde finnas ett bättre namn på "skogsmulle"- häst. Men jag vet inte vad, har ni några förslag? Det borde även kunna finnas en kategori för sådana hästar på köp o sälgsajter och då skulle det heta något mer ordentligt. Tycker skogsmulle låter så trist.

Hej Alla, jag tycker att det borde finnas ett bättre namn på "skogsmulle"- häst. Men jag vet inte vad, har ni några förslag? Det borde även kunna finnas en kategori för sådana hästar på köp o sälgsajter och då skulle det heta något mer ordentligt. Tycker skogsmulle låter så trist.
Promenadhäst?

Skogsmulle för mig inkluderar inte dom egenskaper som en bra uterittshäst behöver besitta enligt mig själv. Den behöver vara modig, lugn, säker på foten, trafikvan, van vid vilt, cyklister, joggare och jägare mm.

Promenadhäst är väl en häst som kanske inte ska ridas för hårt vilket man ju kan göra med en skogsmulle. Det är det jag menar skogsmulle signalerar mer luffsa i skogen bara.

Vad anser ni andra om egenskaper hos en skogsmulle? Vad för tempo rids en skogsmulle i? Jag själv anser inte att en skogsmulle är en häst bara att luffsa o skritta på.

Jag associerar skogsmulle med positiva egenskaper. En positiv häst som är trygg och säker, en häst som man kan göra det mesta med.

En skogsmulle är en inriden häst som inte rids särskilt mycket på ridbana, inte tävlar, inte åker på kurser etc. Den rids mest ut, relativt kravlöst.

Tempo beror på andra faktorer, typ ägarens hälsa och hästens. Är hästen sjukpensionär brukar man väl säga promenadhäst.

Trail o trailhorse säger mer om vad för typ av ridning o häst det är. Det är en inriktning likväl som hoppning, distans och körning.

Kunde lika gärna heta hoppmulle, dressyrmulle. Skulle det kallas skogshäst så blir associationerna mer åt skogsbruk, körning tycker jag.

Kunde lika gärna heta hoppmulle, dressyrmulle. Skulle det kallas skogshäst så blir associationerna mer åt skogsbruk, körning tycker jag.
Det låter som du inte vet varifrån ordet skogsmulle kommer?
Det handlar om enkel och kravlös vistelse i naturen, samt att visa respekt för den. Och natur är då allt från en liten dunge eller äng i ett villaområde till 'riktig' storskog. Vad som än råkar finnas på den platsen där du är.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skogsmulle

Jag ser inget negativt alls med den benämningen. För mig är det en häst som inte är särskilt utbildad, som mest rids ut och inte tränas så mycket i dressyr på bana. En häst som tar sig fram i terrängen på ett bra och säkert sätt.
För mig är skogsmulle något positivt. Om det inte är det för dig så får du kanske omvärdera din uppfattning om benämningen, vi är ju många som inte alls lägger in de negativa värderingar som du verkar känna.

Jo jag vet den figuren skogsmulle och vad den innebär. Tänkte bara att det kanske kunde finnas något bättre namn i hästsammanhang på en skogsmullehäst.

Varför måste jag omvärdera min uppfattning av benämningen skogsmulle? Jag har väl rätt att tycka som jag känner.

Varför måste jag omvärdera min uppfattning av benämningen skogsmulle? Jag har väl rätt att tycka som jag känner.
Självklart har du rätta att känna vad du känner, att fråga varför du tycker som du gör är väl knappast samma sak som att säga att du inte får tycka så? :confused:

Skogsmulle är i mina ögon kort o gott en häst som mestadels rids ut på, mer eller mindre kravlöst beror i huvudsak på ekipagets vilja/intresse o fysik. En del skogsmullar tränar rätt hårt andra luffsar. Det är absolut bra skogsmulle egenskaper att vara modig o säker på foten? Blir inte så kul att rida ut i skogen annars. 🙈

Promenadhäst är väl en häst som kanske inte ska ridas för hårt vilket man ju kan göra med en skogsmulle. Det är det jag menar skogsmulle signalerar mer luffsa i skogen bara.
Sant. En skogsmulle kan vara en promenadhäst, men kan också vara en häst utan fysiska begränsningar. För mig signalerar dock skogsmulle kravlös ridning och därav associerar jag det med begränsningar i någon mån. Men det är ju inget allmängiltigt.
Uteridningshäst är väl ett passande ord annars, tänker jag.

Liknande trådar

Tjatter En spinoff på tidigare tråd om att hitta på ett efternamn. Jag kommer byta efternamn i samband med skilsmässa. Har, som sagt, varit inne... 2 3
Svar
42
· Visningar
1 869
Senast: Enya
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 508
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 258
Kropp & Själ Mitt tonårsbarn kläckte ur sig att det är så orättvist att ha missat hur rolig världen var "förr" Konserter- som av någon anledning var... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
5 761
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sommartid
  • Påskpynt
  • Vad gör vi? Del CCXI

Hund, Katt, Andra Djur