dubbla efternamn?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 1 722
Aldrig att jag skulle orka ha 2 efternamn, jag har snarare tänkt tanken nångång att ta bort mitt ena förnamn. Känns bara jobbigt att både säga o skriva långa namn. Om jag skulle byta efternamn av nån anledning hade det varit antingen tillbaka till mitt flicknamn el ev ett eget om jag kom på något passande.

Vi är fyra syskon och jag är det enda med enkel-efternamn. Men två av dem behandlar efternamn nr 2 som mellannamn dvs det kommer bara fram när alla namn ska anges. Sonen har också två efternamn men jag förutsätter att han kommer använda pappans så mitt ligger som ett mellannamn.

Jag har aldrig gift mig och hade inte ens tänkt tanken att byta om så hade varit fallet. För mig handlar det mer om att heta som de andra i min släkt. Vissa av oss är lika utseendemässigt och vi andra delar i alla fall namn.

Jag hade nog väntat ett tag. Har dina barn samma efternamn så kan man kanske tänka att di delar deras och inte din exmans namn. I andra hand hittat på något eget, men kanske låtit det växa fram med tiden. Tänker att pengarna för bytet är det minsta bekymret i sammanhanget.

Det finns inget annat efternamn längre bak än din mormor du kan använda ? De byttes ju efternamn i varje generation mer eller mindre känns det som (släktforskat lite) så nåt mer borde väl kunna passa ?

Byta till ett efternamn som har funnits i släkten längre tillbaka

Det här gäller efternamn som har funnits i släkten, men som ingen av dina föräldrar heter eller har hetat. Du får byta till ett efternamn som har funnits i din släkt i rakt uppstigande led i minst två generationer. Det får dock inte vara längre sedan än fyra generationer tillbaka som namnet fanns i din släkt, räknat från och med dina föräldrar.

Min dotter har dubbla efternamn - mitt svenska och pappans engelska, då vi inte är gifta etc. Det funkar bra men hon undrar lite över hur det blir om hon gifter sig och vill ta ett tredje efternamn, då hon inte vill släppa något av sina nuvarande två. Mitt efternamn är dessutom det sista i vår släkt så det skulle försvinna från vårt släktled isåfall. Pappans också. Vilket gör det hela lite känslosamt för henne (jag bryr mig inte) men TRE efternamn är kanske lite väl mycket! 😊
Min man tog mitt ena efternamn när vi gifte oss 🙂

Jag har två efternamn pga mina föräldrar inte var gifta när jag föddes. Från början hade jag dock bara min mammas efternamn men fick min pappas efternamn tillagt som mellannamn när jag fyllde 10 år, efter önskemål av mig. Har dock inte ändrat efter lagändringen så det senare är fortfarande mellannamn.

Det funkar fint och jag vill ha kvar båda. Min man tog mitt "riktiga" efternamn när vi gifte oss och dottern heter också det.

Enda gången det är lite störigt är att om någon ska söka efter mig i nått register så får jag alltid säga "jag kan stå under H eller S", för många sidor tar mitt mellannamns-efternamn som ett riktigt efternamn trots att de väl egentligen inte borde det.

Jag tycker det räcker med ett efternamn.

*duckar* Tycker två efternamn mest speglar föräldrar som inte kan enas om ett. Eller vi giftemål kan jag inte ens svara för varför man vill behålla sitt gamla och lägga till ett nytt.
Nä, jag gillar ett efternamn.

Jag har dubbla efternamn sedan jag gifte mig i höstas. Än så länge har jag bara behövt skriva min nya namnteckning ett par gånger, så det känns fortfarande lite ovant.
Båda efternamnen är korta, så det går att klämma in i de små rutorna utan problem.

Anledningen till att jag tog dubbla namn, är att jag har ett ovanligt namn med stark familjekoppling och som jag inte ville ta bort helt, MEN. De senaste ca 10 åren har det funnits en till person med samma för- och efternamn (dock annan stavning av förnamnet) och jag är väldigt less på att bli ihopblandad med henne.
Jag har tappat räkningen på antalet förvirrade telefonsamtal, brev etc jag fått. Förhoppningsvis ser folk att vi är två olika personer nu, även om jag tycker det varit självklart pga olika stavning, födelsedatum, bostadsort etc. :cautious:

Ett alternativ är att ta ett vanligt efternamn. Alla efternamn som bärs av fler än 2000 personer får vem som helst ta. Om du har ett favoritträd så är det troligt att det är på listan över vanliga efternamn. Fördelen med den listan jämfört med att hitta på ett eget är att de ”låter” som ett efternamn och många tagna namn låter just tagna.

https://www.skatteverket.se/privat/...steefternamnen.4.515a6be615c637b9aa48e09.html

Det finns inget annat efternamn längre bak än din mormor du kan använda ? De byttes ju efternamn i varje generation mer eller mindre känns det som (släktforskat lite) så nåt mer borde väl kunna passa ?
Som jag skrev ovan.
Enklast vore att gå tillbaka till mitt "flicknamn" eller att ta mormors "flicknamn" (som är det enda i hela min släkt som inte är Johansson - finns på båda sidorna! - eller xx-dotter i olika varianter)
Jag har skapat konto på både my heritage och ancestry för att gräva några led bakåt i min släkt, i hopp om att hitta något kul, användbart. Det finns Johansson på både mammas och pappas sida, mitt tidigare -sonnamn och några xxx-dotter. INGET annat, utöver mormors flicknamn som gått i flera generationer och som hon hade kvar som sitt ena av två efternamn. (en av mina mostrar hade också det efternamnet - det finns misstankar om att hon hade en annan far än övriga syskon, men det är inget som någonsin kommer bekräftas och hon är bortgången utan barn ,så det kan kvitta)

Mina barn har dubbla efternamn, jag har haft. Det blev lite viktigare för mig när jag skilde mig att barnen också hette som jag.

Som jag skrev ovan.

Jag har skapat konto på både my heritage och ancestry för att gräva några led bakåt i min släkt, i hopp om att hitta något kul, användbart. Det finns Johansson på både mammas och pappas sida, mitt tidigare -sonnamn och några xxx-dotter. INGET annat, utöver mormors flicknamn som gått i flera generationer och som hon hade kvar som sitt ena av två efternamn. (en av mina mostrar hade också det efternamnet - det finns misstankar om att hon hade en annan far än övriga syskon, men det är inget som någonsin kommer bekräftas och hon är bortgången utan barn ,så det kan kvitta)
Du kan inte göra en egen variant av din mormors efternamn?

Själv tog jag min morfars mors flicknamn när jag blev less på att förklara "ö" och "sj" för internationella kollegor..

Jag har dubbla efternamn, eller egentligen är det ena ett mellannamn.

Som ogift hade jag min pappas namn vilket var farfars förnamn-son. Den släkten är lite knepig och jag har aldrig identifierat mig med namnet. Jag ville hellre ha min mammas efternamn, men det verkade bökigt att byta så därför drog jag mig för det.

Min make har ett hittepånamn, och det hörs att det är ett hittepånamn. Jag har aldrig varit förtjust i såna, men maken är mycket nöjd. Det betydde mycket för honom att heta samma, och det finns en viss betydelse i det för mig också. Så när vi gifte oss tog jag mammas efternamn som mellannamn och makens efternamn som efternamn. Jag är, åtta år senare, fortfarande inte helt bekväm med hittepånamnet.

Jag har aldrig upplevt att det skulle orsaka nåt krångel, dock brukar jag oftast bara använda det ena numera, pga lat.
Skatteverket tycker att jag har för många tecken i namnet (32) så min förnamns-mellannamn har de kapat till initialerna.

Jag hade inte velat ha dubbla efternamn, känns bara jobbigt 😅
Jag har haft tre efternamn, pappas efternamn, min (ex)mans och nu mammas flicknamn.
När jag skiljde mig kändes det trist att bara byta tillbaka till samma som innan och jag gillar mitt nuvarande efternamn även om det är krångligt att stava till. Lyckades stava fel på min namnteckning på mitt körkort som jag dessutom skrev väldigt prydligt dessutom 😂

Jag har haft dubbla efternamn, båda mina föräldrars - ett väldigt vanligt och ett ovanligt (bara släktingar till mig som heter så). Tyckte aldrig att det var bökigt eller så. Numera har jag bara ett, men att jag valde att ta bort det ena hade helt andra orsaker. Så jag ser inget konstigt med dubbla efternamn.

Rent personligt så gillar jag inte dubbla efternamn. När jag och maken gifte oss behöll vi våra respektive efternamn, kändes jättelöjligt och gammaldags att byta till ett gemensamt när vi båda trivdes med de efternamn vi levt med hela livet. Barnen fick mitt efternamn, eftersom det är ovanligast och finast ;).

Runt omkring mig har jag några som har dubbla efternamn, tycker dock att det tenderar att bara bli ett efternamn i vardagen, dvs att man främst använder ett av dem, även om båda står på körkortet.

MEN jag tycker verkligen att det är helt upp till var och en. Jag har ingen åsikt om vad andra heter (så klart). Tänker ibland att världen kanske hade varit lite roligare om alla hade vari lite mer som Phoebe i Vänner som i ett avsnitt byter namn till Princess Consuela Bananahamoc (hon byter tyvärr tillbaka sen igen). Jag tycker inte att det är konstigare att ta dubbla efternamn "bara för man vill" än för att man gifter sig. Jag ser ingen egentlig skillnad.

En spinoff på tidigare tråd om att hitta på ett efternamn.
Jag kommer byta efternamn i samband med skilsmässa. Har, som sagt, varit inne på att hitta på något alldeles eget. Alternativ skulle kunna vara att ta tillbaka mitt tidigare efternamn (ett -sson-namn som jag är måttligt förtjust i) eller att ta min mormors flicknamn (som är ganska ovanligt, även om det bärs av en politiker på riksplanet. Min mormor var dessutom ingen trevlig människa, fast jag hade egentligen ingen nära relation till henne heller. Har diskuterat det med den enda kvarvarande i min mors syskonskara och hon kan köpa mitt resonemang även om den generationen har svårt för namnet.)

Men så har alternativet slagit mig att ta två efternamn. Alltså båda de jag nämnt ovan, så att det blir som typ "Svensson Björk" (fast det är inte de namnen det handlar om)
Men här är då mina bryderier.
Tycker jag att det är tramsigt med dubbla efternamn? Är det mer rimligt att ha dubbla efternamn om man lägger till sin partners namn när man gifter sig? Är det konstigt att byta till dubbla efternamn när det inte handlar om att gifta sig? Alltså, så som jag tänker, att återta mitt tidigare efternamn och samtidigt lägga till mormors flicknamn.

Hjälp mig gärna att reda ut mina tankar!
Vad tycker Du om dubbla efternamn? Spelar det någon roll när det blir dubbla namn och hur eller varför? Hur tänker du runt mina frågeställningar ovan?
Är du bättre än jag på att sätta ord på ditt resonemang runt detta, så att det kan hjälpa mig att bena ut vad jag själv tycker?
Tycker det är fint med dubbla efternamn.

De jag känner som skilt sig har behållit efternamnet dock.

Jag skulle inte vilja ha dubbla efternamn, mest av den enkla anledningen att det blir ännu mer som måste blir exakt rätt när man reser för att det blir sånt strul att komma in i vissa länder om namnen blir fel i tex flygbolagets lista jämfört med pass och visum. Har fått sitta och vänta i gränsövergången till USA pga det och får regelbundet inte hämta ut paket för att avsändaren skrivit fel i namnet så att det inte stämmer helt överens med mitt leg.

Tycker det är irriterande nog att ha ett efternamn som börjar med en bokstav som nästan bara finns i svenska alfabetet, och allt vad det innebär av att paket blir felaviserade, bokningar går inte att hitta, osv. (Tänker inte byta efternamn för att bli av med problemet, det är ju mitt. Men om jag skulle vilja byta av någon anledning skulle jag välja ett som är hyfsat lättstavat och åtminstone inte börjar med å, ä eller ö.)

Min syster har dubbla efternamn men själv har jag det inte. Tänker att det ska vara krångligt då det blir så långt både på brev och att skriva? 😅

Har själv "problem" med att inte allt får plats på tex paket/brev när både för och mellan namn skrivs ut. Ena mellannamnet brukar bli halvt. Hur skulle det då se ut om jag hade ett extra efternamn på det? :nailbiting:

Min dotter har dubbla efternamn. Egentligen är det ena mellannamn eftersom det när hon föddes fungerade så.
Jag frågade henne och hon sa att det inte är jobbigt. Enda gången det var jobbigt var när hon som typ sexåring skulle få plats med tre namn i passets namnteckning. Numera kan hon skriva tillräckligt litet :p

Liknande trådar

Tjatter Är det någon här som har bytt till ett nytt efternamn, som du/ni har hittat på själv? Hur gjorde ni för att komma fram till vad det...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: Badger
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 670
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Ett gott skratt förlänger livet! Om spermier från pappan inte träffar mammans ägg blir det bara en vanlig omelett av det...
Svar
18
· Visningar
1 358
Senast: hanny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka