Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Byta till ett efternamn som har funnits i släkten längre tillbaka
Det här gäller efternamn som har funnits i släkten, men som ingen av dina föräldrar heter eller har hetat. Du får byta till ett efternamn som har funnits i din släkt i rakt uppstigande led i minst två generationer. Det får dock inte vara längre sedan än fyra generationer tillbaka som namnet fanns i din släkt, räknat från och med dina föräldrar.
Min man tog mitt ena efternamn när vi gifte ossMin dotter har dubbla efternamn - mitt svenska och pappans engelska, då vi inte är gifta etc. Det funkar bra men hon undrar lite över hur det blir om hon gifter sig och vill ta ett tredje efternamn, då hon inte vill släppa något av sina nuvarande två. Mitt efternamn är dessutom det sista i vår släkt så det skulle försvinna från vårt släktled isåfall. Pappans också. Vilket gör det hela lite känslosamt för henne (jag bryr mig inte) men TRE efternamn är kanske lite väl mycket!![]()
Som jag skrev ovan.Det finns inget annat efternamn längre bak än din mormor du kan använda ? De byttes ju efternamn i varje generation mer eller mindre känns det som (släktforskat lite) så nåt mer borde väl kunna passa ?
Jag har skapat konto på både my heritage och ancestry för att gräva några led bakåt i min släkt, i hopp om att hitta något kul, användbart. Det finns Johansson på både mammas och pappas sida, mitt tidigare -sonnamn och några xxx-dotter. INGET annat, utöver mormors flicknamn som gått i flera generationer och som hon hade kvar som sitt ena av två efternamn. (en av mina mostrar hade också det efternamnet - det finns misstankar om att hon hade en annan far än övriga syskon, men det är inget som någonsin kommer bekräftas och hon är bortgången utan barn ,så det kan kvitta)Enklast vore att gå tillbaka till mitt "flicknamn" eller att ta mormors "flicknamn" (som är det enda i hela min släkt som inte är Johansson - finns på båda sidorna! - eller xx-dotter i olika varianter)
Du kan inte göra en egen variant av din mormors efternamn?Som jag skrev ovan.
Jag har skapat konto på både my heritage och ancestry för att gräva några led bakåt i min släkt, i hopp om att hitta något kul, användbart. Det finns Johansson på både mammas och pappas sida, mitt tidigare -sonnamn och några xxx-dotter. INGET annat, utöver mormors flicknamn som gått i flera generationer och som hon hade kvar som sitt ena av två efternamn. (en av mina mostrar hade också det efternamnet - det finns misstankar om att hon hade en annan far än övriga syskon, men det är inget som någonsin kommer bekräftas och hon är bortgången utan barn ,så det kan kvitta)
Tycker det är fint med dubbla efternamn.En spinoff på tidigare tråd om att hitta på ett efternamn.
Jag kommer byta efternamn i samband med skilsmässa. Har, som sagt, varit inne på att hitta på något alldeles eget. Alternativ skulle kunna vara att ta tillbaka mitt tidigare efternamn (ett -sson-namn som jag är måttligt förtjust i) eller att ta min mormors flicknamn (som är ganska ovanligt, även om det bärs av en politiker på riksplanet. Min mormor var dessutom ingen trevlig människa, fast jag hade egentligen ingen nära relation till henne heller. Har diskuterat det med den enda kvarvarande i min mors syskonskara och hon kan köpa mitt resonemang även om den generationen har svårt för namnet.)
Men så har alternativet slagit mig att ta två efternamn. Alltså båda de jag nämnt ovan, så att det blir som typ "Svensson Björk" (fast det är inte de namnen det handlar om)
Men här är då mina bryderier.
Tycker jag att det är tramsigt med dubbla efternamn? Är det mer rimligt att ha dubbla efternamn om man lägger till sin partners namn när man gifter sig? Är det konstigt att byta till dubbla efternamn när det inte handlar om att gifta sig? Alltså, så som jag tänker, att återta mitt tidigare efternamn och samtidigt lägga till mormors flicknamn.
Hjälp mig gärna att reda ut mina tankar!
Vad tycker Du om dubbla efternamn? Spelar det någon roll när det blir dubbla namn och hur eller varför? Hur tänker du runt mina frågeställningar ovan?
Är du bättre än jag på att sätta ord på ditt resonemang runt detta, så att det kan hjälpa mig att bena ut vad jag själv tycker?