'Bonus' familjer är bland det knepigaste som finns och en otroligt komplex situation. Det ska plötsligt samsas fyra olika personer med olika personligheter (barn ej inkluderade), vanor och åsikter som ska leva tillsammans som en familj - vilket ni nu alla är. Sedan är det vuxnas ansvar att lösa situationen eftersom de dels är, ja, vuxna och dels har valt att bilda familjen, vilket barnen i de olika relationerna inte gjort. Nu har du tur på det sättet att det inte verkar finnas någon större(?) bitterhet mellan din mamma och pappa, otrohet och liknande, så du och din bror inte behöver välja vem ni älskar mest vilket vissa omogna ärkeidioter kör med. Det värsta som kan hända i ett barns liv.
Det är något jag kan reagera på, här på buke, att det finns en hel del klagomål på bonusbarnen eftersom pappan (i nästan alla relationer) inte tar sitt ansvar/nya sambo eller fru inte samsas med barnen.
Men, man vet att barnen fanns när man inledde förhållandet och bör väl känna till barnen och pappans relation innan man flyttar ihop och att barnen ska alltid komma först.
Jag förstår din frustration, och reagerar på att du kallar det besök när det är ditt hem (lika mycket som hennes). Hoten om vårdnad är dessutom tomma om hon när det blir dags att registrera barnet vägrar att uppge fadern, vilket man kan göra vid ett sambo förhållande, men pappan då kan begära ett DNA test som visar faderskap. I Sverige har barnet mycket starka rättigheter till båda föräldrarna vilket inte minst att vissa män kan få vårdnad om sina barn efter att han mördat deras mamma visar.
Visst, just nu stormar det antagligen med hormoner i henne, och hon kan säkert kläcka ur sig både det ena och det andra. Hur var er relation innan hon blev gravid? Var den ok då? Nej, du och din bror ska inte dela rum med tanke på er situation. Men om jag läser dig korrekt så har den uppstått efter att hon blivit gravid? Som jag förstår dig så är det hennes första barn? Och då blir det antagligen ännu mer dramatiskt för henne, vilket inte är en ursäkt, men kan vara en delvis förklaring och varför hon överreagerar.
Kanske det skulle hjälpa om din psykolog - och din brors - skriver ett intyg om att det är direkt olämpligt för ert gemensamt mående att ni delar rum. Med tanke på situationen som den är, verkar det mest förnuftiga att din pappa och bonusmamma börjar leta ny bostad som tillfredsställer allas behov och att ni alla fyra/fem kan vara med om att bestämma om ett nytt boende som passar er alla och är ert gemensamma hem.
Det var vad min syster och hennes sambo gjorde, de valde också att inte flytta ihop på några år pga just sina barn så de kunde vänja sig att vara en familj. Min syster och jag är båda bonusbarn själva så det spelade nog roll. Jag vet inte om din bonusmamma är det? Men om inte, så har hon kanske inte den förståelse som krävs för att sätta sig in i din och din brors situation. Gemensam parterapi, kanske bara henne och din pappa om hur det är att vara en bonusfamilj tror jag skulle hjälpa och det finns även samtalsgrupper där man kan byta erfarenheter. Sedan, när hela graviditet kaoset lagt sig lite så tror jag, personligen, att terapi med
bara din bonusmamma, din bror och dig är något annat som krävs. För att det ska fungera, bör ni skapa er en egen relation med din bonusmamma inte något som enbart går mellan dig - din pappa - din bonusmamma.
Att hon insisterar på att ni alla tre är syskon och inte halv-syskon tycker jag är positivt. Själv har jag en herrans massa syskon, inget helt, alla halv och vi tänker om varandra, pratar om, och direkt till varandra som syskon. Jag säger alltid (och vice versa) det här är min syster V, inte det här är min halv-syster V. För vi är alla syskon i en post-modernistisk familj som jag brukar uttrycka det.
Vi har också olika efternamn och det spelar inte heller någon roll eftersom vi är en familj och vad det står i passet eller på postlådan är ointressant.