Har världen blivit tråkigare?

Fast så har vi det i min familj nu. Barnen får ett glas läsk på fredagar, glasspaket delas minutiöst, special treat att bänka sig framför en hyrfilm hela familjen valt ut.

Hur har ni det? Läsk och glass i obegränsade mängder varje dag, hyrfilm fyra kvällar i veckan?
Inga obegränsade mängder i de flesta familjer skulle jag tro, men absolut MYCKET mer än vad som förekom på 70-talet.

@Derivata @Ray. Har ni samma kondition som förr? Är ni lika friska och inte ont någonstans?

Om förutsättningarna var samma som förr tror ni inte lågan brunnit då?
Kanske.
Det är ju rätt omöjligt att förutsättningarna är samma hela livet och såklart en del i hur man kommer uppfatta tillvaron.
Men kondisen är nog rätt samma. Däremot sover man ju inte som när man var 20 direkt och livet är ju fullmatat på ett helt annat sätt. Det gör ju att man är mindre entusiastisk över det mesta🤣

Absolut, man hyr filmen digitalt istället för att gå till en butik och hämta. Men det är ju ingen jätteskillnad. Ska man se en specifik film så brukar de bli hyrfilm för oss, man ska ha väldig tur om just den filmen finns på en streamingtjänst man har.

Obegränsat med läsk, glass och snacks alla dagar i veckan skulle åtminstone vi i min familj inte kunna äta utan att gå upp i vikt. Det är lite för speciella tillfällen, ungefär som när jag var liten.
Nu var mitt glass-exempel kanske inte det bästa. Andemeningen var, att idag finns allt tillgängligt och ofta utan att man ens reflekterar över det. Allt bara finns. Och då, ibland, kan saker/företeelser bli mindre speciella, mista lite av sin "magi" och känsla. Det kan också bli slit- och släng över vissa saker.

På sätt och vis kan det nog vara bra - man lägger inte lika stort värde på "saker". Men jag själv har upplevt ibland att det finns så mycket av allt, i sånt överflöd, att det som en gång var värdefullt och speciellt, idag bara är ett i den oändliga mängden. Det har mist sitt sken, liksom.

Jag kom precis att tänka på min svärmor, född och uppvuxen i New Zeeland. Där växer det Kiwi överallt och när hon var barn var det knappt någon som åt av dem. De var vanliga och jättetråkiga och alla var typ less på dem. Här hemma, idag, får man betala skyhögt för kiwifrukt och när de dök upp var de exotiska och underbara. Lite så.

@Derivata @Ray. Har ni samma kondition som förr? Är ni lika friska och inte ont någonstans?

En trasig kropp och hjärntrötthet är definitivt mitt största hinder för att ha roligt. Sånt jag gillar kräver oftast inte så himla stora resurser, men det kräver att man har ork. Nu får jag ransonera hårt, men det minskar åtminstone inte glädjen när det blir av.

Jag vet faktiskt inte. Det finns ju mycket som tyder på att vi människor minns det som varit bra och glömmer bort det som var mindre bra. Själv var jag barn på 90-talet och det är ofta jag idealiserar det. Jag minns att vi var utomhus hela dagarna, uppe vid vattentornet och lekte själva. Pappa ropade när det var dags för middag. Samtidigt minns jag att somrarna i stugan kunde vara väldigt långa och tråkiga när jag började bli äldre. Det fanns inte så mycket att göra. Jag cyklade upp till affären någon gång om dagen och köpte en glass och en tidning, och längtade hem till mina kompisar.

Jag tror absolut att vi har en enorm utmaning med det utbud vi har nu. Vår uppmärksamhet är kort, vi är ständigt uppkopplade och distraherade. Vi har färre mänskliga möten och mer digitalt liv. Jag tror att det i det stora hela gör oss avtrubbade. Det är inte bra alls. Samtidigt är det många som har funnit sin plats i digitala communitys, vi kanske i högre grad hittar "vårt folk" både digitalt och IRL relationer genom vår uppkoppling.

Så jag vet inte. Mitt svar är nog att mycket var roligare förr och vi har stora utmaningar nu, som jag hoppas vi ska vända. Men det är också lätt att bli nostalgisk och glömma bort vad vi saknade då, som är roligt idag.

Men överflöd på alla områden är väl just välstånd? Alla har det inte så nu heller.

Exemplen du tog, glad över en halv glass, läsk bara ibland - ja, det är så det är när man inte har pengar. Då och nu.
Fast skillnaden idag är att att familjer med knepig ekonomi oftast har svårare att få till näringsrik mat eftersom den mindre näringsrika maten är billigare. Godis, socker, salt och tillsatser är billigare än mat gjord på rena råvaror. Så lite hårddraget så är det familjer med låg socioekonomisk status vars barn äter mest onyttigt och mycket godis och liknande.

De flest jag känner har en eller flera streamingtjänster idag och behöver inte hyra film. Dessutom finns det ett stort utbud av barntv som går hela dagen om man så vill.

Du får tänka på att några av oss var barn när det bara fanns kanal ett och kanal två och ytterst begränsat med tecknat över huvudtaget. Så begränsat att man satt bänkad när det var dags för anslagstavlan bara för att se den tecknade introduktionen.

Fast skillnaden idag är att att familjer med knepig ekonomi oftast har svårare att få till näringsrik mat eftersom den mindre näringsrika maten är billigare. Godis, socker, salt och tillsatser är billigare än mat gjord på rena råvaror. Så lite hårddraget så är det familjer med låg socioekonomisk status vars barn äter mest onyttigt och mycket godis och liknande.

De flest jag känner har en eller flera streamingtjänster idag och behöver inte hyra film. Dessutom finns det ett stort utbud av barntv som går hela dagen om man så vill.

Du får tänka på att några av oss var barn när det bara fanns kanal ett och kanal två och ytterst begränsat med tecknat över huvudtaget. Så begränsat att man satt bänkad när det var dags för anslagstavlan bara för att se den tecknade introduktionen.
Och Linus på Linjen :love:

Jag har mine av att jag satt och tittade på testbilden :o

Jag tänker att det här med att jobba för något, spara och längta gör att man känner mer uppskattning och glädje över det. Om man bara får allt, så är det ju inte så speciellt på samma sätt. Inget smakar ju så gott som när man är väldigt hungrig tex eller törstig för den delen. Med det sagt menar jag inte att folk ska plågas, bara att det finns ett värde i att jobba lite för saker, det gör ju också att man känner sig kapabel.
Jag tycker nog inte världen har blivit tråkigare, men möjligen svårare att leva iom att man tar in hela världens alla problem. Allt är så nära nu och nyheterna kommer snabbt och från alla möjliga håll, hoten kommer nära och påverkar ens närhet eftersom vi har andra resmönster och medier. Den här otryggheten ligger ju lite som ett lock över livet tänker jag.

Med det sagt är jag betydligt mer glad och harmonisk nu än vad jag var som barn och ung vuxen, så jag känner nog mer glädje, nöjdhet och tillfredställelse nu än vad jag gjorde då.

Men det är ju MORFAR! <3
Mamma sa det en gång när vi var barn så efter det sa vi alltid det, visste ju att det inte var morfar, men han var... lik på något vis. Tänkte på anslagstavlan för någon dag sedan och introljudet faktiskt, något jag saknar. Nu överröses man av ljud, blir på något vis ljudpanik i huvudet för det låter extremt i serier och filmer för barn och ständigt också eftersom det är igång alltid. Föräldrar ger barnen en telefon eller platta på bussen med spel och SVTplay och barnprogram, världen förorenas ständigt av digitalt ljud var man än går.

Ja, peppar peppar, så tacksam, jag försöker att hålla mig i form, MEN självklart kan jag inte jämföra mig med när jag peakade i 35-års åldern, tar mig fortfarande flera mil på skidor men det går lite långsammare (det är däremot något jag har fått jobba lite med de senaste åren att träna för att bibehålla, att träna för att slå rekord, det är förbi, och att jämföra mig med de som är i min ålder och inte de som är i sin prime 😊

Självklar så kan jag förstå att det kroppsliga hänger ihop med det psykiska och att en dålig kropp påverkar måendet väsentligt, )

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 655
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kort sammanfattning av det gångna året får bli att det i alla fall känns som att det går med raketfart åt rätt håll för min del...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 817
Senast: cassiopeja
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 497
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka