Nytt namn på "Skogsmulle"

Det är ju vad du lägger i begreppet. För mig är en skogsmulle någon som mest rids i skog och mark, men inte så mycket på bana med mål att tävla. Det innebär inte att man bara "lullar runt", utan mer är just det - i skogen. Jag skulle exempelvis inte kalla en distans-häst för en skogsmulle för där finns fortfarande fokus träna och eller tävla.
I framtiden hoppas jag kunna köpa en skogsmulle till min pojkvän. En häst att lära sig rida på i alla gångarter ändamålsenligt. Han har noll intresse av träning eller tävling. Sen kanske hästen skulle klara av det, men den ska inte användas för det utan som min definition av skogsmulle.

Det skulle jag verkligen inte kalla för promenadhäst. Jag läser bara in skadehistorik, triangelmärkningar och "efter skada så håller den endast för promenader eller avel" typ. Inget nedvärderande med begreppet, utan mer en beskrivning av vad hästen håller för i mina ögon :)
Det är ju det jag menar, alla har sin syn på vad promenadhäst är och inte. Jag skulle kalla en triangelmärkt häst, eller häst med skadehistorik för skogsmulle, som man inte gör något krävande av, men ändå kan ridas kravlöst i alla gångarter om den håller för det. Annars är det ju en sällskapshäst/hagprydnad som kan följa med vid hand, till brevlådan/soptunnan eller när man tar en runda med hunden. <3

Inget illa menat, utan bara en personlig åsikt, vilket ingen behöver hålla med mig om, och frågan har kommit upp massor av gånger under stallet.se/bukefalos år med dessa två beskrivningar. Så jag är inte ensam. <3

Alla mina hästar har varit hobby/skogsmulle, fullblodet var iofs fd tävlingshäst före jag köpte henne. Uteritter i varierad terräng, olika långa och olika hårda, tränat hoppning och dressyr, deltagit på kurser, ridit för två OS-ryttare, gått terrängkurs, tömkörningskurser, ridit och vunnit jakter. Jag har alltid ridit ut, ibland barbacka, mer än i ridhus och/eller på bana, även när vi stod på anläggning med full service och tillgång till "allt". Alltid ridit med målet styrka, kondition och hållbarhet.

Inga hästar för osäkra ryttare men de har gått fram överallt och varken brytt sig om blåljus eller luftballonger.

Det är ju det jag menar, alla har sin syn på vad promenadhäst är och inte. Jag skulle kalla en triangelmärkt häst, eller häst med skadehistorik för skogsmulle, som man inte gör något krävande av, men ändå kan ridas kravlöst i alla gångarter om den håller för det. Annars är det ju en sällskapshäst/hagprydnad som kan följa med vid hand, till brevlådan/soptunnan eller när man tar en runda med hunden. <3

Inget illa menat, utan bara en personlig åsikt, vilket ingen behöver hålla med mig om, och frågan har kommit upp massor av gånger under stallet.se/bukefalos år med dessa två beskrivningar. Så jag är inte ensam. <3
Tror det är mest att jag fastnar vid ordet "promenad". Du promenerar inte om du galopperar i skogen eller tränar på bana liksom.

Alla mina hästar har varit hobby/skogsmulle, fullblodet var iofs fd tävlingshäst före jag köpte henne. Uteritter i varierad terräng, olika långa och olika hårda, tränat hoppning och dressyr, deltagit på kurser, ridit för två OS-ryttare, gått terrängkurs, tömkörningskurser, ridit och vunnit jakter. Jag har alltid ridit ut, ibland barbacka, mer än i ridhus och/eller på bana, även när vi stod på anläggning med full service och tillgång till "allt". Alltid ridit med målet styrka, kondition och hållbarhet.

Inga hästar för osäkra ryttare men de har gått fram överallt och varken brytt sig om blåljus eller luftballonger.
Där är ju också ett bra ord för "min promenadhäst" - hobbyhäst.

Och återigen är det min personliga åsikt och ingen behöver som vanligt hålla med mig.

Intressant tråd! Själv hade jag helt missat tävlingsformen TREC. Inte just att träna/tävla det men kanske moment jag tänker att en mer aktiv/avancerad skogsmulle utan tävlingintresse också gör.

Minns inte riktigt vad jag beskrev mig och min häst som när jag fortfarande red honom aktivt. Vi tränade för att tävla fälttävlan men det var ju aldrig det primära målet liksom, utan mer att då fick man in variationen jag tycker är viktig. Vi var ju i högsta grad ett hobbyekipage som bara red på bana för tränare i alla år, hoppade aldrig utan tränare osv tex.

Jag är uppvuxen med Mulle (minns henne fortfarande 😁) och gillar begreppet skogsmulle och för mig utesluter inte det tex långritter eller uteritter med mycket galopp/svår terräng eller träning och tävling på låg nivå. För mig innebär det mer att man inte primärt regelbundet tränar i en/flera grenar för tävling. Utan kanske i perioder har mer intresse av tex hoppning och tränar/tävlar regelbundet ett tag, en annan period kanske man främst åker iväg och rider ut mycket med kompisar och inte tränar alls, eller rider regelbundet för typ dressyrtränare i hopp om en mer hållbar häst osv. Att det liksom mer varierar lite och även kan innebära lugna perioder.

Är det mer tex hoppträning o lite tävling på låg nivå år ut och år in med allt övrigt ovan också så tänker jag nog med hobbyhopphäst, hobbytävlingshäst med fler grenar regelbunden träning/tävling osv.

Håller dock med om att det vore fint med ett bra svenskt ord för Trailhorse. Turhäst förknippar nog många som turridningshäst som ska kunna gå på led med totala nybörjare men typ uteturhäst/skogsturhäst kanske bäst är liknande ord egentligen?

För mig som letar häst där bland det viktigaste är att den ska vara trygg och orädd att rida ut på blir jag ibland lite konfunderad när jag läser ordet ”skogsmulle” i annonser. Det verkar nämligen som att ordet innebär olika för olika personer. Jag är inte ute efter en skadad promenadhäst utan jag söker en häst som själv trivs att ridas ut och i olika tempon. Jag är därför inte ute efter en häst som kan bli rädd för buskar, traktorer och annat eller som inte klarar att ridas ut själv utan sällskap. Högst oklart om alla skogsmullar klarar det faktiskt. Däremot har jag inga krav på att hästen måste kunna hoppa höga höjder eller klara av svårare dressyr utan mer orädd och oskadad med normal kondition. Ja, distanshäst är nog kanske närmare det jag söker än skogsmulle då?

Tror jag kommit på ett bra ersättning för skogsmulle och det är terränghäst😊.Tycker trailhorse säger mycket om typ av häst och vad den kan användas till men är svårt att översätta till svenska, blir typ stighäst. Terränghäst låter mer fart, kondis, stark häst i mina öron.
Ja, det tycker jag lät bra. Hade jag sett en annons med ordet ”terränghäst” så hade det definitivt lockat mig att vilja veta mer.

Ja, det tycker jag lät bra. Hade jag sett en annons med ordet ”terränghäst” så hade det definitivt lockat mig att vilja veta mer.
Fast det kan ju också missuppfattas, jag kallar min häst för terränghäst eftersom han tävlas i fälttävlan. Läser jag terränghäst i en annons skulle jag förknippa det med en sådan häst, dvs nerv och fart och med rejäl kondition och träningsbehov. :)

Edit: För mig har skogsmulle en positiv klang!

Fast det kan ju också missuppfattas, jag kallar min häst för terränghäst eftersom han tävlas i fälttävlan. Läser jag terränghäst i en annons skulle jag förknippa det med en sådan häst, dvs nerv och fart och med rejäl kondition och träningsbehov :)
Ja, det har du faktiskt rätt i. Även terränghäst kan tolkas olika när man tänker efter.

Fast det kan ju också missuppfattas, jag kallar min häst för terränghäst eftersom han tävlas i fälttävlan. Läser jag terränghäst i en annons skulle jag förknippa det med en sådan häst, dvs nerv och fart och med rejäl kondition och träningsbehov. :)

Edit: För mig har skogsmulle en positiv klang!
Känns ganska vedertaget i fälttävlansvärlden att använda begreppet terränghäst, så jag förknippar det ungefär som du. En häst som har egenskaper som lämpar sig bra för terrängbanan, tex modig, täcker mycket mark i galoppen, energisparande språng/hoppning.

Jag tror många som annonserar ut sin häst som skogsmulle oftast snarare borde skriva sällskapshäst eller att den bara klarar lättare ridning eller triangelmärkt. Det känns ibland som ordet skogsmulle blir någon sorts slaskhink i annonser för hästar som inte klarar annat jobb och då tänker folk att "jaja.. hon håller för att skritta ut lite på någon skogsväg." Då skriver jag skogsmulle trots att hästen inte skulle klara vad jag tycker är normalt arbete när man rider i skogen. Om man vill hitta en häst som klarar lite mer avancerat arbete i skogen får man solla mycket bland annonserna och ofta är det hästar som inte står som skogsmullar som är de som passar.

Själva ordet ”Skogsmulle” antar jag har med just friluftsfrämjandets figur Skogsmulle att göra. Dvs en figur som lever i skogen och därmed är trygg och säker där och lär ut detta till barn.
https://www.friluftsframjandet.se/lat-aventyret-borja/kunskap--guider/skogsmulle/
Ja håller med.

Och jag tror det är därför jag har lite svårt för ordet när det handlar om de som rider i skog och mark på mer avancerad nivå. Det har liksom inget med barn eller nybörjare att göra. Det blir som att säga knatteridning om dressyr typ.

Jag säger skogsmulle även när det var halvdagar ute ibland eller kortare i högre tempo. Skulle själv inte kalla en skogsmulle outbildad bara utbildad för andra saker än en dressyrhäst är tillexempel.

Precis som en hopphäst så kan nivån varierar.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag gillar för övrigt "skogsmulle" som begrepp! En kompis och polare att ta ut i skog och mark i alla gångarter men inte nödvändigtvis tävlingsinriktad. Ingen begränsning på utbildning dock, jag skolade alla mina kusar i skogen och på fälten och även om ingen av mina var högt utbildade så red jag ofta ut med en kompis vars "skogsmulle" var utbildad MSV men pensionerad. Absolut inte en promenadhäst dock. :)

Jag gillar skogsmulle 😄
Terränghäst är för mig dom fälttävlansryttare en häst som går bra i just terrängen och har noll att göra med om den är trevlig att ridas ut.

Sen är det väl så att oavsett vilket ord som används så kommer det ha olika betydelse för olika människor.

Jag säger att jag har en hobbyhäst. Vi rider ut mycket men tränar regelbundet dressyr, hoppning och terräng med mål att tävla fälttävlan.

Jag tänker också att de som säljer hästar inte annonserar ut en häst som även tävlar som skogsmulle även om den är det. Du får bättre betalt och antagligen fler intressenter om du kallar den tävlingshäst eller hopphäst tex.
Så av den anledningen blir det bara de outbildade/skadade/äldre hästarna som annonseras ut som skogsmulle och därmed blir det lite dålig klang i ordet.

Jag gillar för övrigt "skogsmulle" som begrepp! En kompis och polare att ta ut i skog och mark i alla gångarter men inte nödvändigtvis tävlingsinriktad. Ingen begränsning på utbildning dock, jag skolade alla mina kusar i skogen och på fälten och även om ingen av mina var högt utbildade så red jag ofta ut med en kompis vars "skogsmulle" var utbildad MSV men pensionerad. Absolut inte en promenadhäst dock. :)

Jag håller med dig om beskrivningen av skogsmulle som en friluftskompis!

Jag har haft en skogsmulle som tävlat MSV B. Han var dessutom "promenadhäst" pga navicular och artros, inget mer jobb på volt för han eller pass i högt tempo, alltid specialpaddade barfotaboots, och bara galopp när han själv kände att det var läge för en lugn galopp.

Men oooh vilken fröjd till skogsmulle, att få rida i naturen i samlad trav i barbackapad... Han lärde mig mycket den hästen.

Liknande trådar

Tjatter En spinoff på tidigare tråd om att hitta på ett efternamn. Jag kommer byta efternamn i samband med skilsmässa. Har, som sagt, varit inne... 2 3
Svar
42
· Visningar
1 870
Senast: Enya
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 511
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 267
Kropp & Själ Mitt tonårsbarn kläckte ur sig att det är så orättvist att ha missat hur rolig världen var "förr" Konserter- som av någon anledning var... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
5 761
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Inkar
  • Nytt namn på "Skogsmulle"