Nytt namn på "Skogsmulle"

Ulla Håkansson tränar fortfarande sina hästar i ur och skur utomhus i skog och mark, att de är tävlingshästar spelar ingen roll. Folk rider ut för lite, hästarna har inte miljötränats och många ägare vågar inte ens rida ut på sina egna hästar utan antingen överlåter de det till sina ev medryttare eller så fortsätter de harva runt på bana eller ridhus även om det finns bra ridvägar.

Håller med! Tycker att ex-vis begreppet "trail horse" är väldigt bra.

Samtidigt så känns det jättemärkligt att vi i Sverige inte har samma uterittskultur med tanke på att vi dels har allemansrätt, dels hur många tusen mil grusväg som helst och generellt är ett ganska glesbefolkat land? Vi borde ha de perfekta förutsättningarna för uteritt? (och jag tycker ju att vi har det - ca 80% av mina ridpass är utanför ridbana, på grusväg och stigar)

KL
I "min" del av ridsporten, islandshäst, så har tyvärr begreppen skogsmullehäst/fritidshäst/hobbyhäst blivit synonymt med sämre utbildade hästar med sämre gångarter och sämre vilja som rids av sämre ryttare (oftast tanter). Identifierar man sig inte med det men ändå inte tävlar eller inte tävlar så mycket finns det liksom inget "fack" man passar i. Jag rider och tränar min häst seriöst, mestadels på grusvägar och för det mesta inte ett dugg kravlöst, åker iväg på kurser emellanåt och rider enstaka tävlingar men ser mig inte som tävlingsryttare - vad sjutton är jag då? :rofl:

Håller med och tycker det är sorgligt.
Tror det beror mycket på den ridskolekultur vi har idag, man kommer till färdiga hästar och rider i ridhus.

Sen hästar ensamma i små fyrkanter med kort utevistelse, inte så konstigt att de går bananas när de väl får komma ut och speciellt när det bara sker någon gång ibland.

Vi har jättebra möjligheter att rida ut där jag bor men det är knappt någon från grannens anläggning som rider ut. Hästarna går i skritten och rids på bana eller ridhus.
De som rids ut mycket är fälttävlanshästarna hos den andra grannen.

Håller med och tycker det är sorgligt.
Tror det beror mycket på den ridskolekultur vi har idag, man kommer till färdiga hästar och rider i ridhus.
Jag är ju uppvuxen så - på ridskola där det fanns minst en skötare på varje häst som slogs om att få hjälpa till att göra iordning hästen :D Men samtidigt var ju då de få uteritterna något man verkligen längtade efter och tyckte var helt fantastiskt när det inträffade framåt slutet på vårterminen :) Är det inte så längre - vill ridskoleungarna inte rida ut?
Sen hästar ensamma i små fyrkanter med kort utevistelse, inte så konstigt att de går bananas när de väl får komma ut och speciellt när det bara sker någon gång ibland.
Det där är helt bedrövligt och om du frågar mig är det usel hästhållning. Där är kanske "min" inriktning med islandshästar en aning bättre - där finns en kultur att ha hästar på lösdrift eller åtminstone i lång daglig utevistelse i flock. Själv har jag egen gård så jag bestämmer ju när hästarna ska in eller ut och några grusrutor har vi inte! Jag tror ju helt bestämt att hästarna blir enklare att rida ut med om de också får vara ute i rimligt stora hagar i alla väder - de vänjer sig liksom vid väder, natur, fåglar osv och blir inte helt hysteriska på uteritterna om det dyker upp nåt oväntat.

Vi har jättebra möjligheter att rida ut där jag bor men det är knappt någon från grannens anläggning som rider ut. Hästarna går i skritten och rids på bana eller ridhus.
De som rids ut mycket är fälttävlanshästarna hos den andra grannen.
Så tråkigt - inte minst för hästarnas skull - att inte "vanliga ryttare" rider ut minst ett par gånger per vecka. Jag tror ju att det är extremt bra ur skadeförebyggande synpunkt att rida lite mer rakt fram, på varierade underlag mm. Att alltid rida böjda spår på fibersand känns inte som nån höjdare...

Jag är ju uppvuxen så - på ridskola där det fanns minst en skötare på varje häst som slogs om att få hjälpa till att göra iordning hästen :D Men samtidigt var ju då de få uteritterna något man verkligen längtade efter och tyckte var helt fantastiskt när det inträffade framåt slutet på vårterminen :) Är det inte så längre - vill ridskoleungarna inte rida ut?

Det där är helt bedrövligt och om du frågar mig är det usel hästhållning. Där är kanske "min" inriktning med islandshästar en aning bättre - där finns en kultur att ha hästar på lösdrift eller åtminstone i lång daglig utevistelse i flock. Själv har jag egen gård så jag bestämmer ju när hästarna ska in eller ut och några grusrutor har vi inte! Jag tror ju helt bestämt att hästarna blir enklare att rida ut med om de också får vara ute i rimligt stora hagar i alla väder - de vänjer sig liksom vid väder, natur, fåglar osv och blir inte helt hysteriska på uteritterna om det dyker upp nåt oväntat.

Så tråkigt - inte minst för hästarnas skull - att inte "vanliga ryttare" rider ut minst ett par gånger per vecka. Jag tror ju att det är extremt bra ur skadeförebyggande synpunkt att rida lite mer rakt fram, på varierade underlag mm. Att alltid rida böjda spår på fibersand känns inte som nån höjdare...
På min ridskola red vi ut mycket både som uppvärmning och red i en hage någon km från stallet vår och höst.
Medryttarna red även ut på hästarna några dagar i veckan. Vet inte om det är detsamma idag.

På min ridskola red vi ut mycket både som uppvärmning och red i en hage någon km från stallet vår och höst.
Medryttarna red även ut på hästarna några dagar i veckan. Vet inte om det är detsamma idag.
Ingen aning om hur det är idag - var typ tusen år sen jag satte en fot på någon ridskola. Men "på min tid" var ju uteritterna en del av att lära sig rida, precis som hoppning och dressyr. Och så tog man alla chanser till extra uteritter - jag red t.ex. under en period sista lektionen för dagen på lördagar och då kunde man efter lektionen få rida hästen barbacka till betet som var ett par kilometer från ridskolan (och promenera tillbaka) :)

Ingen aning om hur det är idag - var typ tusen år sen jag satte en fot på någon ridskola. Men "på min tid" var ju uteritterna en del av att lära sig rida, precis som hoppning och dressyr. Och så tog man alla chanser till extra uteritter - jag red t.ex. under en period sista lektionen för dagen på lördagar och då kunde man efter lektionen få rida hästen barbacka till betet som var ett par kilometer från ridskolan (och promenera tillbaka) :)
Vad mysigt :)

Det skulle vara spännande och se hur det är nuförtiden men jag tvivlar på att det är samma fritidsgård som det var förr i tiden.
Mycket stress med telefoner och prestige antar jag :(

Jag har verkligen reflekterat över det här och kan bara hålla med i vad som sagt tidigare i tråden. Tyvärr rids det inte ut tillräckligt mycket på varken privathästar eller på ridskolehästar. När jag växte upp tillhörde det utbildningen och skedde regelbundet men jag ser det inte hända på dagens ridskolor som barnen går på. Och när de väl rider ut blir ju hästarna som galna eftersom de inte är vana vid det så ungar flyger av till höger och vänster :rofl: Det leder ju till att det rids ut mer och mer sällan. Hönan eller ägget här? Jag är övertygad om att starka (både mentalt och fysiskt) hållbara hästar byggs upp i skogen i majoriteten av alla pass.

Jag har alltid mest ridit ut på min häst (och alla mina andra hästar!).
Van att främst rida ut.
Aldrig stått uppstallad med ridhus tex.

Ändå tog det flera år innan min häst blev trevlig att rida ut med, hela unghästtiden och lite till var en kamp. Han är fortfarande inte 100 % trafiksäker. Hästar är också personligheter 🤷🏻‍♀️ definitivt ingen jag skulle beskriva som "uterittshäst" även om han majoriteten av sitt liv mest blivit riden (tömkörd/promenerad/joggat) ute.

Jag har bara stått i stall där typ alla inackorderade i huvudsak ridit ut. Varit självklart för mig att rida/köra ute. Men så har jag stått i skogsmullestall. 😊

Jag står i ett rent hopphäststall med mina hästar (som jag skulle benämna allroundhäst och körponny) men de flesta rider ut mer än de är på ridbanan. Vi har dock helt fantastiska ridvägar och det skrittas fram/av ute de dagar man rider markarbete eller hoppar. De rena dressyrpassen görs ute. Väldigt inspirerande. :love:

Liknande trådar

Tjatter En spinoff på tidigare tråd om att hitta på ett efternamn. Jag kommer byta efternamn i samband med skilsmässa. Har, som sagt, varit inne... 2 3
Svar
42
· Visningar
1 933
Senast: Enya
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 571
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 298
Kropp & Själ Mitt tonårsbarn kläckte ur sig att det är så orättvist att ha missat hur rolig världen var "förr" Konserter- som av någon anledning var... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
5 860
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka