Jag är ju uppvuxen så - på ridskola där det fanns minst en skötare på varje häst som slogs om att få hjälpa till att göra iordning hästen

Men samtidigt var ju då de få uteritterna något man verkligen längtade efter och tyckte var helt fantastiskt när det inträffade framåt slutet på vårterminen

Är det inte så längre - vill ridskoleungarna inte rida ut?
Det där är helt bedrövligt och om du frågar mig är det usel hästhållning. Där är kanske "min" inriktning med islandshästar en aning bättre - där finns en kultur att ha hästar på lösdrift eller åtminstone i lång daglig utevistelse i flock. Själv har jag egen gård så jag bestämmer ju när hästarna ska in eller ut och några grusrutor har vi inte! Jag tror ju helt bestämt att hästarna blir enklare att rida ut med om de också får vara ute i rimligt stora hagar i alla väder - de vänjer sig liksom vid väder, natur, fåglar osv och blir inte helt hysteriska på uteritterna om det dyker upp nåt oväntat.
Så tråkigt - inte minst för hästarnas skull - att inte "vanliga ryttare" rider ut minst ett par gånger per vecka. Jag tror ju att det är extremt bra ur skadeförebyggande synpunkt att rida lite mer rakt fram, på varierade underlag mm. Att alltid rida böjda spår på fibersand känns inte som nån höjdare...