Maxdos mediciner

Lyan

Trådstartare
Efter diskussion med en bekant. Hen säger att maxdosen som står på FASS är vad man lagligt får ta/skriva ut och om en läkare skriver ut högre dos så är det olagligt och läkaren kan få straff för det. Jag säger att det är mer flytande för att högre dos kan ibland behövas beroende på individ.

Vem har rätt eller fel?

Efter diskussion med en bekant. Hen säger att maxdosen som står på FASS är vad man lagligt får ta/skriva ut och om en läkare skriver ut högre dos så är det olagligt och läkaren kan få straff för det. Jag säger att det är mer flytande för att högre dos kan ibland behövas beroende på individ.

Vem har rätt eller fel?

Maxdos är en rekommendation baserad på studier av läkemedlets effekt. Den anger vad som anses vara en "säker övre gräns" för de flesta patienterna.
Läkare har dock såväl rättighet som skyldighet att göra individuella bedömningar. Om en läkare, efter en medicinsk bedömning, anser att en högre dos är nödvändigt för en patient får hen naturligtvis skriva ut en högre dos.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner att jag behöver miljöombyte, rejäl värme, sol, salta bad, god mat... Det var något jag gjorde ofta innan jag blev sjuk för... 2
Svar
22
· Visningar
1 108
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar... 2
Svar
27
· Visningar
3 304
Senast: Hazel
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 463
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
7 370
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka