Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hm...
Det sticker ut en massa trådar. Det ska vara sådana som kroppen själv tar hand om, men det är ju svårt när de sticker ut. När borde det vara safe att klippa bort dem? På ett ställe är hela knuten utanför. Vill ju inte fastna i något och råka dra till...
Ja det känns som att de har gjort precis så. Jag kan känna tråden under, hela vägen.Det ska du nog kontakta kliniken om. Vid vissa operationer använder de sig av en speciell teknik när de syr så om en klipper upp en knut så är hela tråden lös så att säga. När en syr tex en mindre sårskada så görs en sutur och sen klipper en tråden för att sedan påbörja nästa sutur och då händer det ju inget speciellt med de övriga stygnen. Jag skulle vara väldigt försiktig med att klippa innan du vet hur de har sytt på dig
Ja det känns som att de har gjort precis så. Jag kan känna tråden under, hela vägen.
Så störigt. Jag vill ju inte behöva vänta med att slippa plåster. Tål inte klistret alls. Det har varit en plåga med massor klåda på grund av det. Men nu är risken att jag fastnar nånstans istället. Det går ju inte heller.
Ja det känns som att de har gjort precis så. Jag kan känna tråden under, hela vägen.
Så störigt. Jag vill ju inte behöva vänta med att slippa plåster. Tål inte klistret alls. Det har varit en plåga med massor klåda på grund av det. Men nu är risken att jag fastnar nånstans istället. Det går ju inte heller.
Ja jag är inte rädd för att klippa själv. Jag måste bara få klartecken att jag får klippa isf. Annars behöver vi hitta plåster med klister som jag tål. Och det kan nog bli svårt. Jag har själv inte hittat några som fungerar.DSK på vårdcentralen kan säkert hjälpa till imorgon
Har du provat de som är som en tunn film som sitter över kompress? En av få jag tål klistret påJa jag är inte rädd för att klippa själv. Jag måste bara få klartecken att jag får klippa isf. Annars behöver vi hitta plåster med klister som jag tål. Och det kan nog bli svårt. Jag har själv inte hittat några som fungerar
Japp. Flera olika material. Tyvärr.Har du provat de som är som en tunn film som sitter över kompress? En av få jag tål klistret på
Jag ringde och sköterskan i telefon verkade inte förstå min fråga riktigt. "Om en vecka kan du klippa av det som sticker ut, men dra absolut inte i trådarna". Så jag behöver hitta något sätt att inte fastna överallt med dessa trådar. Men sen om jag verkligen vågar klippa av dem om en vecka vet i tusan?Förstår att det är störande. Men ring dem imorgon och fråga, det är bara operatören som kan berätta om trådarna kan klippas. En läkare på mitt jobb berättade om en patient som ringt vårdcentralen för hjälp med just detta, en snäll sköterska klippte bort knuten och hela tråden släppte Så ring mottagningen och hör dig för imorgon när de öppnar.
Den ena är det, ja. Fastnar i kläderna om jag inte har tejp över. Är ju precis på kanten där byxorna sitter.@SiZo Nu har det exakt gått 4 veckor för mig och mina stygn är fortfarande kvar. Trådarna sticker ut lite grann men har inte täckt över sedan plåstren lossnade typ dag 10. Är dina trådar väldigt långa?
Vad är det för färg på tråden som sticker ut?Den ena är det, ja. Fastnar i kläderna om jag inte har tejp över. Är ju precis på kanten där byxorna sitter.
Den är genomskinlig, med lite lite gul ton, typ? Ser ut som lite smutsig fiskelina bara.Vad är det för färg på tråden som sticker ut?
Jag skrev mer i mitt svar ovan sen! Vi använder ju samma material och sutureringstekniker på veterinärsidan.Den är genomskinlig, med lite lite gul ton, typ? Ser ut som lite smutsig fiskelina bara.
Det är tyvärr knuten som sticker upp. Knuten är det som är överst så det går nog inte att klippa något alls. Det är ju inte hela världen, men lite störande att behöva stå ut med klådan.Jag skrev mer i mitt svar ovan sen! Vi använder ju samma material och sutureringstekniker på veterinärsidan.
Om du ser knuten och sen en lång lös ände som går från knuten men inte sitter fast nån mer stans borde du kunna klippa bort änden men inte tråden som går ner mot såret eller knuten. Gissar att änden är den man försökt gömma knuten med men som glidit upp. Men som sagt, klipp absolut inte knuten eller under den! De har sytt med fortlöpande stygn, så klipper du av där så går alla stygnen upp. Hoppas du förstår vad jag menar.
Jag förstår vad du menar och hade/har samma känslor. Jag hade velat veta innan hur snitten placerades, tex att min piercing skulle snittas upp. Mitt sår/ärr börjar i naveln och går ner 2-3 cm så det kanske ändå räknas som ”i naveln”. Hur ser ditt ut?Okej. En fråga.
Om kirurgen säger att de ska gå in i naveln, alla innan har sagt att ärret blir i naveln och man sedan vaknar upp med såret mitt på magen och inte alls i naveln. Hur sur har man rätt att vara? Jag har funderat på detta rätt så länge. Min mage har varit lite av min stolthet förr. Nu kommer jag ha ett ärr mitt på. Jag känner redan hur jag försöker dölja det till varje pris. Framförallt när det kommer till avklädda aktiviteter med sambon. Och framförallt kanske så känns det konstigt att jag inte blev underrättad ens efter operationen att planen ändrades av åtminstone för mig, okänd anledning? Och att de ändrade planen utan att tillfråga mig?
Eller betyder "i naveln" egentligen nedanför naveln?
Mitt snitt börjar strax nedanför naveln och går ner typ 3 cm ner.Jag förstår vad du menar och hade/har samma känslor. Jag hade velat veta innan hur snitten placerades, tex att min piercing skulle snittas upp. Mitt sår/ärr börjar i naveln och går ner 2-3 cm så det kanske ändå räknas som ”i naveln”. Hur ser ditt ut?
Ja ditt är längre. Men väldigt mycket finare, mitt är väldigt rött. När jag tänker ”i naveln” så är det inte sådär, men det kanske är en tolkningsfråga. Hoppas att våra ärr bleknar med tiden iaf.Mitt snitt börjar strax nedanför naveln och går ner typ 3 cm ner.
Sätter bild i spoiler så att ni som inte vill titta slipper.
Jag är fortfarande lite öm i såret, framförallt där knuten tittar fram i nederkant. Andra såret har jag inte tittat på. Plåstret sitter bra där och jag väntar lite med att klippa bort knuten eftersom det kändes som att hela tråden var på väg ut.
Jag fick information om var de skulle gå in - men också att det kunde ändras och att de i absolut värsta fall skulle bli tvungna att öppna buken. Fick du ingen sådan info att det kunde bli ändrat sas under operationen?Okej. En fråga.
Om kirurgen säger att de ska gå in i naveln, alla innan har sagt att ärret blir i naveln och man sedan vaknar upp med såret mitt på magen och inte alls i naveln. Hur sur har man rätt att vara? Jag har funderat på detta rätt så länge. Min mage har varit lite av min stolthet förr. Nu kommer jag ha ett ärr mitt på. Jag känner redan hur jag försöker dölja det till varje pris. Framförallt när det kommer till avklädda aktiviteter med sambon. Och framförallt kanske så känns det konstigt att jag inte blev underrättad ens efter operationen att planen ändrades av åtminstone för mig, okänd anledning? Och att de ändrade planen utan att tillfråga mig?
Eller betyder "i naveln" egentligen nedanför naveln?