Sterilisering, kvinna.

Okej. En fråga.

Om kirurgen säger att de ska gå in i naveln, alla innan har sagt att ärret blir i naveln och man sedan vaknar upp med såret mitt på magen och inte alls i naveln. Hur sur har man rätt att vara? Jag har funderat på detta rätt så länge. Min mage har varit lite av min stolthet förr. Nu kommer jag ha ett ärr mitt på. Jag känner redan hur jag försöker dölja det till varje pris. Framförallt när det kommer till avklädda aktiviteter med sambon. Och framförallt kanske så känns det konstigt att jag inte blev underrättad ens efter operationen att planen ändrades av åtminstone för mig, okänd anledning? Och att de ändrade planen utan att tillfråga mig?

Eller betyder "i naveln" egentligen nedanför naveln?

Alltså - man har väl alltid rätt att bli hur sur man vill, tänker jag? Dina upplevelser och dina känslor, liksom! Men jag tror ärligt att sjukvården rycker på axlarna åt det, de ser nog funktion före estetik och tror inte de känner sig "bundna" av att snittet absolut måste vara i naveln om det nu var mer praktiskt att lägga det en liten bit nedanför. Jag har själv fem pyttesmå ärr på magen efter min hysterektomi tidigare i våras och det mittersta av dem skulle också vara "i naveln" men är istället någon centimeter ovanför. Just nu syns mina ärr för att de har en lite mörkare färg än min vanliga hudton, men räknar med att de i stort sett kommer att försvinna så lägger inte någon större vikt vid var de är placerade. Ett tips jag fick från sjukvården var att inte sola ärren första året, då kan de få en permanent mörkare ton.
 
Åhå.
Olika tekniker kanske?

Jag hade alltså 2 små snitt på 5 mm vardera.
Det där ser verkligen mycket värre ut än det.
Ja jag tror det helt enkelt är olika från olika kirurger, och säkert också delvis hur ens egen anatomi är. Navlar ser ju väldans olika ut. Men mitt snitt börjar precis i nederkant på naveln (jag har djup, inåtgående navel) går lodrätt och är läkt och uppdraget 1 cm långt, som nytt ca 2 cm Det var längre som nytt. Sen hade jag ett vågrätt snitt i hårlinjen, lika långt.

Och inga konstigheter vid min op. Kirugern hade dock "kollat runt" när de ändå var inne och allt såg bra ut. Det var något han alltid gjorde så inget som var speciellt för mig eller utlöstes av något. Man klippte mina äggledare på 2 ställen vardera men tog inte ut några bitar eller så
 
Jag fortsätter i den här tråden, även om jag inte vet om nedanstående har samband med operationen. Jag har inte återhämtat mig alls efter operationen. Såren ser fina ut, är lite ömma fortfarande så jag har inga vettiga byxor jag kan ha, men annars är det fine.

Men när jag promenerar långsamt med hundarna så har jag ibland en puls på 125-130. När jag skulle gå i en trapp med en vän (3 trappor högt ungefär) så var jag tvungen att stanna för att hämta andan ungefär halvvägs. Det var helt omöjligt för mig att fortsätta utan paus. I allmänhet är jag SÅ trött. Både i kroppen och huvudet.

Jag skrev till min VC på 1177 och de har kallat mig för besök på onsdag.
 
Låter ju jättekonstigt att du skulle tappa så mycket kondis så fort.
Jag hade ont väldigt länge efter en blindtarms operation. Efter många om och men hittade de vätska i buken så läkningen tog lååång tid
 
Låter ju jättekonstigt att du skulle tappa så mycket kondis så fort.
Jag hade ont väldigt länge efter en blindtarms operation. Efter många om och men hittade de vätska i buken så läkningen tog lååång tid
Ja jag tycker också att det är jättekonstigt. Verkligen jättekonstigt. Det kommer och går också.
Ont har jag iaf inte, så jag antar att man får vara glad för det iaf.
 
Ja jag tycker också att det är jättekonstigt. Verkligen jättekonstigt. Det kommer och går också.
Ont har jag iaf inte, så jag antar att man får vara glad för det iaf.
Mycket märkligt.
Jag var pigg och i full aktivitet efter 3 dagar.
Borde ha varit hemma dagen efter men gick till jobbet av någon outgrundlig anledning.
Men det blev det inget värre utav.
 
Mycket märkligt.
Jag var pigg och i full aktivitet efter 3 dagar.
Borde ha varit hemma dagen efter men gick till jobbet av någon outgrundlig anledning.
Men det blev inget värre utav.
Jag var jättepigg första dagarna efter operationen. Sen har det gått utför.
 
Hur går det för dig? Hoppas du mår bättre! :heart
Det är lite upp och ner.

Min allergi har blivit värre, mycket mycket värre. Tar kortisonnässpray som godis ungefär. Jag är så trött på dagarna och nu vet jag inte vad som är vad. Igårkväll blev jag pigg dock så jag kämpade ihop 11 000 steg igår, personbästa med råge efter operationen. Pulsen verkar ha lugnat sig lite, vilopulsen har gått ner 8 slag/minut jämfört med vad den var för 1-1,5 vecka sedan. Så det går nog framåt, och jag är nog mest glad att jag inte har ett jobb som skulle bli lidande av det här.

Och jag har gått upp 3 kilo. Föga förvånande med min ämnesomsättning när jag varken har kunnat röra på mig eller begränsa kalorierna som jag skulle önska.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
794
Senast: Luff
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 747
Senast: Bee
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 431
Senast: hundtant
·
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
784
Senast: JosephineR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp