Sterilisering, kvinna.

Mitt snitt börjar strax nedanför naveln och går ner typ 3 cm ner.

Sätter bild i spoiler så att ni som inte vill titta slipper.
Jag är fortfarande lite öm i såret, framförallt där knuten tittar fram i nederkant. Andra såret har jag inte tittat på. Plåstret sitter bra där och jag väntar lite med att klippa bort knuten eftersom det kändes som att hela tråden var på väg ut.

Mitt är lika. Ser dock kortare ut som läkt.
 
Jag har ett snitt från en annan operation där man lägger snitt i naveln som är likadant men vågrätt. Får jag bara gissa tror jag det är var läkarna kallar "i naveln". Dvs det sitter aldrig inuti själva naveln bara i närheten (tänker också att själva navelns struktur kanske kan stöka till det lite?)
Ja kanske? Men mitt snitt kan inte kallas i naveln ens i fantasin. Mitt snitt är vertikalt.
Ja ditt är längre. Men väldigt mycket finare, mitt är väldigt rött. När jag tänker ”i naveln” så är det inte sådär, men det kanske är en tolkningsfråga. Hoppas att våra ärr bleknar med tiden iaf.
Ja snittet i sig är jättefint. Jag tror absolut att det kommer bli bra om några månader.


Jag fick information om var de skulle gå in - men också att det kunde ändras och att de i absolut värsta fall skulle bli tvungna att öppna buken. Fick du ingen sådan info att det kunde bli ändrat sas under operationen?

Är det någon tröst bleknar ärren till nästan osynliga. Men det tar ju tid. Jag får leta efter mina och det ena syns inte ens om jag letar
Inte vad jag minns? Jag var helt övertygad om att de skulle in inuti naveln. Och att det var därför jag skulle tvätta naveln så noga innan. De sa absolut inte om att ev öppna buken. Det hade jag absolut lagt på minnet 😅

Halv KL*

Det känns som att det kanske är såhär det ser ut för många. Det känns som att de borde kommunicera tydligare. Så att man vet och kan ta ställning till det. Tänk om jag hade varit en sådan som tyckte att mitt utseende är det viktigaste i hela världen? Detta hade kanske varit katastrof liksom.
Jag kommer komma över detta, men bättre kommunikation hade absolut varit att föredra.
 
Tar du hand om ärret, tejpar ordentligt i 6 månader så kommer det knappt synas.
Mina måste man leta efter.
Mitt stora ärr i ansiktet är efter två år knappt märkbart längre och det såg minst sagt för jävligt ut i början.
 
Tar du hand om ärret, tejpar ordentligt i 6 månader så kommer det knappt synas.
Mina måste man leta efter.
Mitt stora ärr i ansiktet är efter två år knappt märkbart längre och det såg minst sagt för jävligt ut i början.
Jag har kanske sabbat mina. Ingen sa nåt om tejpning, bara att plåstren skulle sitta på tills de ramlade av.
 
Tar du hand om ärret, tejpar ordentligt i 6 månader så kommer det knappt synas.
Mina måste man leta efter.
Mitt stora ärr i ansiktet är efter två år knappt märkbart längre och det såg minst sagt för jävligt ut i början.
Tar hand om ärret? Har du tips förutom tejpning?

Min hud klarar tyvärr inte tejpning. All tejp gör ont, kliar och huden blir extremt irriterad, eller dör. Vad har tejpen för funktion? Kan det räcka med att man inte låter magen vara i solen?
 
Jag har kanske sabbat mina. Ingen sa nåt om tejpning, bara att plåstren skulle sitta på tills de ramlade av.
Mina tejpades aldrig. Behandlades inte på något vis. Och var superfula i början pga komplikationerna. Det ena hittar jag inte ens om jag letar idag. Det i naveln syns om jag letar men är helt blekt, samma färg som huden
 
Tar hand om ärret? Har du tips förutom tejpning?

Min hud klarar tyvärr inte tejpning. All tejp gör ont, kliar och huden blir extremt irriterad, eller dör. Vad har tejpen för funktion? Kan det räcka med att man inte låter magen vara i solen?

Tejpen håller ihop huden så ärret inte stretchas ut och blir större.
Sol är döden för ärr så det ska man absolut undvika.
 
Jag har ett snitt från en annan operation där man lägger snitt i naveln som är likadant men vågrätt. Får jag bara gissa tror jag det är var läkarna kallar "i naveln". Dvs det sitter aldrig inuti själva naveln bara i närheten (tänker också att själva navelns struktur kanske kan stöka till det lite?)
Min sambo är visserligen man, men hans ärr sitter i naveln efter att han gjorde en bukoperation.
 
Intressant! Måste kolla på min man sen 😅
Jag har ett i naveln och två på magen efter att livmodern plockades. Det ena på magen hittar jag (betydligt blekare och mindre än bristningarna efter graviditeten), det andra är jag osäker på var det är 🙈 jag tejpade ingenting.

@SiZo det finns något man kan smörja på ärr för att de ska blekna. Finns på apoteken. Jag är osäker på om det hjälper men det går säkert att kolla lite recensioner och få ett hum.
 
Tejpning + skydd mot sol är rekomenderat för att undvika att ärr blir stora och synliga
 
Mitt snitt börjar strax nedanför naveln och går ner typ 3 cm ner.

Sätter bild i spoiler så att ni som inte vill titta slipper.
Jag är fortfarande lite öm i såret, framförallt där knuten tittar fram i nederkant. Andra såret har jag inte tittat på. Plåstret sitter bra där och jag väntar lite med att klippa bort knuten eftersom det kändes som att hela tråden var på väg ut.

Gjorde de något mera än att klippa av äggledarna?

Mitt ärr i naveln är 5mm långt och syntes bara om man grävde i naveln.
Nu så går det sedan många år inte längre att hitta.
 
Mina tejpades aldrig. Behandlades inte på något vis. Och var superfula i början pga komplikationerna. Det ena hittar jag inte ens om jag letar idag. Det i naveln syns om jag letar men är helt blekt, samma färg som huden
Skönt att höra, då finns det kanske hopp. Båda mina är röda och ganska fula nu, utan att ha varit infekterade eller andra komplikationer. Räknar såklart med att det tar tid, men blev orolig att jag skött det fel och förvärrat det beständiga resultatet.
Tror inte de sa något till mig heller. Jag tejpade av gammal vana eftersom det brukar rekommenderas för bättre läkning.
Jag är befriad från att ha vana av operationer så har inte mer koll än den infon sjukvården gett mig 😬 Jag har åtminstone köpt bikinibyxor med hög midja för att skydda såren/ärren mot solen i sommar, det kanske hjälper nåt 😁
 
Gjorde de något mera än att klippa av äggledarna?

Mitt ärr i naveln är 5mm långt och syntes bara om man grävde i naveln.
Nu så går det sedan många år inte längre att hitta.
De brände en blödande cysta på ena äggstocken också, sög upp 20 ml blod i buken, men den visste de ju inte om innan de var inne. En bit av äggledarna plockades bort, genom livmodern och slidan. Har varit riktigt mentalt jobbigt att de har varit DÄR, men det fick jag iaf veta 30 min innan jag skulle in. Jag var sjukt nära på att resa mig och gå därifrån då 😅
 
De brände en blödande cysta på ena äggstocken också, sög upp 20 ml blod i buken, men den visste de ju inte om innan de var inne. En bit av äggledarna plockades bort, genom livmodern och slidan. Har varit riktigt mentalt jobbigt att de har varit DÄR, men det fick jag iaf veta 30 min innan jag skulle in. Jag var sjukt nära på att resa mig och gå därifrån då 😅
Ojdå, det förklarar nog saken.

De för in ett instrument genom slidan och livmoderhalsen för att lyfta upp livmodern också.
I alla fall så gjorde de så på mig.
Och det fick jag veta i förväg eftersom att det skulle ge en liten blödning.
 
Ojdå, det förklarar nog saken.

De för in ett instrument genom slidan och livmoderhalsen för att lyfta upp livmodern också.
I alla fall så gjorde de så på mig.
Och det fick jag veta i förväg eftersom att det skulle ge en liten blödning.
Jag tar inte så allvarligt på cystan. Jag har alltid cystor och "vätska" i buken på UL och MR. Jag har antagit att jag blöder en del där. Förr var det mycket mer vätska, och då behövde jag äta järntillskott, något jag har sluppit senaste åren iaf.

Men jag tänker att snittet när ha suttit på samma ställe oavsett eftersom de inte visste om vätskan innan. För jag kan inte se att de skulle ha gjort UL innan operationen medans jag var sövd.
 
Jag tar inte så allvarligt på cystan. Jag har alltid cystor och "vätska" i buken på UL och MR. Jag har antagit att jag blöder en del där. Förr var det mycket mer vätska, och då behövde jag äta järntillskott, något jag har sluppit senaste åren iaf.

Men jag tänker att snittet när ha suttit på samma ställe oavsett eftersom de inte visste om vätskan innan. För jag kan inte se att de skulle ha gjort UL innan operationen medans jag var sövd.
Det ser ut som att de fortsatte ner från naveln tills att de fick tillräckligt med plats för sitt arbete.
De hittade ju liksom annat att hantera på vägen.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
777
Senast: Luff
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 726
Senast: Bee
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 376
Senast: hundtant
·
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: JosephineR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp