R
Raderad medlem 149524
Ja tyvär så är det ju svårt att kunna kolla sånt alltid när man köper en häst!Jag har haft två hästar i taget sedan 2005. Jag har haft sto-sto i tre konstellationer där två fungerade bra men den tredje inte alls. Tur nog var det en lånehäst under en kort period så problemet löste sig av sig själv.
Jag har haft sto-valack i tre konstellationer där den sista konstellationen slutade fungera efter några år då valacken började försöka hoppa på stoet.
Jag har haft valack-valack i tre konstellationer där två fungerade toppen men den tredje konstellationen leker så hårt att de inte kan gå ihop när de inte går på gräs och distraheras av det.
Det är alltid ett vågspel men kan man läsa häst, har lagt sig av med ovanan att tänka i hierarki och har möjlighet att studera hästen man tänkt köpa när hen går i flock och därefter kan veta vilken uppgift den hästen har och om den matchar den hästens uppgift man redan har så är chansen större att det ska gå bra men precis som med oss människor är det kemi som till sist avgör om hästarna blir vänner eller inte. Tyvärr är det väldigt sällan sådan möjlighet finns och alldeles för få vet vad deras häst har för uppgift i flocken för de är fast i hierarkiträsket och tror att hästar har rangordning.
Men den hästen som vi kommer köpa i fram tiden kommer nästan säkert att ha vuxit upp lite halv vilt nästan i en flock osv så den kommer ju att vara van med andra och ha bra häst språk och så.