Nytt namn på "Skogsmulle"

Hm, undrar vad min häst skulle ha för ”etikett”. Rids eller körs till 90% i skog och mark men är ändå hyfsat utbildad, gör öppnor, slutor, bakdelsvändningar, byter ner till vart fjärde galoppsprång. Kommer lätt till arbetet i lösgjordhet, både fysiskt och psykiskt.
Har ingen ridbana, dock en stor lagårdsplan och emellanåt fina åkrar att rida på. Dock är min häst inget större fan av ridhus o ridbanor, och mitt intresse är inte tävling i första hand, utan att ha en vän och partner som gillar och uppskattar det vi gör tillsammans. Samt att jag verkligen vill att vi ska bli gamla ihop ❤️

Jag kan faktiskt hålla med TS lite. För flera av er svarar att det innebär kravlös ridning i skog och mark.
Men ridning i skog och mark behöver inte vara kravlös? Och något alla hästar automatiskt funkar bra till. Jag skulle önska ett ord som typ distansritt men for mig är distansritt något man associerar med längre distanser eller att det i alla fall är målet. Även om det finns tävlingar från fem mil.
Ett ord som säger att man rider i skog och mark men inte kravlöst eller som avkoppling eller återhämtning. Utan man tränar aktivt för det och har krav på hästens egenskaper.

För mig är inte skogsmulle ett negativt ord men det är inte alla som rider i skog och mark som passar in i det.

Varför måste jag omvärdera min uppfattning av benämningen skogsmulle? Jag har väl rätt att tycka som jag känner.
Jag tänker att sättet att ha och rida, har förändrats. För ca 20-30 år sedan red de flesta ut mycket mer idag och kanske mer sällan i paddock/ridhus. Idag är det tvärtom och många vågar inte rida ut för att hästen är för reaktiv och/eller inte van att ridas ut. Så då tänker jag att skogsmulle idag är svaret på vad många längtar efter, en kompis att ta med ut i skogen och kravlöst njuta av naturen.

Jag håller lite med en skogsmulle får mig alltid att tänka på en travare med noll kondis en sån där omusklad som står i hagen mest.

Allroundhäst eller hobbyhäst tycker jag låter bättre men numera är ofta hobbyhästar rena täclingsmaskinerna.

Hm, undrar vad min häst skulle ha för ”etikett”. Rids eller körs till 90% i skog och mark men är ändå hyfsat utbildad, gör öppnor, slutor, bakdelsvändningar, byter ner till vart fjärde galoppsprång. Kommer lätt till arbetet i lösgjordhet, både fysiskt och psykiskt.
Har ingen ridbana, dock en stor lagårdsplan och emellanåt fina åkrar att rida på. Dock är min häst inget större fan av ridhus o ridbanor, och mitt intresse är inte tävling i första hand, utan att ha en vän och partner som gillar och uppskattar det vi gör tillsammans. Samt att jag verkligen vill att vi ska bli gamla ihop ❤️
För mig är det en hobbyhäst men i dagens Sverige är hobbyhästar tävlingshästar.

En fritidshäst eller frihetshäst kanske?

Sant. En skogsmulle kan vara en promenadhäst, men kan också vara en häst utan fysiska begränsningar. För mig signalerar dock skogsmulle kravlös ridning och därav associerar jag det med begränsningar i någon mån. Men det är ju inget allmängiltigt.
Uteridningshäst är väl ett passande ord annars, tänker jag.
Samtidig tänker jag vad är kravlös ridning?
Jag red mestadels ut på min egen häst men upplevde inte att det var kravlöst, vi tog ofta långa turer på nya platser och ibland hade vi med fika dvs även stå uppbunden.
Hästen var lika mentalt och fysiskt trött av det som om jag hade varit på banan och tränat.

Jag kan faktiskt hålla med TS lite. För flera av er svarar att det innebär kravlös ridning i skog och mark.
Men ridning i skog och mark behöver inte vara kravlös? Och något alla hästar automatiskt funkar bra till. Jag skulle önska ett ord som typ distansritt men for mig är distansritt något man associerar med längre distanser eller att det i alla fall är målet. Även om det finns tävlingar från fem mil.
Ett ord som säger att man rider i skog och mark men inte kravlöst eller som avkoppling eller återhämtning. Utan man tränar aktivt för det och har krav på hästens egenskaper.

För mig är inte skogsmulle ett negativt ord men det är inte alla som rider i skog och mark som passar in i det.
Jag kan skriva lite mer vad jag menar:
Jag hade en medryttarhäst där vi red ut "på ett medvetet sätt" dvs vi red inte bara ut för avkoppling. Utan vi planerade rundor och la upp ett schema. Rundorna hade olika moment och sen byggde vi på med svårare och svårare moment. Jag hade inte sagt att alla hästar var lämpliga för det utan det var vissa som var mer lämpliga. Att vara säker på foten, mod men ändå klok, balans eller kunna träna upp balans är sånt som inte alla hästar har eller kan lära sig. Trots träning är det vissa hästar som ändå har svårare att ha koll på sina ben och kunna läsa av naturen.

Fritidshäst är bra!

Jag håller med dig om att betydelsen av hobbyhäst ändrats senaste 20 åren.
Jag kan skriva lite mer vad jag menar:
Jag hade en medryttarhäst där vi red ut "på ett medvetet sätt" dvs vi red inte bara ut för avkoppling. Utan vi planerade rundor och la upp ett schema. Rundorna hade olika moment och sen byggde vi på med svårare och svårare moment. Jag hade inte sagt att alla hästar var lämpliga för det utan det var vissa som var mer lämpliga. Att vara säker på foten, mod men ändå klok, balans eller kunna träna upp balans är sånt som inte alla hästar har eller kan lära sig. Trots träning är det vissa hästar som ändå har svårare att ha koll på sina ben och kunna läsa av naturen.
Ja så är det ju, jag kommer ihåg att jag också varierade min uteridning mycket.
ibland red vi och klättrade , ibland red vi samhället, ibland tog vi en lång skrittur i en stor kohage , ibland red vi till en liten slinga man kunde hoppa i skogen, ibland tog vi en långtur och mötte upp någon kompis med häst från annat stall, ibland hängde någon vän med på cykel osv.
Nog fick hästen lika mycket träning som om vi tidigt på bana bara en annan typ av träning.

För mig är skogsmulle en lugn och stabil häst som går att rida i alla gångarter i skogen, till skillnad mot en promenadhäst som för mig max kan skrittas ut i skogen på halvlång tygel. Skogsmullen kanske inte trivs på bana eller tävling, men är sund i kropp och själ. Skogsmulle för mig är en 100% positiv benämning på en häst som passar de som inte är speciellt intresserade av framförallt träning för tävling. Absolut kan man göra det mesta utomhus som även går att göra på bana, men det är mer fokuset jag tänker på.

Tror jag kommit på ett bra ersättning för skogsmulle och det är terränghäst😊.Tycker trailhorse säger mycket om typ av häst och vad den kan användas till men är svårt att översätta till svenska, blir typ stighäst. Terränghäst låter mer fart, kondis, stark häst i mina öron.

För mig är det en hobbyhäst men i dagens Sverige är hobbyhästar tävlingshästar.

En fritidshäst eller frihetshäst kanske?
Tja, hobbyhäst kanske passar, deltar emellanåt på träningar inom både hopp o dressyr, ska testa we nästa vecka. Men det är bara när jag känner att orken finns (jobb som närapå tar allt 🫤) och vill inte binda upp mig i ngn grupp.

För mig är skogsmulle en lugn och stabil häst som går att rida i alla gångarter i skogen, till skillnad mot en promenadhäst som för mig max kan skrittas ut i skogen på halvlång tygel. Skogsmullen kanske inte trivs på bana eller tävling, men är sund i kropp och själ. Skogsmulle för mig är en 100% positiv benämning på en häst som passar de som inte är speciellt intresserade av framförallt träning för tävling. Absolut kan man göra det mesta utomhus som även går att göra på bana, men det är mer fokuset jag tänker på.
Min är inte särskilt ”lugn o stabil” 😅 finns mkt av både det ena o andra i gossen men jag har alltid ett syfte när jag rider, och variationen är mkt stor. Har förmånen till att ha typ ”allt” inom utomhusridning i närområdet, backar - korta - långa - branta - flacka, offroad m stockar o blåbär/lingonris, grusvägar, skogsvägar, bäckar och kan välja på oräkneliga ridrundor av olika längd.

Promenadhäst är väl en häst som kanske inte ska ridas för hårt vilket man ju kan göra med en skogsmulle. Det är det jag menar skogsmulle signalerar mer luffsa i skogen bara.
Min promenadhäst tränades och reds hoppning LC-LB (beroende på vem som var copilot), dressyrtrränade LA-MSV för tränare ett par ggr/månad för vårt eget måendes skull. Då en häst som jobbas rätt, mår bra och håller längre (tävlade klubbtävling motsv LC-LB dressyr typ 1-2 gåner under de åren jag hade henne) och reds dagligen i skog och mark, i alla gångarter upp mot 1,5 mil de dagar hon inte tränades i övrigt så länge hon var i full hälsa... 18-25 års ålder.

Så promenadhäst, är hon också ett ord som betyder olika, vem du frågar. <3

Min är inte särskilt ”lugn o stabil” 😅 finns mkt av både det ena o andra i gossen men jag har alltid ett syfte när jag rider, och variationen är mkt stor. Har förmånen till att ha typ ”allt” inom utomhusridning i närområdet, backar - korta - långa - branta - flacka, offroad m stockar o blåbär/lingonris, grusvägar, skogsvägar, bäckar och kan välja på oräkneliga ridrundor av olika längd.
Det är ju vad du lägger i begreppet. För mig är en skogsmulle någon som mest rids i skog och mark, men inte så mycket på bana med mål att tävla. Det innebär inte att man bara "lullar runt", utan mer är just det - i skogen. Jag skulle exempelvis inte kalla en distans-häst för en skogsmulle för där finns fortfarande fokus träna och eller tävla.
I framtiden hoppas jag kunna köpa en skogsmulle till min pojkvän. En häst att lära sig rida på i alla gångarter ändamålsenligt. Han har noll intresse av träning eller tävling. Sen kanske hästen skulle klara av det, men den ska inte användas för det utan som min definition av skogsmulle.
Min promenadhäst tränades och reds hoppning LC-LB (beroende på vem som var copilot), dressyrtrränade LA-MSV för tränare ett par ggr/månad för vårt eget måendes skull. Då en häst som jobbas rätt, mår bra och håller längre (tävlade klubbtävling motsv LC-LB dressyr typ 1-2 gåner under de åren jag hade henne) och reds dagligen i skog och mark, i alla gångarter upp mot 1,5 mil de dagar hon inte tränades i övrigt så länge hon var i full hälsa... 18-25 års ålder.

Så promenadhäst, är hon också ett ord som betyder olika, vem du frågar. <3
Det skulle jag verkligen inte kalla för promenadhäst. Jag läser bara in skadehistorik, triangelmärkningar och "efter skada så håller den endast för promenader eller avel" typ. Inget nedvärderande med begreppet, utan mer en beskrivning av vad hästen håller för i mina ögon :)

Liknande trådar

Tjatter En spinoff på tidigare tråd om att hitta på ett efternamn. Jag kommer byta efternamn i samband med skilsmässa. Har, som sagt, varit inne... 2 3
Svar
42
· Visningar
1 870
Senast: Enya
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 511
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 267
Kropp & Själ Mitt tonårsbarn kläckte ur sig att det är så orättvist att ha missat hur rolig världen var "förr" Konserter- som av någon anledning var... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
5 761
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Inkar
  • Nytt namn på "Skogsmulle"