Falsterbo Horse Show byter namn

Falsterbo Horse Shows ordförande Jana Wannius konstaterar att vi lever i en ny värld.
Ridsporttävlingen byter namn till Al Shira’aa Falsterbo Horse Show efter ett avtal med en ny huvudsponsor från Förenade arabemiraten.
– Om man ska driva verksamhet och utveckla den så får man nog anpassa sig till nya verkligheter, säger Wannius till Sydsvenskan.

JW hade en rätt bra poäng. Varför är det så stort missnöje när idrotten samarbetar med UAE när över 200 svenska företag finns där? När så många svenskar reser till Dubai på semester?

Jag kan förstå argumentet även om jag är negativ till att Falsterbo nu sponsras av dem.

Sen beskrev han ägaren till Al Shira'aa som en kvinnorättskämpe, välutbildad och redan engagerad i andra stora tävlingar i Europa.
Två delar ger inte ett rätt. Jag åker inte till Dubai. Jag kan inte hindra andra men jag kan försöka påverka de som finns i min omgivning att välja bott dessa resemål.

Två delar ger inte ett rätt. Jag åker inte till Dubai. Jag kan inte hindra andra men jag kan försöka påverka de som finns i min omgivning att välja bott dessa resemål.

Jag förstår och jag håller med dig.

Men jag kan också tycka att det är dubbelmoral att det anses ok (allmänt, inte på individnivå) att folk reser dit på semester, företag handlar med dem men när idrotten har kontakt då är det hemskt och förkastligt. Varför anses det att idrotten ska ha högre moral än företagen och den enskilde turisten?

Jag förstår och jag håller med dig.

Men jag kan också tycka att det är dubbelmoral att det anses ok (allmänt, inte på individnivå) att folk reser dit på semester, företag handlar med dem men när idrotten har kontakt då är det hemskt och förkastligt. Varför anses det att idrotten ska ha högre moral än företagen och den enskilde turisten?
Men tycker verkligen gemene man så? Eller är det bara de med mer pengar och influencers?

Men tycker verkligen gemene man så? Eller är det bara de med mer pengar och influencers?

Jag har då inte sett ett allmänt ramaskri för att 100000 svenskar reser till Dubai årligen. Inget ramaskri för att researrangörer har med Dubai i sitt utbud. Trots att Apolloo, Ving och Tui alla tre har resor till Dubai så har jag inte hört nåt om att folk ska bojkotta dem.

Idrotten ska visst ha högre moral än researrangörer och andra företag.

Bara för att vara övertydlig så tycker jag att det är lika illa att idrotten gör det som att researrangörerna gör det. Men gemene man verkar inte hålla med.

Jag har då inte sett ett allmänt ramaskri för att 100000 svenskar reser till Dubai årligen. Inget ramaskri för att researrangörer har med Dubai i sitt utbud. Trots att Apolloo, Ving och Tui alla tre har resor till Dubai så har jag inte hört nåt om att folk ska bojkotta dem.

Bara för att vara övertydlig så tycker jag att det är lika illa att idrotten gör det som att researrangörerna gör det. Men gemene man verkar inte hålla med.
Att peka på att ANDRA MINSANN, förtar inte den egna skulden.

Och någonstans måste ramaskriet börja, Ridsporten har länge, både nationellt och internationellt, pratat stort, men inte ens agerat litet - varken när det gäller hästar, människor (vilket elever, anställda och praktikanter faktiskt de facto är) eller miljö. Att då okritiskt låta sig sponsras på det här sättet :meh:

Bara för att du (eller annan valfri person) inte hör protesterna betyder inte att de inte finns.

I övrigt tycker jag det börjar bli lite som när man skulle bojkotta företag som handlar med Ryssland. Ingen klarar av att bojkotta allt. Men alla kan göra något. Om falsterbo är min första* protest mot det hela så FÅR det lov att vara det. Någonstans måste JAG få känna att gränsen är för mig. Att här, här kan, orkar och vill jag sätta ner foten. Gör vi inte det (i allmänhet) så kan vi likabra bara inte protestera mot någonting, någonsin.

Jag tycker det är hemskt lätt att hamna i whataboutismer när den här sortens frågor kommer upp, och det är inte fel att lyfta, men det får aldrig bli en orsak till att inte reagera på det man reagerar på.

*nu är det inte så, men för argumentets skull.

Att peka på att ANDRA MINSANN, förtar inte den egna skulden.

Och någonstans måste ramaskriet börja, Ridsporten har länge, både nationellt och internationellt, pratat stort, men inte ens agerat litet - varken när det gäller hästar, människor (vilket elever, anställda och praktikanter faktiskt de facto är) eller miljö. Att då okritiskt låta sig sponsras på det här sättet :meh:

Fast det här är väl helt i linje med hur ridsporten agerat? Det här precis så som ridsporten agerat länge. Jag förstår att folk är upprörda men kan faktiskt inte förstå att folk är förvånade.

Oj, jag har inte hört något annat än starka protester för det där.

Känner framförallt att jag inte orkar med moralkakor från exempelvis MUF:s ordförande, när den moderatledda regeringen stärkt samarbetet mellan Förenade Arabemiraten och Sverige, och vi säljer ju också vapen dit. Var är upprördheten då?

Lite så känner jag också. Som att folk silar mygg och sväljer kameler.

Känner framförallt att jag inte orkar med moralkakor från exempelvis MUF:s ordförande, när den moderatledda regeringen stärkt samarbetet mellan Förenade Arabemiraten och Sverige, och vi säljer ju också vapen dit. Var är upprördheten då?
Precis så. Och dessutom som ovanstående, sila mygg och svälja kameler. Sverige säljer enormt mycket vapen dessutom till Sudiarabien som står ännu lägre på demokratiindex än UAE, tror till och med det skiljer över 30 platser mellan dem, har inte sett en enda människa ifrågasätta det, Volvo har länge (inte längre dock) stått på FNs rödlista över internationella företag som är i israeliska bosättningar på västbanken, men ändå är det ingen som reagerar, både Dubai och Egypten ligger högt på listan över folks favoritresemål på vintern - och vi kan väl där även passa på att även nämna Thailand som även det är en auktoritär regim (och även Turkiet som definitivt börjar få STORA problem med MR)... Det är det ingen som reagerar på, men jävlar om ett utländskt företag som även har verksamhet i Europa sponsrar en enskild tävling, då går minsann folk i bräschen.

Alltså. Jag tycker verkligen inte det här med ny sponsor är någon big deal, namnbytet kan jag tycka är tråkigt men det blir Falsterbo för mig ändå i munnen. Jag var på plats i egenskap av monterutställare för 15 år sedan, tyckte då det var alldeles för mycket fokus på VIP och glamour och har pga det inte återkommit efter.
För mig är det dock inte konstigt att företag med mycket pengar går in och sponsrar tävlingen, arrangören med Jana i spetsen har alltid levt i sin egen bubbla och visat upp ridsporten som en överklassport och därför tycker jag egentligen inte ponnyklasser ska ingå i veckan heller vilket jag reagerade på redan när de lade ponnylagSM där förra året, men att de väljer sponsorer utifrån nischen de vill visa upp är inget jag ens reagerar på utan är ju ren marknadsföring för det syftet.

Rolex som ju också klivit in som storsponsor i år är ju faktiskt inte för oss vanliga heller - det är ju knappast alla människor som har råd att köpa en Rolexklocka liksom, den billigaste kostar ju runt 60.000 kronor, inte ett företag som vänder sig till vem som helst men som Falsterbo tycker passar bra ihop med deras vision av hästsporten som de flesta av oss förhoppningsvis inte delar.

Sedan är sportwashing ett problem, men globalt sett otroligt vanligt och det finns sååå mycket långt mer allvarliga saker att ta tag i när det kommer till det fenomenet än om en kvinnlig företagare väljer att sponsra en tävling tycker jag. Talar vi dessutom om Saudiarabien som ligger betydligt lägre på demokratiindex än UAE så hade de världscupfinalen i ridsport och ska ha fotbollsVM, dit åker våra svenska deltagare om de blir uttagna utan något dåligt samvete med all säkerhet, och det ska de kanske göra, det är fortfarande förbunden som borde sätta stopp för fenomenet.

Det jag tycker skaver lite extra här är att ett land med mycket tveksam hantering av både kvinnor och djur sponsrar ett hästevenemang som till största del vänder sig till kvinnor.

Och ja jag har besökt arabemiraten. En mycket intressant resa som får mig att inte vilja åka dit igen och att hålla med om allt negativt som skrivs. Att resa till dessa länder behöver inte bara vara negativ, det gör också att man får upp ögonen för vad som faktiskt pågår i dessa länder.

Det jag tycker skaver lite extra här är att ett land med mycket tveksam hantering av både kvinnor och djur sponsrar ett hästevenemang som till största del vänder sig till kvinnor.

Och ja jag har besökt arabemiraten. En mycket intressant resa som får mig att inte vilja åka dit igen och att hålla med om allt negativt som skrivs. Att resa till dessa länder behöver inte bara vara negativ, det gör också att man får upp ögonen för vad som faktiskt pågår i dessa länder.
Det är väl dock inte ett land som sponsrar?

Det är kungafamiljen i landet som sponsrar. För mig är det då samma sak med tanke på att se mer eller mindre är diktatorer. Hade det varit någon utan koppling till kungafamiljen hade jag inte varit lika negativ.
Nja, rätt ska väl ändå vara rätt, det är väl ett företag och även om det finns starka kopplingar så är det väl ändå företaget som är sponsorn, inte landet som du vill ha det till, om vi nu alltså ser till vad som är sagt och inte dina personliga åsikter att det är samma sak? Ffa inte UAE, som består av flera stater (jag har jobbat i UAE, både som arbetsryttare i Dubai ett halvår men även en period varit på ambassaden i Abu Dahbi, jag är väl medveten om hur läget ser ut där och delar ändå inte dina andra åsikter du ger uttryck för så allt är inte så jädra svart eller vitt).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den anrika tävlingen Falsterbo Horse Show byter namn till Al Shira’aa Falsterbo Horse Show. Orsaken är ett nytt sponsoravtal – som får...
Svar
0
· Visningar
50
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag är generellt inte så förtjust i kopplingarna sport och UAE, och nu verkar det som att företag även gått in och sponsrat anrika...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 781
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kampen om ryttarna blir hårdare när tävlingarna i världen blir fler. På Falsterbo Horse Show saknas två av Sveriges stjärnor. För att...
Svar
0
· Visningar
837
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Bara dagar innan öppning när Falsterbo Horse Show ska slå upp portarna för hundratals besökare har arrangörerna fått tänka om helt...
Svar
0
· Visningar
370
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka