Känner framförallt att jag inte orkar med moralkakor från exempelvis MUF:s ordförande, när den moderatledda regeringen stärkt samarbetet mellan Förenade Arabemiraten och Sverige, och vi säljer ju också vapen dit. Var är upprördheten då?
Precis så. Och dessutom som ovanstående, sila mygg och svälja kameler. Sverige säljer enormt mycket vapen dessutom till Sudiarabien som står ännu lägre på demokratiindex än UAE, tror till och med det skiljer över 30 platser mellan dem, har inte sett en enda människa ifrågasätta det, Volvo har länge (inte längre dock) stått på FNs rödlista över internationella företag som är i israeliska bosättningar på västbanken, men ändå är det ingen som reagerar, både Dubai och Egypten ligger högt på listan över folks favoritresemål på vintern - och vi kan väl där även passa på att även nämna Thailand som även det är en auktoritär regim (och även Turkiet som definitivt börjar få STORA problem med MR)... Det är det ingen som reagerar på, men jävlar om ett utländskt företag som även har verksamhet i Europa sponsrar en enskild tävling, då går minsann folk i bräschen.
Alltså. Jag tycker verkligen inte det här med ny sponsor är någon big deal, namnbytet kan jag tycka är tråkigt men det blir Falsterbo för mig ändå i munnen. Jag var på plats i egenskap av monterutställare för 15 år sedan, tyckte då det var alldeles för mycket fokus på VIP och glamour och har pga det inte återkommit efter.
För mig är det dock inte konstigt att företag med mycket pengar går in och sponsrar tävlingen, arrangören med Jana i spetsen har alltid levt i sin egen bubbla och visat upp ridsporten som en överklassport och därför tycker jag egentligen inte ponnyklasser ska ingå i veckan heller vilket jag reagerade på redan när de lade ponnylagSM där förra året, men att de väljer sponsorer utifrån nischen de vill visa upp är inget jag ens reagerar på utan är ju ren marknadsföring för det syftet.
Rolex som ju också klivit in som storsponsor i år är ju faktiskt inte för oss vanliga heller - det är ju knappast alla människor som har råd att köpa en Rolexklocka liksom, den billigaste kostar ju runt 60.000 kronor, inte ett företag som vänder sig till vem som helst men som Falsterbo tycker passar bra ihop med deras vision av hästsporten som de flesta av oss förhoppningsvis inte delar.
Sedan är sportwashing ett problem, men globalt sett otroligt vanligt och det finns sååå mycket långt mer allvarliga saker att ta tag i när det kommer till det fenomenet än om en kvinnlig företagare väljer att sponsra en tävling tycker jag. Talar vi dessutom om Saudiarabien som ligger betydligt lägre på demokratiindex än UAE så hade de världscupfinalen i ridsport och ska ha fotbollsVM, dit åker våra svenska deltagare om de blir uttagna utan något dåligt samvete med all säkerhet, och det ska de kanske göra, det är fortfarande förbunden som borde sätta stopp för fenomenet.