Falsterbo Horse Show byter namn

Falsterbo Horse Shows ordförande Jana Wannius konstaterar att vi lever i en ny värld.
Ridsporttävlingen byter namn till Al Shira’aa Falsterbo Horse Show efter ett avtal med en ny huvudsponsor från Förenade arabemiraten.
– Om man ska driva verksamhet och utveckla den så får man nog anpassa sig till nya verkligheter, säger Wannius till Sydsvenskan.

Precis så. Och dessutom som ovanstående, sila mygg och svälja kameler. Sverige säljer enormt mycket vapen dessutom till Sudiarabien som står ännu lägre på demokratiindex än UAE, tror till och med det skiljer över 30 platser mellan dem, har inte sett en enda människa ifrågasätta det, Volvo har länge (inte längre dock) stått på FNs rödlista över internationella företag som är i israeliska bosättningar på västbanken, men ändå är det ingen som reagerar, både Dubai och Egypten ligger högt på listan över folks favoritresemål på vintern - och vi kan väl där även passa på att även nämna Thailand som även det är en auktoritär regim (och även Turkiet som definitivt börjar få STORA problem med MR)... Det är det ingen som reagerar på, men jävlar om ett utländskt företag som även har verksamhet i Europa sponsrar en enskild tävling, då går minsann folk i bräschen.

Alltså. Jag tycker verkligen inte det här med ny sponsor är någon big deal, namnbytet kan jag tycka är tråkigt men det blir Falsterbo för mig ändå i munnen. Jag var på plats i egenskap av monterutställare för 15 år sedan, tyckte då det var alldeles för mycket fokus på VIP och glamour och har pga det inte återkommit efter.
För mig är det dock inte konstigt att företag med mycket pengar går in och sponsrar tävlingen, arrangören med Jana i spetsen har alltid levt i sin egen bubbla och visat upp ridsporten som en överklassport och därför tycker jag egentligen inte ponnyklasser ska ingå i veckan heller vilket jag reagerade på redan när de lade ponnylagSM där förra året, men att de väljer sponsorer utifrån nischen de vill visa upp är inget jag ens reagerar på utan är ju ren marknadsföring för det syftet.

Rolex som ju också klivit in som storsponsor i år är ju faktiskt inte för oss vanliga heller - det är ju knappast alla människor som har råd att köpa en Rolexklocka liksom, den billigaste kostar ju runt 60.000 kronor, inte ett företag som vänder sig till vem som helst men som Falsterbo tycker passar bra ihop med deras vision av hästsporten som de flesta av oss förhoppningsvis inte delar.

Sedan är sportwashing ett problem, men globalt sett otroligt vanligt och det finns sååå mycket långt mer allvarliga saker att ta tag i när det kommer till det fenomenet än om en kvinnlig företagare väljer att sponsra en tävling tycker jag. Talar vi dessutom om Saudiarabien som ligger betydligt lägre på demokratiindex än UAE så hade de världscupfinalen i ridsport och ska ha fotbollsVM, dit åker våra svenska deltagare om de blir uttagna utan något dåligt samvete med all säkerhet, och det ska de kanske göra, det är fortfarande förbunden som borde sätta stopp för fenomenet.
Så för att man inte bojkottar/ rör upp himmel och jord mot allt som är fel så ska man inte göra något? Det är inte konstigt att det högerextrema hatet slukar mer och mer mark när de som försöker stå upp för något bra får skit av "sina egna" för att de inte är tillräckligt bra.
För övrigt har det varit massor av diskussioner om vapenexport till Saudi och jag vet många som konstaterat att deras resor till Turkiet är ett historiskt skeende och att de inte kommer åka dit igen.
I övrigt förstår jag inte vad Rolex som sponsor är för farligt bara för att gemene man inte köper sådana? Skadar de någon med att klockorna är dyra?

Nja, rätt ska väl ändå vara rätt, det är väl ett företag och även om det finns starka kopplingar så är det väl ändå företaget som är sponsorn, inte landet som du vill ha det till, om vi nu alltså ser till vad som är sagt och inte dina personliga åsikter att det är samma sak? Ffa inte UAE, som består av flera stater (jag har jobbat i UAE, både som arbetsryttare i Dubai ett halvår men även en period varit på ambassaden i Abu Dahbi, jag är väl medveten om hur läget ser ut där och delar ändå inte dina andra åsikter du ger uttryck för så allt är inte så jädra svart eller vitt).

Och jag kan inte förstå hur man kan skilja på ett företag och kungafamiljen som äger företaget i en diktatur. Det är ju därifrån pengarna kommer ifrån även om det maskeras med ett företag som en kvinna utan rättigheter frontar. Det är ju detta som i allra högsta grad är sportwashing.

Det ägs fortfarande av ett land där kvinnor inte har några rättigheter, där homosexualitet är förbjudet. F Ö R B J U D E T. Urusel syn på djur där familjen är dömd för slaveri i sin frånvaro givetvis och väldigt mkt mer.

Så jo det är väldigt rimligt att bli väldigt upprörd nu när dom har köpt in sig i Falsterbo där majoriteten av besökarna är kvinnor, unga, tjejer och väldigt många i sporten är homosexuella oavsett vem som åker på semester till Dubai!

Precis så. Och dessutom som ovanstående, sila mygg och svälja kameler. Sverige säljer enormt mycket vapen dessutom till Sudiarabien som står ännu lägre på demokratiindex än UAE, tror till och med det skiljer över 30 platser mellan dem, har inte sett en enda människa ifrågasätta det, Volvo har länge (inte längre dock) stått på FNs rödlista över internationella företag som är i israeliska bosättningar på västbanken, men ändå är det ingen som reagerar, både Dubai och Egypten ligger högt på listan över folks favoritresemål på vintern - och vi kan väl där även passa på att även nämna Thailand som även det är en auktoritär regim (och även Turkiet som definitivt börjar få STORA problem med MR)... Det är det ingen som reagerar på, men jävlar om ett utländskt företag som även har verksamhet i Europa sponsrar en enskild tävling, då går minsann folk i bräschen.

Alltså. Jag tycker verkligen inte det här med ny sponsor är någon big deal, namnbytet kan jag tycka är tråkigt men det blir Falsterbo för mig ändå i munnen. Jag var på plats i egenskap av monterutställare för 15 år sedan, tyckte då det var alldeles för mycket fokus på VIP och glamour och har pga det inte återkommit efter.
För mig är det dock inte konstigt att företag med mycket pengar går in och sponsrar tävlingen, arrangören med Jana i spetsen har alltid levt i sin egen bubbla och visat upp ridsporten som en överklassport och därför tycker jag egentligen inte ponnyklasser ska ingå i veckan heller vilket jag reagerade på redan när de lade ponnylagSM där förra året, men att de väljer sponsorer utifrån nischen de vill visa upp är inget jag ens reagerar på utan är ju ren marknadsföring för det syftet.

Rolex som ju också klivit in som storsponsor i år är ju faktiskt inte för oss vanliga heller - det är ju knappast alla människor som har råd att köpa en Rolexklocka liksom, den billigaste kostar ju runt 60.000 kronor, inte ett företag som vänder sig till vem som helst men som Falsterbo tycker passar bra ihop med deras vision av hästsporten som de flesta av oss förhoppningsvis inte delar.

Sedan är sportwashing ett problem, men globalt sett otroligt vanligt och det finns sååå mycket långt mer allvarliga saker att ta tag i när det kommer till det fenomenet än om en kvinnlig företagare väljer att sponsra en tävling tycker jag. Talar vi dessutom om Saudiarabien som ligger betydligt lägre på demokratiindex än UAE så hade de världscupfinalen i ridsport och ska ha fotbollsVM, dit åker våra svenska deltagare om de blir uttagna utan något dåligt samvete med all säkerhet, och det ska de kanske göra, det är fortfarande förbunden som borde sätta stopp för fenomenet.
Även om jag är negativ till sportwashing som sådant, så tycker jag att det är så himla många dubbla måttstockar. Om jag ska vara helt uppriktig så är jag säker på att många tycker att det är fruktansvärt i sig att en anrik SVENSK tävling ska få ett arabklingande namn, och att man inte varit lika upprörda om det varit mer "tysta" sponsoravtal med länder som UAE. För som sagt, varför är inte upprördheten där gällande vapenförsäljningar och andra samarbeten? Samma personer som är upprörda är ju ofta positiva till friskolesystemet, som ibland tar sig formen av bolag som ägs av superrika i arabvärlden. Och var är upprördheten över att riksdagen installerat ett vapensystem från israeliska Elbit på taket under pågående folkmord?

Även om jag är negativ till sportwashing som sådant, så tycker jag att det är så himla många dubbla måttstockar. Om jag ska vara helt uppriktig så är jag säker på att många tycker att det är fruktansvärt i sig att en anrik SVENSK tävling ska få ett arabklingande namn, och att man inte varit lika upprörda om det varit mer "tysta" sponsoravtal med länder som UAE. För som sagt, varför är inte upprördheten där gällande vapenförsäljningar och andra samarbeten? Samma personer som är upprörda är ju ofta positiva till friskolesystemet, som ibland tar sig formen av bolag som ägs av superrika i arabvärlden. Och var är upprördheten över att riksdagen installerat ett vapensystem från israeliska Elbit på taket under pågående folkmord?
Dom flesta vet vad som är bäst för dom personligen om inte förr så nu efter skandalen i hamnen där en fick sparken för han inte ville vara delaktig i att förse krig med mer vapen.

Jag förstår konceptet med att man måste få in pengar till större evenemang för att de ska vara möjliga att hålla på en bra nivå. Speciellt nu så kan det säkert vara svårt att få tag i sponsorer med tanke på det ekonomiska läget för många organisationer och företag. Men i det här fallet så tror jag det är stor risk att tappa mycket intäkter också baserat på att sponsorn inte riktigt är väl vald sett till målgruppen som besöker evenemanget.

Jag tycker verkligen inte om retoriken "varför är du upprörd över x när du inte nämnt z?". Alla kan inte ha koll på allt, eller bry sig om allt. Man kanske faktiskt är positivt till friskolesystemet även om det ibland finns kopplingar till UAE. Sport är "enkelt" att förstå sig på, och sportwashing är säkert något som många känner igen ifrån alla diskussioner kring UAE och sportboll.

En vanlig svensson kommer se mer om nyheter kring sport än ägarstrukturer kring privata bolag, även om det påverkar mer än vad man tror. En vanlig svensson kommer ha lättare att förstå detta namnbyte än komplexiteten kring avtal om vapenexport. Så, istället för att sitta och klanka ned på att alla kanske inte bryr sig om allt, varför inte acceptera att det är bra att folk bryr sig om något. Här blir ägarstrukturerna väldigt tydliga, och därmed kanske även lättare att bära med sig framöver och börja ifrågasätta hur ägandeskap och inflytande ser ut i andra områden?

Jag tycker verkligen inte om retoriken "varför är du upprörd över x när du inte nämnt z?". Alla kan inte ha koll på allt, eller bry sig om allt. Man kanske faktiskt är positivt till friskolesystemet även om det ibland finns kopplingar till UAE. Sport är "enkelt" att förstå sig på, och sportwashing är säkert något som många känner igen ifrån alla diskussioner kring UAE och sportboll.

En vanlig svensson kommer se mer om nyheter kring sport än ägarstrukturer kring privata bolag, även om det påverkar mer än vad man tror. En vanlig svensson kommer ha lättare att förstå detta namnbyte än komplexiteten kring avtal om vapenexport. Så, istället för att sitta och klanka ned på att alla kanske inte bryr sig om allt, varför inte acceptera att det är bra att folk bryr sig om något. Här blir ägarstrukturerna väldigt tydliga, och därmed kanske även lättare att bära med sig framöver och börja ifrågasätta hur ägandeskap och inflytande ser ut i andra områden?
Visst, det var lite störigt av mig - det håller jag med om. Och jag borde precisera att de jag stör mig mest på är personer som Douglas Thor och Nike Örbrink som båda är aktiva inom politiken som skrivit texter om det här (den förstnämnda refererade jag till i ett annat inlägg i tråden iaf). För jag skulle tro att de faktiskt är medvetna om det knepigare med friskolor, vapenexport och andra samarbeten med länder som UAE. De om några silar mygg och sväljer kameler, och det framstår mest som performativ upprördhet.

Visst, det var lite störigt av mig - det håller jag med om. Och jag borde precisera att de jag stör mig mest på är personer som Douglas Thor och Nike Örbrink som båda är aktiva inom politiken som skrivit texter om det här (den förstnämnda refererade jag till i ett annat inlägg i tråden iaf). För jag skulle tro att de faktiskt är medvetna om det knepigare med friskolor, vapenexport och andra samarbeten med länder som UAE. De om några silar mygg och sväljer kameler, och det framstår mest som performativ upprördhet.
Självfallet kan man ställa högre krav på insatta politiker :) då förstår jag mer vad du menar.

I promise you. Jag är lika upprörd över friskolesystemet och ska inte säga vad jag tycker om stödet till Israel. Men kungafamiljerna i UAE och Saudi ser jag inget skäl att man ska ställa sig bakom.

Jag skulle vara orolig för bjudmiddagar och oegentligheter med resor och lyxprylar. Har Falsterbo fortfarande ideell arbetskraft? Vilka förmåner har de styrande i Falsterbo horse show fått ? Om det är ideell arbetskraft på falsterbotävlongarna hur upplever de det? Den ideella arbetskraften i ridsportförbundet som väl har tidigare varit med i Falsterbos organisation, hur upplever de det? Hur behandlar företaget kvinnor?

I promise you. Jag är lika upprörd över friskolesystemet och ska inte säga vad jag tycker om stödet till Israel. Men kungafamiljerna i UAE och Saudi ser jag inget skäl att man ska ställa sig bakom.
Jag uttryckte mig uppenbarligen otydligt och störigt. Förstår såklart att man kan ha problem med både och, det har jag också. Det jag stör mig på är de som plötsligt vaknat upp och inser att kapitalstinna aktörer som inte är särskilt demokratiska har ett finger med spelet i ridsporten. Som om inte Global Champions Tour inte redan var en grej, eller att Henrik von Eckerman en gång red en häst som ägdes av Quatar Armed Forces. Det sista exemplet är väl egentligen mest sjukt, att ha en hästägare som är Quatars militär. Eller ta Glock som sponsor i dressyr, det är också fucked up.

Jag uttryckte mig uppenbarligen otydligt och störigt. Förstår såklart att man kan ha problem med både och, det har jag också. Det jag stör mig på är de som plötsligt vaknat upp och inser att kapitalstinna aktörer som inte är särskilt demokratiska har ett finger med spelet i ridsporten. Som om inte Global Champions Tour inte redan var en grej, eller att Henrik von Eckerman en gång red en häst som ägdes av Quatar Armed Forces. Det sista exemplet är väl egentligen mest sjukt, att ha en hästägare som är Quatars militär. Eller ta Glock som sponsor i dressyr, det är också fucked up.

Jag har också funderat i dina banor :) Är iaf glad att det bli reaktioner har jag landat i. Men jag börjar bli avtrubbad helt klart!

Och jag kan inte förstå hur man kan skilja på ett företag och kungafamiljen som äger företaget i en diktatur. Det är ju därifrån pengarna kommer ifrån även om det maskeras med ett företag som en kvinna utan rättigheter frontar. Det är ju detta som i allra högsta grad är sportwashing.

Det ägs fortfarande av ett land där kvinnor inte har några rättigheter, där homosexualitet är förbjudet. F Ö R B J U D E T. Urusel syn på djur där familjen är dömd för slaveri i sin frånvaro givetvis och väldigt mkt mer.

Så jo det är väldigt rimligt att bli väldigt upprörd nu när dom har köpt in sig i Falsterbo där majoriteten av besökarna är kvinnor, unga, tjejer och väldigt många i sporten är homosexuella oavsett vem som åker på semester till Dubai!
Du behöver inte läxa upp mig om vad som gäller i landet, jag har spenderat mycket tid i MENA på jobb inklusive UAE och har också skrivit inlägg om sportwashing. Jag delar ändå inte åsikten helt enkelt för att jag har spenderat så mycket tid där som jag gjort. Det är helt upp till er om ni vill bojkotta - jag tror inte att Jana och co bryr sig för du och jag som vanligt folk är inte viktigt för dem, det är därför jag själv inte åkt på tävlingen sedan 2012, inte fasen vill han ha dit mig liksom. Däremot har nu svenska ridsportförbundet valt att lägga lagSM för ponny där och skulle dottern lag ta sig dit - då åker vi utan att må dåligt över det. De kommer att få sina ryttare till alla klasser. Bojkottar tio så finns det hundra andra som vill ha platserna... Just falsterbo för ponny är ju enormt eftertraktat att rida så de skiter nog fullständigt i om vanligt folk bojkottar. De stora har inte jag någon koll på, av de jag vet har det i sin plan har ingen sagt att de kommer bojkotta.

UAE har för övrigt börjat bryta sig loss från storebrodern Saudiarabien som som sagt är betydligt värre. Sharialagarna tolkas på ett helt annat sätt, religionen betydligt mindre strikt, bara en sådan grej att UAE är öppet för olika religioner medan i Saudi är det strikt islam som gäller och gärna salafism och till och med wahabism, vilket är en väldigt liten del av UAEs religion i dagens läge. Kvinnor har fått det betydligt bättre, kvinnan som sponsrar falsterbo driver väl till och med en sportakademi för kvinnor och nog var det även kvinnor med i teamet i OS i Paris? Men ja, självklart är MR under all kritik, det säger nog ingen något om.

När det kommer till djur dock så har jag sett både bra och dålig djurhållning i UAE som överallt annars, sämst djurhållning har det definitivt varit i Egypten där jag har rest, men djur överlag tycker jag har det ganska dåligt överallt utom möjligen norra Europa så det blir väldigt många företag från väldigt många länder man får skippa som sponsorer i så fall.

Jag blir betydligt mer upprörd över att FEI lägger en världscupfinal i Saudiarabien än att ett företag i UAE sponsrar ett enskilt evenemang. Vill man bojkotta så varsegod, jag åker dit om dotterns lag rider lagSM, annars gör jag som alla andra år, lägger semesterpengarna på annat.

Vilka friskolebolag ägs av arabiska miljardärer?

Det finns jävla massa sponsorer överlag som inte riktigt sysslar med verksamhet som är ren och inte bryter mot de mänskliga rättigheterna... Det har väl tidigare varit några kinesiska storföretag också inne i sporten. De är ju inte så trevliga där heller varken när det kommer till hbtq eller hur man behandlar framförallt flickor.

Jag har också funderat i dina banor :) Är iaf glad att det bli reaktioner har jag landat i. Men jag börjar bli avtrubbad helt klart!
Överlag håller jag med, men jag har svårt att se reaktionen från en person från KD i annat ljus än deras extrema vevande mot muslimer och värderingar som de tillskriver gruppen svepande och orättvist. Om historiken inte sett ut så, hade jag kunnat se positivt på det. För det är inte fel i sak att kritisera makten i länder som UAE.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Falsterbo Horse Show byter namn – till Al Shira’aa Falsterbo Horse Show. Anledningen är ett nytt avtal med en sponsor från Förenade...
Svar
0
· Visningar
95
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den anrika tävlingen Falsterbo Horse Show byter namn till Al Shira’aa Falsterbo Horse Show. Orsaken är ett nytt sponsoravtal – som får...
Svar
0
· Visningar
127
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att Falsterbo Horse Show byter namn till till Al Shira’aa väcker kritik. Nu slår tävlingens ordförande Jana Wannius tillbaka. – Vi...
Svar
0
· Visningar
75
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter massiv kritik mot Falsterbo Horse Shows nya titelsponsor talar nu tävlingens ordförande ut. – Jag är säkert naiv, men jag vet inte... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 117
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ge ditt personnummer
  • Sommartid
  • Minuspoäng på tenta

Hund, Katt, Andra Djur