Sporrar- vilken sort och när? (Utbruten ur Dressyrsnack)

Linda_A

Trådstartare
Ett litet sidospår, som kanske borde vara en egen tråd, men jag har precis insett att jag måste köpa nya sporrar om det blir nån tävling i år. Mina är väl typ 30 år gamla och så klart inte avrundade. Men nu finns det ju så klart en uppsjö att välja på. ;P Några trevliga tips? Vill ha nåt lite lagom. Får ta med en linjal och mäta de nuvarande, har uselt ögonmått. 😅

Ett litet sidospår, som kanske borde vara en egen tråd, men jag har precis insett att jag måste köpa nya sporrar om det blir nån tävling i år. Mina är väl typ 30 år gamla och så klart inte avrundade. Men nu finns det ju så klart en uppsjö att välja på. ;P Några trevliga tips? Vill ha nåt lite lagom. Får ta med en linjal och mäta de nuvarande, har uselt ögonmått. 😅
IMG_6138.webp

De här gillar jag!

Om jag ska använda sporrar så föredrar jag de med rullande kula/boll

Bifogade filer

• sporrefeeling.webp
    sporrefeeling.webp
    7,3 KB · Visningar: 91
De här gillar jag!

Tack, kikade på dessa. :) Enda negativa var att jag precis köpt sporrskydd i läder, tycker läder mot läder skaver mindre än gummi mot läder. Men å andra sidan har jag bara haft de billiga gummiskydden som man trycker dit själv.

Om jag ska använda sporrar så föredrar jag de med rullande kula/boll

Blir det mildare eller mer av en annan effekt? :)

Tack, kikade på dessa. :) Enda negativa var att jag precis köpt sporrskydd i läder, tycker läder mot läder skaver mindre än gummi mot läder. Men å andra sidan har jag bara haft de billiga gummiskydden som man trycker dit själv.

Då hade jag tagit de här:

IMG_6139.webp

De finns utan gummi också :) Men det är inte många som har dem hemma men många butiker kan ta hem.

646facba1efe4.jpeg

Jag har varianten med en liten kula men utan gummi. Från sprenger.

1740295515722.webp

Edit. Tvåa på bollen ser jag nu😊

Tack för tips & bilder. :) Kikar på GHS idag, såg att det fanns flera som hade med sig ett helt gäng Sprenger.

Tillägg: Vad brukar man räkna som "normal" längd på storhäst? Nu syns det ju inget vidare på den här bilden, men de där har varit mina vardagsvarianter, sen har jag haft en längre ibland på tävling, och jag upplever väldigt stor skillnad. Jag vet inte hur mycket jag ens kommer åt med mina vanliga om jag har skänkeln i rätt läge. 🤔

Bifogade filer

• PXL_20250222_135126814.MP.webp
    PXL_20250222_135126814.MP.webp
    211,8 KB · Visningar: 122
Tack för tips & bilder. :) Kikar på GHS idag, såg att det fanns flera som hade med sig ett helt gäng Sprenger.

Tillägg: Vad brukar man räkna som "normal" längd på storhäst? Nu syns det ju inget vidare på den här bilden, men de där har varit mina vardagsvarianter, sen har jag haft en längre ibland på tävling, och jag upplever väldigt stor skillnad. Jag vet inte hur mycket jag ens kommer åt med mina vanliga om jag har skänkeln i rätt läge. 🤔
Mina sporrar är 25 mm. Använder ibland ”ponnysporrar” (15 mm) också beroende på häst och vad jag ska göra. Rider oftast helt utan.

Det är nog väldigt varierande. Jag tror mina är 3 cm, det känns lagom för min del😊

Har fler, men ovan är de jag använder både till vardags och på tävling.

Jag har från balkenhol. Ett par vanliga rundade och ett par med slät rundtrissa.
Dyra men tycker de håller hög kvalitet. Har haft dem i evigheter. 😊

Det var de jag letade bild på, jag har själv såna!
Jag också, de är mina favoriter. Jag har en häst som lyckas få skav/nästan som brännsår av själva gummit på de med gummi bara av att jag håller om med skänkeln, men dessa utan gummi går bra. Jag upplever inte att det blir märken på stövlarna utan heller, jag tycker inte dessa sporrar "färgar av sig" lika mycket på stövlarna som billigare märken kan göra.

Jag också, de är mina favoriter. Jag har en häst som lyckas få skav/nästan som brännsår av själva gummit på de med gummi bara av att jag håller om med skänkeln, men dessa utan gummi går bra. Jag upplever inte att det blir märken på stövlarna utan heller, jag tycker inte dessa sporrar "färgar av sig" lika mycket på stövlarna som billigare märken kan göra.
Tycker inte heller de färgar av sig, jag har ett par billiga som är uppenbart pläterade med något som flagar av, mina sprenger har hållit sig snygga i åratal. Samma med betten.

Jag föredrar att ha så korta som möjligt till vardags för att sedan vid tävling och ibland träning ha lite längre.
Viktigt att hästen lyssnar även med kort sporre eller ingen alls. Fick träna mycket på det med min förra tävlingshäst då han blivit rätt hårt riden hos förra ägaren och var lite avstängd. Annars blir det lätt att man behöver längre och längre/ skarpare sporrar.

Jag tycker det är jätteviktigt att kunna rida utan sporrar, hösten ska vilja bjuda själv och vara ärligt framme gör skänkeln. Annars hade jag ifrågasatt både mig själv och mina träningsmetoder rätt ordentligt 😅
Jag har inte sporrar när jsg rider hemma, på dressyrträning använder jag 20 mm med kula.
I hoppningen har jag 10 mm på träning.

Jag har Sprenger-sporrarna som visats ovan och dessa från Stübben. Rider oftast utan sporrar och när jag har, så blir det de med rulle -de från Sprenger blir lite för vassa på Fille och han blir ”trög” (spänd och håller andan).

IMG_8970.webp

Jag tycker det är jätteviktigt att kunna rida utan sporrar, hösten ska vilja bjuda själv och vara ärligt framme gör skänkeln. Annars hade jag ifrågasatt både mig själv och mina träningsmetoder rätt ordentligt 😅
Innan jag började rida för min tränare red jag aldrig ned sporrar. Tyckte inte jag red bra nog, hade väldigt flaxiga skänklar.

Efter att jag hade ridit för honom ett tag föreslog han sporrar. Han föredrar själv att inte behöva det, han vill ha självgående hästar, men min har sällan så många självgående ben i kroppen.
.
Jag håller med om att sporrar inte är nåt som slentrianmässigt ska på och att man rent generellt ska kunna rida utan. Men det går inte på alla hästar.

Jag rider både med sporrar och utan sporrar. Beror lite på vad jag ska göra.
Ett kravlöst pass med bara lite trav o galopp eller ut i skogen oftast inga sporrar.
Vill jag jobba lite med sidvärts och skolor brukar jag sätta på dem. Även när jag åker o tränar fast inte alltid då heller.
För mig finns det ingen prestige i att jag absolut måste rida utan. Vill jag ha dem sätter jag på dem.😊
Dessutom undrar jag om inte min lilla fuxdam är lite av en ögontjänare.
Hon kan vara lite tveksam när hon ska gå ifrån sina hagkompisar så idag testade jag att sätta på sporrar när jag red ut. Tror fasen hon vet att jag har dem på för även om jag inte använde dem så marscherade hon på i friskt tempo förbi hagen och bort till skogen..🤷‍♀️😂

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka