Jag tror inte det är någon här som tycker att travarkorsningar är värdelösa - men de är relativt billiga och relativt ofta svårridna. Det är en risk att en häst man slumpar bort inte hamnar hos någon kunnig med de ekonomiska resurser som krävs att ha häst på ett bra sätt. Vi som inte tycker att hästar är värdelösa, anser att man låter bli att låta tillverka dem om man inte jättegärna vill ha dem själv och det finns höga odds för ett bra hästliv. Det är också väldigt mycket TS vill ändra på sitt sto, vilket aldrig är en bra utgångspunkt. TS sto är dessutom litet med stort bakom - vilket ökar osäkerheten kring vad hon lämnar. Ingen av alla de som tipsat om raser på hingsten har frågat om stoets stam.Min första häst var en korsning travare/welsh sek b, en skimmel på drygt 150 cm. Hård mentalt men väldigt ridbar och fin att sitta på. Breddade bak i traven, men såldes som skranglig unghäst så vet inte om det blev bättre med styrka. Däremot inte särskilt grov, men en welsh cob skulle jag inte laborera med, heller inte irish cob. Det är raser som ofta är reaktiva, har hög integritet och inte nödvändigtvis någon "will to please". Då hade jag hellre valt haflingern, den är mer homogen även om min egen erfarenhet av dem inte är att de är så värst ridbara.
Jag tog fram ett korsningsföl själv för ett par år sedan nu, jag valde en arab för att få störst chans för att få en nättare avkomma. Den är ju en beprövad förädlare och resultatet blev, i mitt fall, bra. Tanken var aldrig att tjäna pengar men fölet såldes vid 6 mån med vinst. Om man inte bryr sig om den saken så går ju allt att sälja till rätt pris om ens situation förändras. Det är ju en risk att ta föl för stoets del, och jag tyckte den biten var rätt tärande, så jag rekommenderar att fundera över om du har en tillräckligt stor chans att få det du vill för att det ska vara värt det. I övrigt tycker jag inte travarkorsningar är värdelösa, tvärtom är det ett alternativ som duger gott åt många av oss!
Det är väl jättebra att du själv lyckats bli av med två travarkorsningar - även om du inte verkar ha så bra koll på vart den första tog vägen och hur den utvecklades. Men häst som breddar bak är inte "väldigt ridbar". Och att du gick vinst på ditt föl (vilket inte alla som avlar gör - med tanke på att de kostar hingsten, stoets veterinär-räkningar, uppehälle och extra foder, avkommans eget foder, registrering etc).
Jag vill inte säga varken bu eller bä om TS fölplaner. Finns kunskapen och resurser att ro projektet i land finns även kunskapen att välja hingst utan hjälp av ett internetforum.