Nu är det här inte aktuellt nunu, utan om några år som jag skrev. Jag har inte sagt att jag inte skulle ha råd att importera, påpekade bara att det inte i mitt fall skulle vara billigare.Gör det inte.
Har du inte ekonomin för att köpa den häst du vill ha med transportkostnad söderifrån, så har du inte heller ekonomin för att föda upp ett föl till trevlig ridhäst. Det kostar. Inte bara i veterinärkostnader, men även i utbildning av antingen dig själv så att du kan utbilda hästen, eller att du skickar iväg den på utbildning.
Man måste inte betäcka bara för att man har ett sto.
Dessutom tycker jag att föl och unghästar ska få lov att växa upp med jämnåriga kompisar på stora kuperade ytor - har du det? Har du råd att hyra in din unghäst på ett sånt ställe, om det ens finns i din närhet?
Köp en färdig häst när du är redo för en till häst.
Och om du nu ändå gör det, snälla, korsa inte med kallblod om du inte har erfarenhet av kallblodsunghästar. Hellre någon form av varmblodshingst som är välkänd för trevligt temperament.
Jag har redan 2 hästar. Vem vet vad jag har i framtiden när(om) det är dags. Har jag nånsin skrivit att jag inte är kapabel till att utbilda en unghäst? Faktum är att jag redan har gjort det. Kallblod och varmblod, problemhästar. Jag gillar inte ”färdiga” hästar då alla jag träffat haft en eller annan brist i utbildningen som ställt till problem, speciellt i hanteringen. Därför vill jag träna en häst ända från start.
Det jag frågade efter var om nån har erfarenhet av de korsningar jag nämnde eller andra förslag. Inte massa påhopp om att jag inte skulle klara att ta hand om hästen på rätt sätt.