”Ej färdigregistrerad”

Editten

Trådstartare
Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall.

Kikar nämligen på en ponny som säljs av uppfödare, som har någon småskalig uppfödning av ponnysar på fritiden. Alltså inget företag.

Hästen i fråga har en något känd hingstpappa så jag blev nyfiken och kollade upp hans avkommor. Hittade då endast 3 registrerade ponnysar varav inga födda samma år som saluponnyn.

Kunde inte hitta hans mamma heller, men genom att söka upp morfar hittade jag henne som ”ej färdigregistrerad” därför kunde jag inte se hennes avkommor. Sökningar av hästens namn hade heller inget resultat.

Vad bör man tänka extra på i denna situation? Är den vanlig? Vad ska jag fråga uppfödaren? Finns det någon risk med att köpa en häst som inte ”finns”?

Tacksam för svar!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 962
Senast: 13579vas
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 548
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 513
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka