Bra hoppövningar mottages!

GladaDressyrHoppan

Trådstartare
Hej hallå.
Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre?
Jag har ridit i nästan hela mitt liv men har aldrig riktigt fått kläm på det här med hoppningen. Såhär är det, jag gick vanlig ridskola fram tills att jag var typ 9 men var väl inte den tuffaste ungen i min ridgrupp så hoppade typ max 60 cm. Shetlandsponnyn jag lånade därefter var en bra barnponny och skötte det mesta själv, och det är väl det som var problemet;
Jag tränade aldrig upp en riktigt bra grundsits i hoppningen.

Sedan hade min första riktiga medryttarhäst några år på nacken och jag vågade aldrig hoppa över större hinder med henne pga hennes ben. Plus att hon hade väldigt mycket attityd när man red i paddocken så tvivlar på att jag hade haft någon större framgång i det heller.

Nu har jag fått en medryttarhäst som jag hoppas kunna göra lite mer sådant med. Även fast jag är en dressyrmänniska så vill jag ju så gärna kunna hoppa utan att tycka att det ser fult ut.
Alltså det är inte så hemskt, jag rycker inte hästen i munnen eller dunsar ner i sadeln men känslan är aldrig bra och jag vill liksom lära mig rida fullt ut. Inte bara bra, utan riktigt bra om ni fattar vad jag menar. Är dessutom fortfarande osäker när det kommer till att räkna språng och avstånd.
Så har ni några bom & balansövningar som skulle passa en hyfsad nybörjare i hoppsadeln men van på hästryggen så får ni gärna skriva :)
Om ni har något tankesätt eller tips som hjälpt er inom hoppningen när ni varit osäkra får ni också gärna skriva det.
Tack på förhand;)
/14 åring

Bommar på marken (antingen med bestämda avstånd eller på random) är aldrig fel. För att få in känsla kan travhoppning hjälpa till (man kan tom lägga mer än en travbom innan hindret för att undvika att hästen galopperar över travbommen.

Olika former av studs och serier (tex fem och en halvan) hjälper också till en bra avsprångspunkt och därför känsla (iaf för mig).

Andra enkla saker som att lägga en bom på böjt spår är jättebra för att träna öga och väg. Varför inte placera ut några bommar över hela ridbanan och rida som om det vore en hel bana. Då får man träna på avstånd, tempo och rytm utan att det behöver bli perfekt.

Bommar på marken (antingen med bestämda avstånd eller på random) är aldrig fel. För att få in känsla kan travhoppning hjälpa till (man kan tom lägga mer än en travbom innan hindret för att undvika att hästen galopperar över travbommen.

Olika former av studs och serier (tex fem och en halvan) hjälper också till en bra avsprångspunkt och därför känsla (iaf för mig).

Andra enkla saker som att lägga en bom på böjt spår är jättebra för att träna öga och väg. Varför inte placera ut några bommar över hela ridbanan och rida som om det vore en hel bana. Då får man träna på avstånd, tempo och rytm utan att det behöver bli perfekt.
Det sista måste jag säga låter väldigt smart, har alltid tänkt att man måste lägga upp hinderna på i all fall en halvmeter helst högre för att det ska vara lönt att hoppa. Men det kanske skulle kännas bättre att träna lite kravlöst. Tack för tipsen! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag har de senaste åren känt att det är dags att ta upp ridningen igen, och nu är det dags ! Men, jag har fastnat lite i mitt letande...
Svar
2
· Visningar
2 722
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 390
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej forumet! Ny på sidan och kommer förhoppningsvis ha riktigt kul här inne. Jag har bestämt mig för att börja planera för att köpa...
Svar
14
· Visningar
3 222
Senast: Gloria95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur