vad gör ni och era hundar idag?

Sv: vad gör ni och era hundar idag?

*kl

Vi vaknade. Åt frukost. Åkte hem. Joggade 7-8 km. Och nu ligger vi i soffan och slappar :p
Resten av dagen består av städ, tvätt och gym för matte och soffläge för vovve ;)

kl

Igår va vi på tivolit, som varje år finns 5 minuter från mig. Jag går ofta i det området i vanliga fall, så det är suverän miljöträning, om än dock lite extrem:)

Min gamla hund bryr sig lika lite som vanligt. Hon knallar på som om inget tivoli fanns där alls:D För valpen var det första gången och det va rätt kul se henne göra sitt och platsövningar bredvid tjutande karuseller, folkmassor och hög musik - inga problem där inte:bump: Även hon är van vid stället, så att det va fullt med folk och mer ljud än vanligt verkade inte beröra henne speciellt. Bara när dom kastade en boll på plåtburkar hoppade hon till lite, men glömde det snabbt. Är så nöjd med lillskrutten och hennes temperament.

Idag gick vi igenom tivolit igen, fast denna gång fick lillvalpen vara hemma. Istället blev det gamlingen och hennes dotter som är här en vecka på besök - och hon är lika kolugn hon. Hon är däremot smått doftfixerad, vilket kan störa mig lite - men hon bryr sig inte om (o)ljud:)

*kl*

Idag var det final på kursen och på det stora hela gick det riktigt bra, men löptik är riktigt jobbigt för honom, han lyder, men efter mycket krumbukter. Jag ska nog försöka titta på lösningar för kastering, vi kanske ska prova med en kemisk först för att slippa nersövning.

Komandot "back" dvs att hunden ska gå bakom och koppla av, fungerade aldrig på förra hunden, och jag tyckte mest att det var krångligt, men på Orvar var det ett suveränt komando som gjorde att han kopplade av och gick hack i häl på mig utan att bry sig om andra hundar, kanin och annat spännande, så det kommer jag att använda framöver när han behöver koppla av ute på promenader.

Nu ser jag fram emot hösten då jag ska prova honom på vildsvin! :bump:

Senast ändrad:

kl

Här har vi inga storslagna planer för dagen. Just nu ligger vi i sängen.
Billy kommer att vakna om ungefär en halvtimme och reta upp en mycket trött Ivan till vansinne, sen blir det promenad och efter det äter vi frukost. (Japp, det är vår dagliga rutin :D )

Här får ni en film från igår, så att ni förstår hur förbannad Ivan blir när Billy retar upp honom:
http://youtu.be/EcDQD2QRt3A
(Det gälla ljudet är Ivan som låter som en kanariefågel när han blir riktigt arg)

Igår tränade jag och Grima lydnad, det var väldigt mycket störning på plan så emellanåt var hon ganska splittrad, men annars är jag helt nöjd. Körde även lite snabba lägganden och apportering, ingen anmärkning, hon var en duktig liten hund.

Ian fick ett ca 200 meter klövspår som legat 3 timmar (lite för kort tid). De 20 första metrarna var han supernonchaland, tog inte upp spåret, pissade i det två gånger men efter att matte blivit lite småsur så skärpte han sig och spårade kanonfint resten av vägen, bra tempo och perfekt i kärnan. Tjoho!

Haha, förlåt! Men vilken buse! :D

KL

Imorse efter jobbet gick vi en 40 minutare i skogen. Härligt! Sen blev det god frukost och sängen.

Nu vaknade jag för någon timme sen (Hazel messade, tack gumman!) och ska ta mig en dusch innan det bär av ner på stan. Ska ta en promenad med båda och sen stanna till vid slottsudden för lite träning på ängen. Det blir fotgående, läggande under gång, framförgående, sitt stanna kvar m störning och apportering (bruksets moment).

JAg och Doris har varit hållt en lektion åt en tjej. Stallet är spännande med mycket nya dofter och hästarna är lite läskiga att titta på, men i ridhuset morskade hon upp sig och tyckte det var dumt av hästarna att galoppera omkring utan att hon fick följa med :D

Nu sover hon gott i soffan igen!

KL

Idag är det först och främst plugg som gäller för matte = nerbäddade i sängen med bärbar dator för att undvika att förfrysa nu när våren bestämde sig för att fly landet.
Ikväll har vi agilitykurs!

Igår så gick vi ner till fotbollsplanen som ligger ganska så nära. Den är inhägnad men tyvärr på bara tre sidor :(

Vi tränade lite "gå fint" (och det gick skitbra! :bow: ) och så lite uppmärksamhet :)

Idag tänkte jag göra detsamma men just nu är det inget roligt väder och E sover så jag avvaktar.

Måste även träna in "stanna" i stående, för det var läxa till kursen på torsdag :angel: Han kan "stanna" om man sätter eller lägger honom, så det är bara själva "ståendet" vi ska slipa in och det mesta av det kan jag göra inne som tur är.

Vi ska åka och träna idag, brukar landa på runt 2-3 timmar :) sen ska jag fixa lite ärende så då får hunden klara sig själv ett par timmar innan vi tar kväll

*kl*
I går hade vi lite miljöträning på kvällen, promenad i stadsparken är jobbigt när man i vanliga fall bor på landet och träffar högst en person under en två timmars promenad... :angel: Barnen var väldigt nöjda med att få leka i lekparken 45 min. :D
Idag ska vi hämta husse vid tåget och jag funderar på om Orvar inte ska få följa med och kika lite på tågen oxå.

*kl*

Eftersom Doris har haft två intensiva dagar med mycket nya intryck och nya människor så har vi en hemmadag idag.. Matte sitter och pluggar och Doris varvar mellan att tugga tuggring, leka och sova. Vi kommer att gå nån kortare prommis i skogen här bakom huset och bara mysa:)

Åh, träningen gick SUPER idag! :D Söket satt, apporten satt, possitionerna klockrena. NÖJD MATTE! :D:love:

Det jag funderar på nu är som många verkar ha är "vilodagar". Är det nödvändigt eller kan man köra på som vanligt?

Jag har vilodagar av den anledningen att min är bara är valp ännu. Efter att ha haft det ganska intensivt ett par dagar (även om det inte varit "träning") så inbillar jag mig att hon behöver en dag för att hinna smälta allt som hänt.

Jag tycker det är bra med vilodagar av flera anledningar. Hunden får "mogna" lite genom vila från träningen, jag har sett stor skillnad på resultatet om jag har kört hårt och sedan haft en dags vila. Svårt att förklara, men träningen "sjunker in" lättare om hunden får vila någon dag.

Sen känns det juste mot hunden att inte dra upp den i en "7 dagars träningskondis" och köra stenhårt, för att plöttsligt bli för upptagen (kan ju vara vad som helst, flytt, familjestrul m.m.) eller sjuk. Hunden kan då lida av träningsabstinens och bli frustrerad och otålig om den plötsligt måste vila.

Sen tycker jag det är skönt för min egen del också att ta någon enstaka dag i veckan när man knappt gör någonting med hunden. Då kan man fundera och själv låta saker sjunka in etc. Det blir roligare att träna igen sen! :)

Mina erfarenheter och funderingar.

Okey. visst att hunden kan ha en dag när vi är mindre aktiva och kanske inte gör så mycket men jag tycker inte vi är så pass aktiva ändå så att vi behöver en vilodag.

Jag kan förstå att en hårt arbetande hund kan behöva någon dag då den kanske inte har så mycket krav på sig för att bli utbränd men annars så tycker jag nog att en normalt arbetande hund inte behöver vilodagar då dom flesta hundar tycker om att röra på sig och få använda hjärnan i lagom portionering.

En hund som är ordentligt grundutbildad tycker jag ska kunna ha en "7 dagars träningskondis" utan att gå i taket om den måste förbli passiv ett par dagar heller om sjukdom eller liknande skulle uppkomma. passivitet är en form av träning det också. Och oftast för en aktiv och sprallig ras en svårt sådan :D

Idag har jag kört lite lydnad ute i naturen med min ena vovve.

Kan meddela att han måste blivit positivt förvånad över sig själv, så bra gick det faktiskt, inte för att skryta :p!!

Tränade lite på att sitta kvar när matte gick iväg en bit, sitt och ligg, sitt vackert, snurra runt, tass, skall :p.
Får träna lite mer nästa gång , ville inte vara uttjatad så han skulle tycka det var allt för tråkigt.

Absolut ska hunden kunan varva ner, det var inte det jag menade.

Tänkt dig att du tar en elitidrottsman som har just en 7 dagars kondis och plötsligt ska han ligga i sängen en hel dag, han får max gå på toa och laga mat. Då kommer abstinensen in, med skakningar, huvudvärk etc. Mitt ex har en vän som tränar för att tävla i Triathlon. Hon tränade minst 4 h / dag. När hon hade vilodagar så fick hon just abstinens.

Nu vet inte jag hur mycket eller lite just du tränar utan utgick från hundar som tränas för att tävlas i bruks, skydds, agility, vallning eller dylikt där det krävs mycket av både hjärnan och kroppen.

*KL*

Första dagen på evigheter så har både jag och hundarna en vilodag. En dag då vi gör inget! Och jag kan säga att vi alla njuter! :bow:

Ibland glömmer vi av att vila. Det är lustigt det där. För när jag sysslade med häst visste jag mycket väl att poletten och även fysiken ramlade till sig under vilan. Det glömmer jag av med hundarna :o

Vi ligger däckade i soffan och väntar på Husfruarna! Tillsammans med det så blir det till att mumsa kladdkaka med vaniljvisp!

Åh, träningen gick SUPER idag! :D Söket satt, apporten satt, possitionerna klockrena. NÖJD MATTE! :D:love:

Det jag funderar på nu är som många verkar ha är "vilodagar". Är det nödvändigt eller kan man köra på som vanligt?

Beror väl på hur du kör i vanliga fall. Kör man ett par dagar i veckan så är det bara att köra på som vanligt, såvida du och hunden är pigga såklart :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 953
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 812
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 256
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 858
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈