Hur köper man en hund?

Vill du ha en fällfri hund finns ju inte särskilt många alternativ 🙈 men storpudeln är ju himla trevlig och rolig och kan säkert bo i norr bara den får behålla lite päls och/eller får ett täcke på sig.

Funkar det med hundar som fäller lite mindre tycker jag wheaten tikarna är så himla fina , ja faktiskt bara tikarna med sina nätta ansikten 😀
Jag jag har faktiskt träffat två wheaten tikar som jag tyckte mycket om! men hur hitta en sådan valp? De dräller inte av sådana kennlar norr om Stockholm om jag fattar det rätt.
Jag tänker att i värsta fall får ödet hjälpa mej lite på traven, jag märker när det dyker upp en hund för mej...
men Just nu längtar jag efter en hund så mycket, att risken är att det blir vilken buskavlad stövare som helst...

* Jenny *

• Hjärta
Reactions: Sel
Jag jag har faktiskt träffat två wheaten tikar som jag tyckte mycket om! men hur hitta en sådan valp? De dräller inte av sådana kennlar norr om Stockholm om jag fattar det rätt.
Jag tänker att i värsta fall får ödet hjälpa mej lite på traven, jag märker när det dyker upp en hund för mej...
men Just nu längtar jag efter en hund så mycket, att risken är att det blir vilken buskavlad stövare som helst...

* Jenny *
Oj det vet jag faktiskt inte, jag har aldrig haft en sån utan bara träffat bekanta som haft wheaten och tycker dom är så himla trevliga och söta, ja tikarna då som sagt,hanen en bekant ägde tyckte jag var gräslig både i utseende och temperament 🙈

Men kolla skk efter kennlar i ditt område, det ska väl gå att söka efter län tror jag?

* Jenny *

En del verkar det väl finnas, i alla fall :) Har du kollat här?
https://swtk.se/uppfodare-region-nord/

Ska hunden främst vara sällskapshund?
Gillar ni mjuka fällfria hundar så kan jag även tipsa om bedlingtonterrier. Sett ett par stycken trevliga men inte det mest lättmotiverade, uppskattar nosatbete och haft ett lugnt temperament (de jag träffat)..
Och jag hoppar som vanligt in och avråder. Supertråkigt att göra hela tiden men jag ogillar verkligen aveln och vill inte att andra ska hamna i samma situation som jag.

Gosedjursmjuka, söta och roliga hundar men hälsoläget...

Nu är de ju ändå för små för TS (hanarna väger ungefär 10kg) men om nån annan läser vill jag att de ska vara medvetna om hur allergi är alldeles för vanligt och viftas bort av de flesta uppfödare. Rätt säker på att finns nån mer här på buke med en allergisk bedlington till och med. De har också en hel del problem runt mat, antingen "dålig aptit" utan solklara orsaker eller rakt av tydliga mag- och tarmproblem och mentaliteten är inte på topp. Rädslor är ovanliga men de kan ha problem med andra hundar. Mina hanar funkade fint ihop men den ena ogillade okända hundar och jag känner ett par som fått omplacera tikar som inte går ihop med andra tikar.

Mina fick somna in 4 och 5 år gamla delvis pga svårare och svårare allergisymptom som slutade svara på behandling samt magproblem för den ena och epilepsi för den andra.

* Jenny *
Om du gillar wheaten, så kanske du ska titta på Kerry Blue terrier. Hörde häromdan att kerry bluen ska vara enklare och friskare, av en som haft flera tidigare.

Men jösses! Hur kunde jag missa dessa??? TACK!
Nu rodnar jag lite..trodde att jag var bra på att leta på nätet..

* Jenny *
Lagotto hade jag varit tveksam till, har hittills aldrig träffat en riktigt trevlig och min kompis hund var en av få hundar jag inte ens gillat alls. Knepiga i sättet, tråkiga mentalt…

Wheaten låter trevligare, men de är vad jag vet ganska mycket terrier ändå.

Kan en strävhårig ras vara något?

Lagotto hade jag varit tveksam till, har hittills aldrig träffat en riktigt trevlig och min kompis hund var en av få hundar jag inte ens gillat alls. Knepiga i sättet, tråkiga mentalt…

Nja... strävhåriga har så hemskt hår.... Kryper in i allt, fötter och så...
Skämt å sido, Mamma känner mest av strävhåriga hundar, så dom skippar vi.
Lagotto har jag bara träffat några på Nosework tävlingar. Där är dom ju ofta i sitt esse, så då verkar dom trevliga. Men jag har hört en veterinär säga - Hos mej kommer ingen Lagotto in utan munkorg, så de är inte förstahandsvalet. Känns svårt att få tag på en bra!

* Jenny *

Buke är också bra för att spåna fördelar och nackdelar med olika raser, och kanske få tips om raser man aldrig ens tänkt på. Förvisso är standardsvaret för tillfället alltid "pudel" oberoende av vad folk vill ha sin hund till, men om du kan vara lite mer precis i vad du vill ha (och kanske viktigare, vad du INTE vill ha) så kanske du kan få lite inspiration.
(OT) På buke tycker jag det alltid tipsas om papillon om det efterfrågas en mindre hund. Och whippet!

Lagottos är hemska ,nej kanske inte varje individ men överlag 🙈

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 399
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 533
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 043
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 920
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar