Hästar får annat än i undantagsfall en avkomma som går kvar med stoet i 7-8 månader. Då finns det helt andra tidsfönster jämfört med att signalementsbeskriva, DNA-testa och identitetsmärka en kull före registregistrering och den obligatoriska veterinärbesiktningen som görs före leverans.
Att rita av eventuella tecken före registrering görs inte och i många fall skulle det vara helt meningslöst. Hur ritar du av en kull dalmatinervalpar (som f ö föds vita och börjar få prickar efter ett tag)? Min egen hund är född vit med svarta fläckar på huvud, svansrot, halva svansen + ben. Idag är hon silvergrå med mörkare partier, men bortsett från huvudet och halva svansen går det inte att se vilket som är "fläckar" om man inte rakar hunden. Svarta labradorer är och förblir svarta osv.
Jag tror absolut att DNA-test för identifiering kommer att bli vanligare på hund. Men att DNA-testa hela kullar tror jag alltid kommer att vara en utmaning, just för att det kan vara många individer (=stora kostnader) och framför allt för det korta tidsfönstret.
Det borjar bli vanligare att dna testa tikar och han hundar, dock inte valparna, har. Jag har en god van som kopte en Rottis tik med en "big name" pappa fran osterike. Efter ett par ar blev det tjafs med ett par andra valpar ur kullen sa min kompis dna testade sin hund ... och den var varken fran ratt tik eller hanhund.
Det visade sig att de tydligen "stoppat in" hundar fran en "inferior" kull och salt dem som super-duper valpar fran linjer med massor a "accomplishments" och titlar. Flera andra som kopt fran dem upptackte samma sak. Tikagaren blev stamd, men det var inte mycket de kunde gora at hanhunds agaren i Osterike.