Sandrahorse99
Trådstartare
Det stämmer, har både Malinois, schäfer.Har dock för mig att TS har/haft flera hundar (schäfer och malle om jag minns rätt) eller så blandar jag ihop TS med någon annan användare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det stämmer, har både Malinois, schäfer.Har dock för mig att TS har/haft flera hundar (schäfer och malle om jag minns rätt) eller så blandar jag ihop TS med någon annan användare.
Det förstår jag, har hållit på längre än så men känner ändå att jag inte har den erfarenheten som behövs för det än. Det är också därför jag skrev och frågade här så jag vet vad som är bra att ha för kunskap samt att under resans gång känner man ju om det är något man verkligen vill göra eller ej.Om du vill bevara och utveckla arbetsegenskaper i rasen, krävs en enorm erfarenhet. Det räcker inte att ha hållit på några år och haft en hund eller två, man behöver massor av kunskap för att kunna avgöra vad som är bra arbetsegenskaper.
Mitt råd till den som vill föda upp är att satsa på att lära dig så mycket du kan med hunden du har, ha en mentor som kan hjälpa dig vidare, inte ha allt för rosa glasögon angående din egen hund och bara avla på hundar vars svagheter är något du vill föra vidare.
Skrev ett jättelångt svar men det försvann när Gunnar pillade med sidan. Tldr är väl att du måste bli bra på att säga nej till köpare, ha rejäl buffert på veterinärkontot, bra relation till en veterinär som kan ta emot på jourtid och vara beredd att inte sälja alla valparna bums.
Jag är inte uppfödare men har haft bruksras och som valpköpare vill jag att uppfödaren ska ha tävlat så den kan förstå vilken typ av problem som kan dyka upp i träningen. Vilka styrkor och svagheter just de linjerna har i tävlingssamanhang. Att kunna bolla tankar om hur man går vidare i träningen.Har ej varit ute och tävlat något än, men vill börja göra det inom lydnaden men har ingen som just nu är ”startklar” då den jag tänkt tävla med går på medicin som ej tillåts.