Mentalitet, vad ska man titta efter?

Jag blir jätteförvånad här måste jag säga.
En terrier är ju inge på något visa lik en förig collie,pudel osv :)
Det finns ju så många fler raser mellan detta och en terrier tänker jag :)
Menar inte att på något vis vara oartig nu men har ni kollat på fler alternativ det finns över 300 raser :)
Förigheten är diskuterbar. Det är väl pälsvård och mentalitet som vi inte viker oss på alls. Dvs borsta nån gång men inte sitta 1-2 timmar varje vecka. Och inte behöva oroa oss för att hunden ska bita barnens kompisar för att barnen leker.

Förighet är trevligt men jag(som kommer träna mest med hunden)har inte höga ambitioner utan vill mest ha god vardagslydnad. I övrigt är träning mest för hundens skull och kan ske på vilket vis hunden trivs med. Barnen vill säkert träna lite agility men de är troligen nöjda även om förigheten inte är den hos en malle.
Min dröm är ju egentligen en irländsk varghund som sagt. Enda anledningen att vi inte skaffar en sådan är att vi då skulle behöva köpa ny bil, ingen vi känner kommer ställa upp som hundvakt och vi har inte riktigt budget för att köpa hundmat för 2000 varje månad.
Jag gillar Bullterriers med, iaf de två jag träffat. Även om den ena är typexempel på just terrierattityd men han är så rolig och charmig så det gör inget😁
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Barbet var nog nästan sötare än lagotton i mina ögon! Och verkar passa oss i övrigt. Maken kan säkert falla för den. Synd om den väldigt seg dock. Jag längtar efter en mer samarbetsvillig hund än den(i övrigt underbara)vinthundskorsning jag hade i min ungdom. Lite agility, rallylydnad och spår hade varit roligt att träna utan en hund som hellre hade gjort hundra andra grejer på egen hand. Men tackar för tips och ska kika närmare!
Jag har tittat på de andra "vattenhundarna" - spanska och irländska också. Mentaliteten ojämn där med har jag uppfattat? Kände en spansk för längesedan som definitivt inte var att lita på. Han bet ett av den familjens barn senare och togs då över av en äldre man. Funkade bra där vad jag förstod. Men jag är förtjust i mina barn och vill att hunden ska iaf kunna må bra i samma hus även om vi vuxna kommer ha huvudansvaret osv.

Skulle säga att agility funkar för de flesta hundar då det är så självbelönande, rally har jag också stött på en mängd olika raser som klarar.
Spår är även det en gren som faller sig naturligt för de flesta hundar.
Ingen av de grenar du nämnt skulle jag utesluta att köra med en vinthund heller även om det såklart skulle vara mer utmanande och säkert utvecklande för ens hundträning 😅. Vill bara säga att du inte behöver enorma mängder samarbete för de grenar du nämnt om det bara handlar om köra lite för skojs skull utan de flesta raser kan nog uppskatta det.

Sett flera riktigt trevliga rundor av olika terriers i både agility och rally och de är oftast käcka och glada hundar.

Angående storleken så föredrar jag själv lite större modell på hund men det går inte att komma ifrån att det på många sätt är smidigare med mindre hund. Billigare i mat, lättare att transportera, lättare att ta med överallt och oftast välkomna även hos folk som egentligen inte är hundmänniskor. Lättare med hundvakt, oftast lättare att hitta hunddagis plats mm. Oftast är små raser också långlivade och pigga upp i åren.

Även om ni har en bild av drömhunden så lås er inte vid utseende utan försök träffa olika raser och känn in vad som passar er livstil. Själv uppskattar jag mina hundar efter egenskaper och personlighet och utseende är väldigt ointressant att gå efter gillar jag hunden tycker jag liksom att den är världens finaste oavsett hur den ser ut 🤷‍♀️.

Lycka till med hundletandet.
 
Förigheten är diskuterbar. Det är väl pälsvård och mentalitet som vi inte viker oss på alls. Dvs borsta nån gång men inte sitta 1-2 timmar varje vecka. Och inte behöva oroa oss för att hunden ska bita barnens kompisar för att barnen leker.

Förighet är trevligt men jag(som kommer träna mest med hunden)har inte höga ambitioner utan vill mest ha god vardagslydnad. I övrigt är träning mest för hundens skull och kan ske på vilket vis hunden trivs med. Barnen vill säkert träna lite agility men de är troligen nöjda även om förigheten inte är den hos en malle.
Min dröm är ju egentligen en irländsk varghund som sagt. Enda anledningen att vi inte skaffar en sådan är att vi då skulle behöva köpa ny bil, ingen vi känner kommer ställa upp som hundvakt och vi har inte riktigt budget för att köpa hundmat för 2000 varje månad.
Jag gillar Bullterriers med, iaf de två jag träffat. Även om den ena är typexempel på just terrierattityd men han är så rolig och charmig så det gör inget😁
Okej då är jag med upplevde det som du ville träna mer, sorry :)
Då kan nog en aussie bli perfekt :)
 
@SpanskaLoppan har ni kikat på spansk vattenhund? De är ju lika lagotton i utseende, men min erfarenhet är att de är trevligare och väldigt enkla familjehundar som även gillar lite träning.
 
Lurvig och förig, Pumi?
Verkar visseligen finnas både bra och trista exemplar mentalt (som i många raser) men @Tajger har iaf en bunt jättetrevliga.
Ja, pumi är en rolig och intensiv ras 🥰 Älskar att träna, hänger med på det mesta. Vet flera barnfamiljer som har pumi, våra är ju inte så vana, så de kan valla när det blir för mycket spring 😅 Men dotterns är gudasnäll mot deras två små 💖
 
@SpanskaLoppan har ni kikat på spansk vattenhund? De är ju lika lagotton i utseende, men min erfarenhet är att de är trevligare och väldigt enkla familjehundar som även gillar lite träning.

Och min erfarenhet är att alla jag haft att göra med har varit skälliga och reaktiva 😅🙈
Jag har bara träffat en spansk men den var som sagt riktigt obehaglig. Bet flera vuxna för att till slut bita familjens femåring rejält i armen. Nu var det säkert inte en god representant för rasen men det sitter hårt i mig tyvärr.
 
Lurvig och förig, Pumi?
Verkar visseligen finnas både bra och trista exemplar mentalt (som i många raser) men @Tajger har iaf en bunt jättetrevliga.

Ja, pumi är en rolig och intensiv ras 🥰 Älskar att träna, hänger med på det mesta. Vet flera barnfamiljer som har pumi, våra är ju inte så vana, så de kan valla när det blir för mycket spring 😅 Men dotterns är gudasnäll mot deras två små 💖
Den ska vi kika på! Tack😊
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 998
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 362
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 251
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 304
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp