Mentalitet, vad ska man titta efter?

Jag har bara träffat trevliga lagottos men det är inte mer än en handfull. Samtliga av dem har varit i väldigt aktiva inom någon hundsport, vet inte om det gör någon skillnad? Vi hade en lagotto på MH i helgen och den var supertrevlig och jag hade lätt valt den framför någon av de övriga hundarna (aussies) vi beskrev den dagen.

Men som sagt, jag har träffat alldeles för få för att kunna uttala mig om rasen generellt. Collies däremot........

@SpanskaLoppan , om ni gillar krull kanske barbet kan vara något?
 
Det kan det vara, men har fortfarande inte mött en storpudel som inte varit skarp. Andra pudlar, absolut, men inte storpudlarna.
Slump kan det absolut vara!
Jag har träffat rätt många pudlar och dom flesta är bara glada och höga i energi men absolut inte skarpa.
Är du säker på att dom är skarpa och inte bara uppjagade? Det är ju ingen ras som används till någon typ av vakt alls det är ju en apporthund från början :)
 
Jag har bara träffat trevliga lagottos men det är inte mer än en handfull. Samtliga av dem har varit i väldigt aktiva inom någon hundsport, vet inte om det gör någon skillnad? Vi hade en lagotto på MH i helgen och den var supertrevlig och jag hade lätt valt den framför någon av de övriga hundarna (aussies) vi beskrev den dagen.

Men som sagt, jag har träffat alldeles för få för att kunna uttala mig om rasen generellt. Collies däremot........

@SpanskaLoppan , om ni gillar krull kanske barbet kan vara något?

Den Barbet jag har nära är förvisso OTROLIGT snäll och enkel på många sätt. Men jävligt egen. Noll will to please och rätt tråkig 😅
Asjobbig i hundmöten och stark som ett svin.
Men jag har väldigt liten erfarenhet av rasen. Den är ju så liten så vet inte hur lätt det är att få fatt i en bra?
 
Jag har bara träffat trevliga lagottos men det är inte mer än en handfull. Samtliga av dem har varit i väldigt aktiva inom någon hundsport, vet inte om det gör någon skillnad? Vi hade en lagotto på MH i helgen och den var supertrevlig och jag hade lätt valt den framför någon av de övriga hundarna (aussies) vi beskrev den dagen.

Men som sagt, jag har träffat alldeles för få för att kunna uttala mig om rasen generellt. Collies däremot........

@SpanskaLoppan , om ni gillar krull kanske barbet kan vara något?

Blev jättenyfiken och kollade sbktavling men hittade ingen Lagotto. Däremot en Perro?
Kul om den var bra! Och synd att aussiesarna inte verkade vara det...
 
Stor- och mellanpudel finns i tankarna. Jag har bara hört så mycket negativt om dem mentalt också dock. Ser här att ni träffat helt olika varianter. Har en storpudel i bekantskapskretsen, han verkar trevlig om än något... Jag vet inte om det är reserverad? Egentligen är det nog ängslig vilket i just det här fallet nog har en hel del med hundens matte att göra... Hennes ojjande gör mig ängslig med😇
 
Stor- och mellanpudel finns i tankarna. Jag har bara hört så mycket negativt om dem mentalt också dock. Ser här att ni träffat helt olika varianter. Har en storpudel i bekantskapskretsen, han verkar trevlig om än något... Jag vet inte om det är reserverad? Egentligen är det nog ängslig vilket i just det här fallet nog har en hel del med hundens matte att göra... Hennes ojjande gör mig ängslig med😇

Jag hade lätt velat ha en mellanpudel! Sett så många fräsiga!
 
Jag gillar verkligen pudlar också. De små är fartiga och fräsiga och himla goa och de stora är superflamsiga tills de blir lite mer... "värdiga" och eleganta. Är min uppfattning i alla fall. :D
Men det är stor skillnad mellan de mindre och storpudeln.
 
Barbet var nog nästan sötare än lagotton i mina ögon! Och verkar passa oss i övrigt. Maken kan säkert falla för den. Synd om den väldigt seg dock. Jag längtar efter en mer samarbetsvillig hund än den(i övrigt underbara)vinthundskorsning jag hade i min ungdom. Lite agility, rallylydnad och spår hade varit roligt att träna utan en hund som hellre hade gjort hundra andra grejer på egen hand. Men tackar för tips och ska kika närmare!
Jag har tittat på de andra "vattenhundarna" - spanska och irländska också. Mentaliteten ojämn där med har jag uppfattat? Kände en spansk för längesedan som definitivt inte var att lita på. Han bet ett av den familjens barn senare och togs då över av en äldre man. Funkade bra där vad jag förstod. Men jag är förtjust i mina barn och vill att hunden ska iaf kunna må bra i samma hus även om vi vuxna kommer ha huvudansvaret osv.
 
Jag har träffat rätt många pudlar och dom flesta är bara glada och höga i energi men absolut inte skarpa.
Är du säker på att dom är skarpa och inte bara uppjagade? Det är ju ingen ras som används till någon typ av vakt alls det är ju en apporthund från början :)
Definitivt skarpa. Fått rejäla.utfall emot mig där de huggit efter mig.
 
Stor- och mellanpudel finns i tankarna. Jag har bara hört så mycket negativt om dem mentalt också dock. Ser här att ni träffat helt olika varianter. Har en storpudel i bekantskapskretsen, han verkar trevlig om än något... Jag vet inte om det är reserverad? Egentligen är det nog ängslig vilket i just det här fallet nog har en hel del med hundens matte att göra... Hennes ojjande gör mig ängslig med😇
Pudlar tycker jag är lite som högkänsliga människor som snappar upp ägarens energi lite mer än nödvändigt :)

En pudel med stabil ägare har jag mycket svårt att se som instabil.

Tycker dom påminner lite om arabhästar alerta kloka och vänliga men inte på retrivernivå.
 
Barbet var nog nästan sötare än lagotton i mina ögon! Och verkar passa oss i övrigt. Maken kan säkert falla för den. Synd om den väldigt seg dock. Jag längtar efter en mer samarbetsvillig hund än den(i övrigt underbara)vinthundskorsning jag hade i min ungdom. Lite agility, rallylydnad och spår hade varit roligt att träna utan en hund som hellre hade gjort hundra andra grejer på egen hand. Men tackar för tips och ska kika närmare!
Jag har tittat på de andra "vattenhundarna" - spanska och irländska också. Mentaliteten ojämn där med har jag uppfattat? Kände en spansk för längesedan som definitivt inte var att lita på. Han bet ett av den familjens barn senare och togs då över av en äldre man. Funkade bra där vad jag förstod. Men jag är förtjust i mina barn och vill att hunden ska iaf kunna må bra i samma hus även om vi vuxna kommer ha huvudansvaret osv.
Jag såg en barbet på agility nyligen tyckte inte den såg det minsta seg ut.
 
Pudlar tycker jag är lite som högkänsliga människor som snappar upp ägarens energi lite mer än nödvändigt :)

En pudel med stabil ägare har jag mycket svårt att se som instabil.

Tycker dom påminner lite om arabhästar alerta kloka och vänliga men inte på retrivernivå.
Då blir det en vimsig och speedad pudel i vårt hem🫣 Både jag och sonen far som illrar hela dagarna och ligger högt i energi😂 Sonen kan överhuvudtaget inte gå tror jag, han transporterar sig springande, hoppande, rullande, ålande, snurrande och en massa annat som inte ens är rörelser. Armarna går som propellrar och det finns en ljudeffekt till allt. Han är inte still när han ser på film eller spelar heller utan står på huvudet ena sekunden för att i nästa sekund ha en fot på väggen, en i golvet, huvudet instoppat under en arm och den andra armen vevande i luften av oklar anledning.

Därav att mentalitet är viktig😆 Man får inte vara lättstressad i vårt hushåll.
 
Barbet var nog nästan sötare än lagotton i mina ögon! Och verkar passa oss i övrigt. Maken kan säkert falla för den. Synd om den väldigt seg dock. Jag längtar efter en mer samarbetsvillig hund än den(i övrigt underbara)vinthundskorsning jag hade i min ungdom. Lite agility, rallylydnad och spår hade varit roligt att träna utan en hund som hellre hade gjort hundra andra grejer på egen hand. Men tackar för tips och ska kika närmare!
Jag har tittat på de andra "vattenhundarna" - spanska och irländska också. Mentaliteten ojämn där med har jag uppfattat? Kände en spansk för längesedan som definitivt inte var att lita på. Han bet ett av den familjens barn senare och togs då över av en äldre man. Funkade bra där vad jag förstod. Men jag är förtjust i mina barn och vill att hunden ska iaf kunna må bra i samma hus även om vi vuxna kommer ha huvudansvaret osv.

Skulle inte säga att Barbeten är en seg ras. Pigga och glada hundar.
Finns iaf en som tävlar rally på hög nivå med sina, och har sett på lydnadsplan med.
Jag tror den jag känner är lite av ett måndagsexemplar 😅
 
Barbet går bort efter lite inläsning på pälsvården. Jag känner min familj och ingen kommer sitta och borsta varje vecka. Vi har haft hand om en angora kanin ett år när en vän jobbade utomlands - jag höll på att bli tokig.

Jag siktar nog mot den australiska terriern ändå. Den har allt utom storleken. Egentligen är den en god bit mindre än både jag och maken föredrar men man kan inte få allt.
Lite sneglar jag åt mellanschnauzern också. Min familj hade en dvärg när jag var tonåring och han var verkligen stabil mentalt och hängde med på allt med gott humör. Skägget tilltalar mig dock inte men igen - ingen är perfekt. Svagt minne dock av att uppfödaren till våran dvärg(som haft mellan också)sa att de kunde vara extremt vaktiga? Hennes hade visst varit så pass att barnen inte kunde ta hem kompisar tillslut för hunden inte släppte än dem....
 
Barbet går bort efter lite inläsning på pälsvården. Jag känner min familj och ingen kommer sitta och borsta varje vecka. Vi har haft hand om en angora kanin ett år när en vän jobbade utomlands - jag höll på att bli tokig.

Jag siktar nog mot den australiska terriern ändå. Den har allt utom storleken. Egentligen är den en god bit mindre än både jag och maken föredrar men man kan inte få allt.
Lite sneglar jag åt mellanschnauzern också. Min familj hade en dvärg när jag var tonåring och han var verkligen stabil mentalt och hängde med på allt med gott humör. Skägget tilltalar mig dock inte men igen - ingen är perfekt. Svagt minne dock av att uppfödaren till våran dvärg(som haft mellan också)sa att de kunde vara extremt vaktiga? Hennes hade visst varit så pass att barnen inte kunde ta hem kompisar tillslut för hunden inte släppte än dem....
Jag blir jätteförvånad här måste jag säga.
En terrier är ju inge på något visa lik en förig collie,pudel osv :)
Det finns ju så många fler raser mellan detta och en terrier tänker jag :)
Menar inte att på något vis vara oartig nu men har ni kollat på fler alternativ det finns över 300 raser :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 998
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 362
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 251
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 304
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp