Jag gick pbh med min bedlis och hon fick "skottberörd" för att beskrivaren inte tyckte att hon avreagerade efteråt.Tror att det viktigaste att ta med sig från BPH är att det kan absolut vara kul att göra, kan ge en bild av hunden man kanske inte får se i vardagen och lära sig mer om sin hund, men att det i slutändan faktiskt inte handlar så mycket om individerna som om helheten. En hunds resultat säger ibland ganska lite om vad som nedärvs men om man har en hel kull med mer eller mindre otrygghet så är det en klarröd flagga.
När jag visste lite mindre om detta så fick jag se ett resultat där hunden var ointresserad av lek men där det förklarades med att hundens matte (som var en gammal dam) "ärligt talat inte är kul att leka med" och att hunden var helt annorlunda med "roligt" folk och rätt lekar osv. Det lät rimligt och kan nog absolut hända. Men nu när jag vet mer och har sett två kullsyskons resultat så inser jag ju att det är en röd tråd i kullen och inte alls kan förklaras med att matte eller testledaren är trist och det har också visat sig i avkommor med brist på lekintresse och lågt allmänt "driv".
Man kan absolut titta på ett resultat och dra öronen åt sig om man inte gillar det man ser men ett resultat kan ha relativt stora "felmarginaler" på grund av olika anledningar. Ju fler i kullen som beskrivs desto mindre blir felmarginalen och det är då BPH visar vilket bra verktyg det kan vara.
Tyvärr blev det aldrig av att jag gjorde BPH med någon av mina. Första var redan för sjuk när han blev tillräckligt gammal och de andra två var det för svårt att få plats nånstans med. Alla kan ju inte resa i flera timmar hur mycket man än skulle vilja. Hoppas verkligen det både blir mer poppis att hålla i BPH (speciellt i norrland) och att genomföra BPH så att man kan zooma ut från individnivå oftare i framtiden.
I hennes fall var det just att hon inte lekte efteråt som gjorde att det bedömdes så, då hon hade lekt i början av testet.
I hennes fall var det helt klart en brist på driv som gjorde att hon inte lekte efteråt och trött för dagen, men det går ju inte att veta om man inte känner hunden.
Hon är fortfarande skottfast men vi har lagt ner nästan all träning (förutom specialsök som vi kör sporadiskt och tränar något enstaka trick) just för att drivet och intresset är nästan obefintligt för lek och godis.