Avels fråga

Tror att det viktigaste att ta med sig från BPH är att det kan absolut vara kul att göra, kan ge en bild av hunden man kanske inte får se i vardagen och lära sig mer om sin hund, men att det i slutändan faktiskt inte handlar så mycket om individerna som om helheten. En hunds resultat säger ibland ganska lite om vad som nedärvs men om man har en hel kull med mer eller mindre otrygghet så är det en klarröd flagga.

När jag visste lite mindre om detta så fick jag se ett resultat där hunden var ointresserad av lek men där det förklarades med att hundens matte (som var en gammal dam) "ärligt talat inte är kul att leka med" och att hunden var helt annorlunda med "roligt" folk och rätt lekar osv. Det lät rimligt och kan nog absolut hända. Men nu när jag vet mer och har sett två kullsyskons resultat så inser jag ju att det är en röd tråd i kullen och inte alls kan förklaras med att matte eller testledaren är trist och det har också visat sig i avkommor med brist på lekintresse och lågt allmänt "driv".

Man kan absolut titta på ett resultat och dra öronen åt sig om man inte gillar det man ser men ett resultat kan ha relativt stora "felmarginaler" på grund av olika anledningar. Ju fler i kullen som beskrivs desto mindre blir felmarginalen och det är då BPH visar vilket bra verktyg det kan vara.

Tyvärr blev det aldrig av att jag gjorde BPH med någon av mina. Första var redan för sjuk när han blev tillräckligt gammal och de andra två var det för svårt att få plats nånstans med. Alla kan ju inte resa i flera timmar hur mycket man än skulle vilja. Hoppas verkligen det både blir mer poppis att hålla i BPH (speciellt i norrland) och att genomföra BPH så att man kan zooma ut från individnivå oftare i framtiden.
Jag gick pbh med min bedlis och hon fick "skottberörd" för att beskrivaren inte tyckte att hon avreagerade efteråt.
I hennes fall var det just att hon inte lekte efteråt som gjorde att det bedömdes så, då hon hade lekt i början av testet.
I hennes fall var det helt klart en brist på driv som gjorde att hon inte lekte efteråt och trött för dagen, men det går ju inte att veta om man inte känner hunden.

Hon är fortfarande skottfast men vi har lagt ner nästan all träning (förutom specialsök som vi kör sporadiskt och tränar något enstaka trick) just för att drivet och intresset är nästan obefintligt för lek och godis.
 
Jag gick pbh med min bedlis och hon fick "skottberörd" för att beskrivaren inte tyckte att hon avreagerade efteråt.
I hennes fall var det just att hon inte lekte efteråt som gjorde att det bedömdes så, då hon hade lekt i början av testet.
I hennes fall var det helt klart en brist på driv som gjorde att hon inte lekte efteråt och trött för dagen, men det går ju inte att veta om man inte känner hunden.

Hon är fortfarande skottfast men vi har lagt ner nästan all träning (förutom specialsök som vi kör sporadiskt och tränar något enstaka trick) just för att drivet och intresset är nästan obefintligt för lek och godis.
Var tvungen att gå in och titta på bph eftersom det var ett tag sedan. Måste säga att förutom just den biten så stämmer det 100% in på henne, en extremt tråkig och mattesjuk hund. :p
 
Nu skrev jag väl heller inte att det inte finns dåliga BPH, utan att det väl över lag är svårt att prata om ett "bra" respektive "tråkigt" resultat, så jag vet inte riktigt vad du menar att du inte håller med om.

Ett avbrutet BPH är väl dessutom rent krasst just avbrutet, och således inget resultat på BPH?
Ett avbrutet BPH registreras så det är visst ett resultat. Nästan alla hundar bryts på moment 4 eller 5 dvs det + föregående moment är ju beskrivna. Däremot räknas det ju inte som genomfört.
 
Nej, jag känner till vad BPH är och det är BPH jag menar. @Bulldoozer skrev om hundar som fått ett "bra" BPH-resultat, trots ganska stora problem med rädslor i vardagen. Rädslor som alltså inte visades i testsituationen.

Hur vanligt förekommande är det? Om det händer med viss regelbundenhet att hundar får ett resultat som inte stämmer med hur de fungerar annars, hur kan vi då veta om det resultat som syns faktiskt är en riktig återspegling av hundarna (kullen/släkten/avkommorna) ?

Precis som @Milosari skrivit så är BPH vetenskapligt framtaget. Det finns alltid vissa felmarginaler, men det är ett mycket bra verktyg för att se mentala egenskaper. Inte minst vad gäller avel(detsamma gäller MH, där motsvarande forskning finns för att använda detta som ett avelsverktyg). Eftersom man då tittar på hela familjebilden spelar det mindre roll om enstaka hundar har resultat som är missvisande. Vissa egenskaper har högre arvbarhet än andra, men BPH/MH helt klart något som kan användas för att påverka mentaliteten i avel.

Något som är rätt vanligt när det gäller "missvisande resultat" tror jag för övrigt är att ägaren trott att hunden har mer av en egenskap än vad den egentligen har. En hund som leker och kampar för fullt på hemmaplan kanske inte alls är lika intresserad av detta på ett MH, där det är massa främmande människor, lukter av andra hundar, en ny leksak som andra hundar bitit i osv. Men då har hunden inte heller så mycket lek- och kamplust som ägaren trodde! Resultatet är alltså inte missvisande.
 
@MML Ber om ursäkt, jätte-trevligt var faktiskt att ta i. Däremot att BPH:t inte är rättvisande då det inte syns vilka problem de har med rädslor i vardagen. Jag vet två hundar som har ett helt ok BPH där det inte känns rättvisande avseende rädslor de lever med i vardagen. Dock verkar löp-cykeln styra väldigt mycket hos den ena hunden så där kan ju förklaringen vara att den var i en bättre period i cykeln. Att den inte är kastrerad är för att veterinär avrådde då det inte gick att spå om det skulle bli bättre eller sämre med kastrering.

Sen vet jag hundar där det syns mer rädslor på BPH men där det inte alls märks i vardagen på samma sätt som ovanstående, antagligen för att de inte blir belastade på det sättet till vardags som på ett BPH.

Jag påstår inte att BPH är ett dåligt verktyg men man måste ändå förstå att det kan bli viss felmarginal. Det finns liksom ingen regel utan undantag brukar man ju säga.

Jag förstår, och jag tycker inte heller att BPH är ett dåligt verktyg som sådant. Däremot funderar jag på hur tillförlitligt det verkligen är, och om det är vanligt förekommande att hundar ser ut på ett sätt enligt sitt BPH, trots att de upplevs på ett helt annat sätt i vardagen. Det kan ju göra både att hundar som inte borde avlas vidare på, inte uppmärksammas, och att hundar som kanske mycket väl skulle vara lämpliga väljs bort, tänker jag.

Jag tror också att det är bra att uppmärksamma att det kan finnas "brister"/missar, både på individ- och gruppnivå, och att det därför kan finnas fullt rimliga förklaringar för om en hund reagerar på ett oväntat sätt på något moment.
 
Ett avbrutet BPH registreras så det är visst ett resultat. Nästan alla hundar bryts på moment 4 eller 5 dvs det + föregående moment är ju beskrivna. Däremot räknas det ju inte som genomfört.

Jag hade förstått det som att enbart genomförda BPH:n ger ett officiellt resultat, men då fick jag lära mig något nytt.

Får en hund som avbrutits starta BPH igen vid ett annat tillfälle? Görs i sådana fall även tidigare genomförda moment om, eller går man på det första tillfället för de moment som då genomfördes?
 
Precis som @Milosari skrivit så är BPH vetenskapligt framtaget. Det finns alltid vissa felmarginaler, men det är ett mycket bra verktyg för att se mentala egenskaper. Inte minst vad gäller avel(detsamma gäller MH, där motsvarande forskning finns för att använda detta som ett avelsverktyg). Eftersom man då tittar på hela familjebilden spelar det mindre roll om enstaka hundar har resultat som är missvisande. Vissa egenskaper har högre arvbarhet än andra, men BPH/MH helt klart något som kan användas för att påverka mentaliteten i avel.

Något som är rätt vanligt när det gäller "missvisande resultat" tror jag för övrigt är att ägaren trott att hunden har mer av en egenskap än vad den egentligen har. En hund som leker och kampar för fullt på hemmaplan kanske inte alls är lika intresserad av detta på ett MH, där det är massa främmande människor, lukter av andra hundar, en ny leksak som andra hundar bitit i osv. Men då har hunden inte heller så mycket lek- och kamplust som ägaren trodde! Resultatet är alltså inte missvisande.

BPH används ju dock även för indviduell utvärdering av en hunds lämplighet för att utbildas till t. ex. assistanshund, och säkert i andra sammanhang som jag inte har koll på. För de raser där det inte är så vanligt med BPH (eller MH) ger det väl heller inte så mycket på t. ex. kullnivå, om den enda hund i kullen som gått BPH är den enda i kullen som blir aktuell för avel. I vissa raser är det ofta så det ser ut.
 
BPH används ju dock även för indviduell utvärdering av en hunds lämplighet för att utbildas till t. ex. assistanshund, och säkert i andra sammanhang som jag inte har koll på. För de raser där det inte är så vanligt med BPH (eller MH) ger det väl heller inte så mycket på t. ex. kullnivå, om den enda hund i kullen som gått BPH är den enda i kullen som blir aktuell för avel. I vissa raser är det ofta så det ser ut.

Ja, men även på individuell nivå är BPH ett bättre verktyg än något annat som finns tillgängligt, även om det förstås inte är felfritt.

För avel ökar säkerheten ju fler hundar som utvärderats mentalt, det går inte att komma ifrån. Det är inte märkligare än att man inte får en säker bild om man bara HD-röntgar hunden man tänker avla på. Utan information om den närmaste släkten vet man inte jättemycket om avelsvärdet.
 
Ja, men även på individuell nivå är BPH ett bättre verktyg än något annat som finns tillgängligt, även om det förstås inte är felfritt.

För avel ökar säkerheten ju fler hundar som utvärderats mentalt, det går inte att komma ifrån. Det är inte märkligare än att man inte får en säker bild om man bara HD-röntgar hunden man tänker avla på. Utan information om den närmaste släkten vet man inte jättemycket om avelsvärdet.

Så är det ju. Det är tråkigt, tycker jag, när man ser kullar där fler hundar har utställningsmeriter än röntgade höfter, armbågar, och/eller genomfört BPH eller liknande. I synnerhet om en eller flera hundar ur kullen avlats på.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 047
Senast: Red_Chili
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 296
Senast: Dentaku
·
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 715
Senast: L(i)FE
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
879
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp