Avels fråga

Lägger en sista kommentar här och önskar sedan att diskussionen kan få handla om något annat än mig/min hund.

Ok. Ni får ge er. Jag har aldrig(!) påstått att hennes BPH är "extremt bra". Ni kan inte hitta det någonstans alls, för det har jag inte skrivit. Ni kan däremot läsa om hur jag förklarar att det på avelsdata sett säkert skulle bli att se ut som att hon är en skräphund mentalt.

(Sedan kan jag tillägga att utifrån de salukis jag träffat senaste tiden, så har hon dragit uppmärksamhet till sig genom att vara mest nyfiken, social och framåt av hundarna på plats. Det är inte bara jag som påstått utan sådant jag fått sagt till mig från andra, bland annat erfarna uppfödare. Det finns många osäkra saluki i landet idag. Mina är generellt sett bland de mest avslappnade, sociala och orädda när man är ute med dem på diverse evenemang. Inte perfekta, det kommer jag aldrig påstå, men absolut inte skräphundar.)
Du skrev att du hade en extremt bra tik med tanke på bl.a. hennes mentalitet, och då undrade jag hur du kunde anse det med det BPH-resultatet. I min värld så har en extremt bra tik en betydligt mer stabil mentalitet än vad den beskrivningen låter påvisa. Ras obeaktat. Tycker du själv att din tik har ett bra resultat på sitt BPH?

Ja, det är jag med på :)
Jag kikade även i protokollet, och jag håller med om att spindeln ser spretigare ut än det man kan utläsa där. Men ja, jag står nog fast vid mitt tidigare inlägg ändå.
Moment 1 gav 0 och 1 på poängskalan.
En vinthund ska så klart inte vara retrieverglad i människor, men ja. Om det är extremt bra, så har jag en annan tanke om hur jag önskar att en hund interagerar med främmande människor, helt enkelt :)
Ett extremt bra BPH för mig är inte så spretigt helt enkelt.

Men det känns lite dumt att skriva om @Red_Chili s hund utan att hon kanske ser och kan kommentera, så jag lägger en tagg här :)
Utan att diskutera den specifika hunden nu, så skulle jag säga att 0 är helt klart önskvärt i vissa raser. 0 betyder inte att den inte interagerar, det betyder bara att den inte hälsar/den är ointresserad av att knyta band med testledaren "hej kompis, vem är du?". Dvs det ryms en del undersökande beteende i detta, hunden kan aktivt nosa på personen och tycka det är skönt att bli kliad och klappad. Upplever hunden obehag så är det siffran på trygghet som sjunker.

Vet inte om du fått svar på det för den här tråden har varit snurrig. Men (blivande) assistanshundar ska först göra bph och sen lämplighetstest.
Nja det var egentligen inte vad jag undrar över. Det jag funderade på är om det finns nåt som är officiellt meriterande för avel utöver BPH på samma sätt som att jaktprov verkar vara det.

Hur ser du på aveln inom labradorer, där det finns någon/några uppfödare som har som mål att avla fram just lämpliga assistanshundar?

Om det "bara" handlade om rastypiska egenskaper som alla labradorer bör ha, skulle dessa uppfödare då fylla något behov?
Labrador har ju en hel del rastypiska egenskaper som gör dem lämpliga som assistanshundar. Den främsta av de egenskaperna är ju will-to-please samt att de har en positiv inställning till människor. Deras apporteringslust är också en tillgång.

Utan att diskutera den specifika hunden nu, så skulle jag säga att 0 är helt klart önskvärt i vissa raser. 0 betyder inte att den inte interagerar, det betyder bara att den inte hälsar/den är ointresserad av att knyta band med testledaren "hej kompis, vem är du?". Dvs det ryms en del undersökande beteende i detta, hunden kan aktivt nosa på personen och tycka det är skönt att bli kliad och klappad. Upplever hunden obehag så är det siffran på trygghet som sjunker.

Ja, jag tänker mer att kombinationen 0 där och sedan 1 på trygghet inte är en höjdare. Som jag skrev tidigare vill jag se höga siffror på trygghet överallt i ett BPH, oavsett ras, då kan de andra siffrorna vara lite vad de är liksom.
Jag är helt med på att man önskar olika saker i olika raser, därav att jag skrev att jag inser varför vinthundar som grupp aldrig attraherat mig :)

Ja, jag tänker mer att kombinationen 0 där och sedan 1 på trygghet inte är en höjdare. Som jag skrev tidigare vill jag se höga siffror på trygghet överallt i ett BPH, oavsett ras, då kan de andra siffrorna vara lite vad de är liksom.
Jag är helt med på att man önskar olika saker i olika raser, därav att jag skrev att jag inser varför vinthundar som grupp aldrig attraherat mig :)
Sedan gäller det också att ha i åtanke att olika beskrivare beskriver olika.

Nu är det förvisso flera år sedan, när BPH var nytt, men då när jag gick med min förra saluki så fick hon en 2a på "trygg" med människor (och 0 på "glad i människor"). Efter själva momentet pratade beskrivarna om att det märktes att hon var van vid alla möjliga situationer och helt cool med allt, för hon var så otroligt avslappnad osv. Jag frågade efteråt vad som hade krävts för en högre siffra på just trygg med människor, eftersom jag inte kunde förstå hur i hela världen min hund skulle kunnat bli tryggare än vad hon redan var. Svaret? "Ja, om du tänker dig tex en vanlig glad golden som går fram och hälsar med viftande svans och älskar att vara bland människor, då får man höga siffror på det!". Jag argumenterade emot och sa att det ju borde räknas in på just "glad i människor", men nej, så ska det visst inte vara.

Såhär kan alltså en 2a på "trygg med människor" se ut när man har saluki:

Tillägg: inser att det syns lite dåligt eftersom det var strul med filmandet i början, men tja, man kan nog iaf hinna se att hon inte är speciellt osäker av sig.

Jag tycker (som privatperson) att hundar som har under 3 i trygghet i något moment är för dåliga för att avlas på, under förutsättning att hunden är uppvuxen i Sverige. Möjligen skulle jag kunna sträcka mig till en 2:a på moment 4, om den avreagerar direkt och att den är tryggare på moment 5. En 1:abetyder ju att hunden har visat stor rädsla i momentet och är enligt mig något som direkt diskvalificerar från avel, oavsett hur söt och fin den är i vardagen.

Nu är det förvisso flera år sedan, när BPH var nytt, men då när jag gick med min förra saluki så fick hon en 2a på "trygg" med människor (och 0 på "glad i människor"). Efter själva momentet pratade beskrivarna om att det märktes att hon var van vid alla möjliga situationer och helt cool med allt, för hon var så otroligt avslappnad osv. Jag frågade efteråt vad som hade krävts för en högre siffra på just trygg med människor, eftersom jag inte kunde förstå hur i hela världen min hund skulle kunnat bli tryggare än vad hon redan var. Svaret? "Ja, om du tänker dig tex en vanlig glad golden som går fram och hälsar med viftande svans och älskar att vara bland människor, då får man höga siffror på det!". Jag argumenterade emot och sa att det ju borde räknas in på just "glad i människor", men nej, så ska det visst inte vara.

Tillägg: inser att det syns lite dåligt eftersom det var strul med filmandet i början, men tja, man kan nog iaf hinna se att hon inte är speciellt osäker av sig.
Nej så ska det inte vara. Trygg ska avspegla just det, hur rädd hunden är. Men eftersom momentet inte visas i filmen är det ju svårt att se vad som kan ha gett de siffrorna. Om du tittar på protokollet så antar jag att hunden har några kryss på "gröna" beteenden. Eller menar du att den inte har något kryss alls på rädslebeteenden men ändå fick en 2:a på sammanfattande?

Det enda jag tänker när jag ser filmen är att vi som har udda hundar måste börja leka med spenngummin inför mentalbeskrivningarna och ladda dem med värde för våra hundar. Och kanske tubba någon annan människa att delta i lekarna

(Man "ska" ju komma med en oförberedd hund, men eftersom man i så mycket övrig hundsport använder spenngummin som belöning och de dyker upp i sammanhanget 🤷‍♀️)

PS @Red_Chili s hundar är mer än "söta och fina i vardagen"

Nej så ska det inte vara. Trygg ska avspegla just det, hur rädd hunden är. Men eftersom momentet inte visas i filmen är det ju svårt att se vad som kan ha gett de siffrorna. Om du tittar på protokollet så antar jag att hunden har några kryss på "gröna" beteenden. Eller menar du att den inte har något kryss alls på rädslebeteenden men ändå fick en 2:a på sammanfattande?
Vet inte riktigt vad du menar med "gröna beteenden". Men såhär ser det ut på Avelsdata (bild 1.):
Skärmbild 2024-10-09 104111.webp

Bild 2:
Skärmbild 2024-10-09 104129.webp

Det ser onekligen konstigt ut och så ser protokollet normalt sett inte ut på en hund som i den sammanfattande beskrivningen har låga siffror på trygghet. Feltryck?
Feltryck på vad?
På beskrivningen gick hon avslappnat vid min sida, fram till testpersonen. Gick avslappnat genom hela momentet, stod still vid hanteringen utan att röra en min utan var avkopplad och helt ok med situationen. "Det märks att hon är van vid utställningar, det här var ju verkligen inga problem!" sa personen som hanterade henne med ett leende. Efter beskrivningen frågade de mig om det är vanligt med så mentalt stabila och trevliga salukis som henne, hon var helt fantastisk tyckte de och jämförde med andra salukis de haft på BPH som visat tecken på obehag/rädslor.

Samma person var funktionär när den här hunden gick BPH. Dock inte samma person som kryssade i protokollet. Han fick också 2 på "trygg med människor" i sammanfattningen. Och var en av de hundar som personerna menade på att var osäker. Men enligt siffrorna på sammanfattningen är de alltså lika. Den här hunden fick dock 1 på "glad i människor" där min tik fick 0.
Skärmbild 2024-10-09 110159.webp

Feltryck på vad?
På beskrivningen gick hon avslappnat vid min sida, fram till testpersonen. Gick avslappnat genom hela momentet, stod still vid hanteringen utan att röra en min utan var avkopplad och helt ok med situationen. "Det märks att hon är van vid utställningar, det här var ju verkligen inga problem!" sa personen som hanterade henne med ett leende. Efter beskrivningen frågade de mig om det är vanligt med så mentalt stabila och trevliga salukis som henne, hon var helt fantastisk tyckte de och jämförde med andra salukis de haft på BPH som visat tecken på obehag/rädslor.

Samma person var funktionär när den här hunden gick BPH. Dock inte samma person som kryssade i protokollet. Han fick också 2 på "trygg med människor" i sammanfattningen. Och var en av de hundar som personerna menade på att var osäker. Men enligt siffrorna på sammanfattningen är de alltså lika. Den här hunden fick dock 1 på "glad i människor" där min tik fick 0.
Visa bifogad fil 154680
Feltryck som att man missat att fylla i och klarmarkerat (då sätts övriga värden till 0).

Den här hunden har flera kryss på rädslebeteenden vilket förklarar att man drar ner på tryggheten i den sammanfattande.

Sen ska det tilläggas att sen sammanfattande delen är en subjektiv bedömning där man som beskrivare har möjlighet att "tycka". En liten möjlighet i alla fall, tycker vi för fel så ska det rättas till under kvalitetssäkringen som görs varje år.

Feltryck på vad?

Visa bifogad fil 154680

Jag har varit testledare på BPH och rent krasst så behöver den personen inte kunna läsa hund alls, utan bara lotsa ekipaget genom momenten. Beskrivaren är den som ser vad din hund faktiskt gör och noterar därefter.

Jag har varit testledare på BPH och rent krasst så behöver den personen inte kunna läsa hund alls, utan bara lotsa ekipaget genom momenten. Beskrivaren är den som ser vad din hund faktiskt gör och noterar därefter.
Nja även en TL ska ha utbildats och kunna lite hund. Man ska t ex kunna notera om hunden är "bitberedd" och meddela beskrivaren. Står man på 10 m avstånd är det rätt svårt att se att en hund med mycket fluff i ansiktet blir svart i ögonen...

Men det är korrekt att TL inte har något att säga till om när det kommer till kryssandet, det är enbart beskrivaren. Och sen försöker ju personalen alltid vara snälla mot ägaren, jag brukar lägga till något om att hunden är fin eller söt även om siffrorna visar på en hund med stor rädsle- eller aggressionsproblematik.

Nja även en TL ska ha utbildats och kunna lite hund. Man ska t ex kunna notera om hunden är "bitberedd" och meddela beskrivaren. Står man på 10 m avstånd är det rätt svårt att se att en hund med mycket fluff i ansiktet blir svart i ögonen...

Men det är korrekt att TL inte har något att säga till om när det kommer till kryssandet, det är enbart beskrivaren. Och sen försöker ju personalen alltid vara snälla mot ägaren, jag brukar lägga till något om att hunden är fin eller söt även om siffrorna visar på en hund med stor rädsle- eller aggressionsproblematik.
Du har rätt där, helt klart. Tänkte inte på extremerna! Sedan vill ju många TL gå vidare till att bli beskrivare också, och är ju hundnördar...

Ja, precis, så att ägaren får med sig något positivt ifrån dagen. :)

Det är väl så med mycket som är nytt, att det tar lite tid innan all struktur riktigt sätter sig. En mer erfaren beskrivare gör så klart färre felbedömningar än den som är nyexad.

Människor är så klart människor och gör olika tolkningar, men min uppfattning av BPH är att beskrivningarna är relativt enhetliga idag?

Nja det var egentligen inte vad jag undrar över. Det jag funderade på är om det finns nåt som är officiellt meriterande för avel utöver BPH på samma sätt som att jaktprov verkar vara det.

Ja och nej, skulle jag säga.

Varken BPH eller jaktprov är i sig självt meriterande för avel. Ett genomfört BPH visar dock en del om individens reaktioner i olika situationer, och ett jaktprov visar (en del av) "vad hunden klarar". "Bra" (för rasen) resultat på BPH och/eller jaktprov, kan alltså säga en del om hur väl den individen överensstämmer med rasstandarden.

Assistanshundar ska möta en del krav för att bli assistanshund. De behöver ha godkänt resultat på höft- och armbågsröntgen, samt eventuella andra sjukdomar som ska kollas upp inom rasen. De måste ha genomfört BPH och får inte uppvisa rädsla eller aggressivitet. När de kraven är uppfyllda behöver de godkännas på "lämp", lämplighetstest, för att få påbörja utbildning. När de är färdigutbildade ska de examineras för att slutligen, förhoppningsvis, bli godkänd assistanshund.

Man kan alltså säga att det faktum att en hund är, eller utbildas till att bli, assistanshund visar att den är frisk och har en sund mentalitet. Det är en trygg, stabil hund som tycker om att arbeta med människor. Den gillar att träna och lära sig saker, och är trevlig och lättsam i hanteringen.

Det i sig är ju egenskaper man vill ha i de flesta, om inte alla, raser. Så på så sätt kan man säga att en assistanshund har vissa meriterande egenskaper, "enbart" därför att det är en assistanshund. Vi vet att en assistanshund är frisk, trevlig och arbetsvillig.

Men precis som med alla andra meriter beror det naturligtvis på vad uppfödaren "vill åt". För exempelvis de labradoruppfödare som vill ta fram potentiella assistanshundar, är förstås sådana egenskaper av största vikt. För de labradoruppfödare som "bara" avlar för utställning och sällskap, är det kanske önskvärt med lite mindre driv i hundarna. De lägger sannolikt inte lika stor vikt vid exempelvis jaktmeriter, som vid utställningsmeriter.

Det här handlar dessutom "bara" om just den aktuella hunden. Utöver egna meriter och hälsostatus är det självklart nödvändigt att även studera övriga syskon, föräldrar etc. för att få en helhetsbild.

Det finns alltså inga "test" som i sig själv är meriterande för avel, däremot säger diverse tester, prov och examinationer tillsammans en hel del om hunden. Sedan är det naturligtvis också så att en kunnig uppfödare, som "kan" sin ras, kan se om en hund är en lämplig kandidat för avel även utan en gedigen meritlista 🙂

Labrador har ju en hel del rastypiska egenskaper som gör dem lämpliga som assistanshundar. Den främsta av de egenskaperna är ju will-to-please samt att de har en positiv inställning till människor. Deras apporteringslust är också en tillgång.

Ja, precis. Det är det jag menar - labradoren som ras har en rad egenskaper som gör dem lämpliga som assistanshundar. Trots det finns det uppfödare som, helt eller delvis, arbetar för att få fram just assistanshundar.

Om det var så "enkelt" som att en ras har "rätt" egenskaper, och därför "räcker" det att avla på rastypiska individer, varför tycks det då finnas ett behov att fylla för dessa uppfödare?

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 144
Senast: Red_Chili
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 376
Senast: Dentaku
·
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 018
Senast: Raderad medlem 149524
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Galoppera