Ja, givetvis varierar det vilka egenskaper som är eftertraktade beroende på vilken typ av assistans en hund är tänkt att utföra. Många egenskaper är dock gemensamma för dem alla - de behöver t. ex. vara lyhörda, arbetsvilliga, trygga, lättsamma i all hantering, följsamma, ha förmåga att ta egna initiativ, ha bra "av-och-på-knapp" etc.
Vad jag ställer mig skeptisk till är alltså uttalandet
Jag menar att det, i alla fall gällande assistanshundar, inte går att göra det så enkelt som att säga att om rasen har "rätt" egenskaper för en viss syssla så räcker det att avla på rastypiska egenskaper. En assistanshund behöver ju så mycket mer än att "bara" kunna utföra en viss syssla på ett bra sätt. Om det skulle vara så "enkelt", så skulle det rimlitgvis inte behövas särskilda uppfödare som arbetar för att få fram lämpliga labradorer. Då skulle i stället "vilken labrador som helst" duga för arbetet.
Men rastypiska egenskaper handlar ju inte bara att kunna utföra en viss syssla. En labrador som är folkskygg är inte rastypisk, oavsett hur bra den apporterar.
Det är just aveln på hundar som tålmodigt kan sitta och vänta vid föraren och invänta kommando för att sedan gå ut och arbeta självständigt, i en jaktform som kräver vänlighet mot både människor och djur, som skapat förutsättningarna för att labradoren som ras ska fungera bra som bl a ledar- och assistanshund.
Kustmarken föder som sagt upp med fokus på att få fram bra ledarhundar, även om de även kan utbilda assistanshundar. Det innebär att de inte kan avla med avklarad utbildning som merit, eftersom ledarhundar kastreras. Som @Fetaost skriver har de egna tiklinjer, men hanarna de använder är ofta jaktmeriterade/jaktlabradorer.