Avels fråga

Skriver man att man är på utställning med sin hund så tänker nog folk automatiskt att det är en officiell utställning. Finns väl ingen anledning att bli dryg mot andra pga det?
Finns ingen andledning att skriva fråga sättande om nånting som jag inte ens har skrivit med denhär andvändaren heller och att det ser konstigt ut osv men here we are.
Varför skulle folk atomstiskt tänka det föresten efter som att in oficella är exakt lika som oficella enligt flera här?
 
Men alltså nej? Måste ni ALLTID börja tjaffsa o avsett vad jsg skriver?
Om ni inte vet det så får man inte exellent eller very good osv på in oficells utan hp om inte hunden är iprincip "dålig" motför ras be skrivningen. Och inte ck inte cert inget sånt. Så nej det är INTE enda skillnaden att det inte regi streras.
Plud att på in pficella så är det kanske max 5 hundar av den rasen och oficella kanske det är 30-40 stycken. Liiite skillnad för om nån skulle tycka att han passar i avel ifall han fick hp på en liten in oficell eller om han kanske skulle få exellent på en stor oficell ut ställning.
Och innan nån börjar om det så nej själv klart så är det inte bara ut seende om en hund passar för avel.
Nej, man kan givetvis inte få titlar och liknande, alltså inte registrerade resultat. Det du får är en uppfattning om hur utställingar fungerar och en uppfattnig om din hund - domarna och kriterierna är dock som sagt desamma.
 
Jag gick med shiban på två inoff från början både för att få lite insikt och för att det inte fanns särskilt många officiella utställnigar i närheten. Jag har absolut med mig resultaten därifrån som en riktig bedömning på min hund.
Att hon blev diskad i första för att hon morrade på domaren är till exempel en anledning till att jag inte utvecklade hennes utställningskarriär. :angel:
 
Nej, man kan givetvis inte få titlar och liknande, alltså inte registrerade resultat. Det du får är en uppfattning om hur utställingar fungerar och en uppfattnig om din hund - domarna och kriterierna är dock som sagt desamma.
Ja? Det vet själv klart jsg också?
Själv klart så menar jag att testa ut ställning på oficell för att se ifall han skulle få exellent eller very good tillexempel och ifall han skulle vara i "final" osv. Heltenkelt sånt som har be tydning OM han skulle vara i avel nångång.
 
Ord märkning 🙃 Själv klart är det påriktigt själva ut ställningen men det är inte en oficell ut ställning och det är inte exakt samma sak som en oficell. Inte samma "priser" inte lika många som är med inte kanske lika kunniga domare osv osv.
Varför skulle domarna inte vara lika kunniga? Det är ju samma domare som är legitimerade att döma på officiell utställning.
 
Varför skulle domarna inte vara lika kunniga? Det är ju samma domare som är legitimerade att döma på officiell utställning.
För att på en oficell kanske en domare dömmer fem raser = den kan läsa på mycket om raserna om de inte kan mycket innan. In oficell kanske 35 raser.
 
Förvisso men de dömmer ändå efter rasbeskrivning. Tycker hundar brukar gå ganska så samma på inoff och off.
Ganska samma på in oficella fast även så har nån skrivit att en hund kan vinna en ut ställning och få very good på en annan.
Så alltså att det kan bli exakt hursomhelst o avsett då?
 
Ja men då kan jag bara säga att min hund fick jätte bra komentarer på sin första och enda in oficella ut ställning då så behöver han inga andra ut ställnings meriter utan vi är överens att han är jätte fin då 👍
Det kan du väl om du vill, men det kommer givetvis inte att räknas som en meritering. Jag förstår inte varför du grälar när allt som sades var att du provat ställa ut en gång, även om det var på en inoff.
Tycer du att det verkar spännande med avel och att meritera din hund är det bara att köra hårt, det går säkert jättebra!
 
På inoff är det INTE krav på utbildad domare. Den enda som står i anvisningarna är att det ska vara en person med god kunskap om anatomi.
Nä inte krav, det har jag heller inte sagt men det är kompetent folk och på de jag varit så har det ofta varit dommare som även dömmer på officiella.

Inoff är lliksom ingen lekstuga där nån står och dömmer lite som de behagar. Vad vore vitsen med en sån tävling.
 
Att vara väldigt glad i människor kan dessutom vara dold osäkerhet som döljs med att hunden är översocial.
Min förra hundfick omdömet trygg på sitt BPH.
Det var han till viss del. Men framförallt löste han jobbiga situationer med att helt enkelt zooma ut. Han satt stilla utan känslouttryck. Brukade skoja om att han var lätt autistisk på hundvis.
 
Min förra hundfick omdömet trygg på sitt BPH.
Det var han till viss del. Men framförallt löste han jobbiga situationer med att helt enkelt zooma ut. Han satt stilla utan känslouttryck. Brukade skoja om att han var lätt autistisk på hundvis.
Att inte "ta tag" i situationen är inte helt ovanligt, men svårbedömt. Men de brukar ha lite andra tecken också när de visar sin oro på ett passivt sätt.

Det finns också hundar som helt enkelt inte engageras av retningen och jag har gett hundar 0 på nyfikenhet och 4 på trygghet för att de har noll intresse av vad vi har att erbjuda i vissa moment (oftast skrammel) men inte pga oro.
 
Inoffer är precis lika riktiga som officiella. Hundarna bedöms av dommare med samma utbildning och efter samma kriterier.

Du behöver inte ha utbildad domare på en inoff, så det kan ju variera väldigt mycket vad de egentligen kan.

Sorry, missed att detta redan varit uppe. Men som arrangör av en inoff så kan jag ju säga att det är VÄLDIGT blandat vad domarna kan om de raser de får döma.
 
Du behöver inte ha utbildad domare på en inoff, så det kan ju variera väldigt mycket vad de egentligen kan.

Sorry, missed att detta redan varit uppe. Men som arrangör av en inoff så kan jag ju säga att det är VÄLDIGT blandat vad domarna kan om de raser de får döma.
Det kan jag tänka mig, men som sagt är det ju rätt lätt att kolla upp om man vill mer än bara introducera sin hund i utställningsringen.
Jag ställde shiban två gånger - en gång var inoffen speciellt för spetsar och andra speciellt för shibor och båda gångerna var riktiga domare på plats.
 
Vad är det som inte är bra enligt dig? Har varken sett hunden eller siffrorna, men hänger inte med på vad som ger en massa frågetecken.

Generellt höga spikar på oro/rädsla och otroligt låga på hälsning och den sociala biten.

Om det är en typisk vinthundsspindel så är det tydligt varför de aldrig attraherat mig som hundar :) vi gillar olika, och det är ju tur det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 017
Senast: Red_Chili
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 275
Senast: Dentaku
·
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 664
Senast: L(i)FE
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp