Som tikägare/uppfödare så väljer jag hane efter:
• Hälsoresultat (både hundens egna resultat, men även hur det ser ut i familjebilden. Med hälsoresultat så menar jag för rasen relevanta hälsotester.)
• Stamtavla (härstamningen ska vara intressant för min del och passa tiken)
• Utseende (jag ska tycka att han har en rimlig exteriör. Att han är utställd officiellt är en fördel, men jag har själv förmåga att avgöra hur han ser ut enligt rasstandardens beskrivning och vilka förtjänster och brister han har jämfört med tiken)
• Temperament (naturligtvis ska han vara trevlig och rastypisk. I min ras är det inte vanligt att göra BPH, men fördelen med att hunden visas på officiella utställningar är ju att man får en hum om hur han är mot andra hundar och främmande människor. )
Jag letar hane genom att gå igenom AvelsData och se hur hälsoresultaten ser ut, jag tittar på hundar på de utställningar jag åker på (bra att få se hunden live, hur den rör sig etc), jag kollar upp intressanta hanar jag ser i olika sammanhang. Nu senast så var jag till Danmark och parade med en amerikansk import som jag såg att bekanta till min inom rasen hade tagit in och då hans stamtavla var mycket intressant och han även var ledröntgad med blanka papper så kändes han som ett spännande val till min tik.
Alla tycker ju att just deras hund är skapelsens krona, så för att få lite mer objektiva argument för varför din hane har något att bidra med i aveln, så bör du skaffa meriter, för att få hans fördelar (och brister) på papper. Nu vet jag inte vad det är för ras, men gör de eventuella hälsotester som är relevanta för din ras (här kan du ju se vad rasklubben har för rekommendationer för avel), ställ ut officiellt några gånger (både för att få bedömningar av olika domare, men även för att visa upp din hane för andra inom rasen som då kanske blir intresserade, om han är så bra som du tycker), är det en arbetande ras så bör ju ju också meritera inom det som är aktuellt för din ras (rasspecifika prov), gör ett BPH så har du även papper på hans mentalitet, dessutom är det väldigt roligt att göra BPH. Om allt går bra så kanske någon hugad tikägare är intresserad.
Ta gärna hjälp av t ex din uppfödare för att lära dig mer och få hjälp med om det är en lämplig tik som någon skulle vilja använda din hane till. Är du riktigt avelsintresserad så tycker jag att du anmäler dig till SKKs uppfödarutbildning. Den vänder sig till alla som är avelsintresserade och inte enbart till uppfödare.