Avels fråga

Det är inte sant, hundens fenotyp väger tungt.
Att avla på defekta djur är en förkastlig metod att främja genetisk mångfald och det GÅR INTE att förbättra den genetiska mångfalden inom en sluten population.
Är det okej om vi diskuterar utifrån vetenskap och fakta?

Jag har ju en väldigt frisk, arbetande ras som många emot "typisk renrasig avel" ser upp till som en form av bra avel (lapsk vallhund) som har avlats i en högst enhetlig population i hundratals år och där avlar man på C, även bland hundar som används i renvallning. Dom är knappast påverkade och sätts i kombination med hundar med A/B och får oftast valpar med A/B-höfter. Genetik funkar inte riktigt så simpelt, särskilt inte när C kan komma till efteråt p.ga en skada. Höftdysplasi är multifaktoriell, alltså inte endast genetiskt.

Jag har ju en väldigt frisk, arbetande ras som många emot "typisk renrasig avel" ser upp till som en form av bra avel (lapsk vallhund) som har avlats i en högst enhetlig population i hundratals år och där avlar man på C, även bland hundar som används i renvallning. Dom är knappast påverkade och sätts i kombination med hundar med A/B och får oftast valpar med A/B-höfter. Genetik funkar inte riktigt så simpelt, särskilt inte när C kan komma till efteråt p.ga en skada. Höftdysplasi är multifaktoriell, alltså inte endast genetiskt.
Det funkar inte så simpelt nej, men det finns en skillnad på om en hund är bedömd att ha defekten eller inte. Så nej, man ska inte behöva välja hundar med defekten. Måste man göra det för den genetiska variationens skull så är man ute på väldigt hal is.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 142
Senast: Red_Chili
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 376
Senast: Dentaku
·
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 008
Senast: Raderad medlem 149524
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama