Avels fråga

Det är inte sant, hundens fenotyp väger tungt.
Att avla på defekta djur är en förkastlig metod att främja genetisk mångfald och det GÅR INTE att förbättra den genetiska mångfalden inom en sluten population.
Är det okej om vi diskuterar utifrån vetenskap och fakta?

Jag har ju en väldigt frisk, arbetande ras som många emot "typisk renrasig avel" ser upp till som en form av bra avel (lapsk vallhund) som har avlats i en högst enhetlig population i hundratals år och där avlar man på C, även bland hundar som används i renvallning. Dom är knappast påverkade och sätts i kombination med hundar med A/B och får oftast valpar med A/B-höfter. Genetik funkar inte riktigt så simpelt, särskilt inte när C kan komma till efteråt p.ga en skada. Höftdysplasi är multifaktoriell, alltså inte endast genetiskt.

Jag har ju en väldigt frisk, arbetande ras som många emot "typisk renrasig avel" ser upp till som en form av bra avel (lapsk vallhund) som har avlats i en högst enhetlig population i hundratals år och där avlar man på C, även bland hundar som används i renvallning. Dom är knappast påverkade och sätts i kombination med hundar med A/B och får oftast valpar med A/B-höfter. Genetik funkar inte riktigt så simpelt, särskilt inte när C kan komma till efteråt p.ga en skada. Höftdysplasi är multifaktoriell, alltså inte endast genetiskt.
Det funkar inte så simpelt nej, men det finns en skillnad på om en hund är bedömd att ha defekten eller inte. Så nej, man ska inte behöva välja hundar med defekten. Måste man göra det för den genetiska variationens skull så är man ute på väldigt hal is.

Absolut men avelsbasen ökar ju inte markant bara för att man använder en kullbror.
[/QUOTE
Förstår vad du mena, ,men det skulle kunna vara helt avgörande om det sker ifall man typ 10 år efter ser att var och varannan i den linjen har en viss defekt men kullbrorsan som bara fick någon kull där någon annan gick vidare inte hade med sin defekten.
Så absolut att det är ett sätt att säkra linjer. Ett väldigt viktigt sätt skulle jag säga.
Är det lite spretigt med någons brorsa här och någons halvsyrra där som gick i avel en enda gång så kan man vara mer selektiv.
Har jag en wow-hund i en kull så vill jag gärna avla på denne såklart...men det gör mig också mer motiverad att avla på brorsan fast jag i början tänkte "äh...behövs ju inte". För har jag något bra så sätter jag ju gärna skyddsnäten där också, så jag kan rädda det hela om det skulle komma fram att en oönskad egenskaper börjar knacka på dörren just efter den där "ine in a miljon-hanen"

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Red_Chili
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 447
Senast: Dentaku
·
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 086
Senast: Raderad medlem 149524
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
935
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod