Avels fråga

Nej men just dom svaren var på en komentar som jag skrev om min hund i hans bph. Så då handlar ju den delen om han.
Fast i en generell diskussion så är det fullt rimligt att svara på ett enstaka exempel som lyfts fram med att fortsätta den generella diskussionen, istället för att helt växla över till en individuell diskussion om detta exempelfall.

Om du menade att du ville gå in i en diskussion om hur de generella aspekterna skulle tillämpas i just ditt fall istället för att fortsätta med fokus på det ursprungliga huvudtemat så var det inte något som du kommunicerade tydligt.

Det är fortfarande du och inte @Fetaost som har gjort den tolkningen och hävdar allmängiltighet för den, istället för att sträva att utläsa vad som var hennes egen avsikt med det som hon sade.
 
Jag har skrivit flera exempel vad det kan vara för andledningar. Och jag frågade vad du menade med dina inlägg och då blev du sur verkar det som och svarade inte utan istället så är det en på hittad tolkning från mig att du an tydde att jag letar bort förklaringar.
Jag har även skrivit exakt vad min hunds o väntade reaktion var men då så ville du ju inte svara till mig mera så 🤷
Klart man blir irriterad när man skriver svar på någons frågor som sen förvrids till påhåttade saker om din egen hund.
Det blir fullständigt omöjligt att föra en diskussion när du på förhand bestämt dig för att tolka inläggen jag skriver på ett vist sätt och inte vill/kan läsa och förstå det jag skriver.

Vill du tjaffsa vidare så får du göra det med någon annan. Jag fortsätter som att vara med i tråden men kommer inte fortsätta denna döfödda diskussion.
 
Fast i en generell diskussion så är det fullt rimligt att svara på ett enstaka exempel som lyfts fram med att fortsätta den generella diskussionen, istället för att helt växla över till en individuell diskussion om detta exempelfall.

Om du menade att du ville gå in i en diskussion om hur de generella aspekterna skulle tillämpas i just ditt fall istället för att fortsätta med fokus på det ursprungliga huvudtemat så var det inte något som du kommunicerade tydligt.

Det är fortfarande du och inte @Fetaost som har gjort den tolkningen och hävdar allmängiltighet för den, istället för att sträva att utläsa vad som var hennes egen avsikt med det som hon sade.
Ursäkta men jag fattar inte vad du skriver.
Men om det sista så frågade jag vad hen menade så jo jag försökte att förstå vad som var hens av sikt men då verkade hen bli sur.
O avsett så skrev jag bara om min hunds bph som ett exempel att det inte säger allt om en hund utan att den kan ha nån o väntad reaktion av många andledningar och det fort sätter jag att tycka.
 
Klart man blir irriterad när man skriver svar på någons frågor som sen förvrids till påhåttade saker om din egen hund.
Det blir fullständigt omöjligt att föra en diskussion när du på förhand bestämt dig för att tolka inläggen jag skriver på ett vist sätt och inte vill/kan läsa och förstå det jag skriver.

Vill du tjaffsa vidare så får du göra det med någon annan. Jag fortsätter som att vara med i tråden men kommer inte fortsätta denna döfödda diskussion.
Jag är inte detminsta intreserad att tjaffsa därimot så var jag intreserad att fatta vad du menade och varför du skrev som du gjorde men det ville du ju inte svara på.
 
Jag vet allt detta, och min åsikt står fast.

Har själv vinthundar som är beskrivna, och hundar av andra raser, beskrivna även de. Hunden ifråga har en del separationsoro och passiv oro i sitt BPH och det är ingenting jag skulle kalla "extremt bra".
Jag har inte hela bilden - och vill inte skriva om någon enskild hund - men jag uppskattar om/att vi kan tolka olika och berätta det för varandra
 
Varför är det o lika o o lika länder egentligen? Borde det inte vara som nån "mall" eller nånting för hur det "ska" vara så att det blir lika o avsett land?

Det hade så klart varit bra, men olika länder har helt enkelt utvecklat olika system, det styrs inte centralt av FCI. Och det är svårt att hålla samstämmighet även inom ett lands olika avläsare. De träffas regelbundet och kollar av med varandra och det skulle vara svårt att ordna internationellt sett.

I framtiden kanske avläsningen sker via AI, då bör det ju gå att göra mer likvärdigt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
BPH är en beskrivning inte prov med ett facit. Olika hundtyper kommer att se olika ut och bör kanske se olika ut. Vissa saker är generella (t.ex. du vill inte se rädslor, och du vill se att hunden avreagerar snabbt). Vinthundar leker sällan med leksaker på det sätt man gör på beskrivningen och många av raserna ska vara reserverade (=inte jätteintresserade av att leka med främmande)

För att korrekt tolka ett BPH bör du känna till hundtypen och helst ha många beskrivningar av närbesläktade individer. BPH är ett av verktygen för avelsarbetet. Sedan kommer sådant som genetisk bredd i populationen, övrig hälsa, funktion i arbete etc

Jag skulle t.ex. vilja hävda att i min ras är BPH ett väldigt bra verktyg. Om man vill ha en traditionell podengo är den en packjägare som kör attack-n-retreat som strategi och är relativt självständig. Då vill du se en försiktighet som övervinns - är hunden inte försiktig initialt överlever den inte - och ett ointresse för folk. Den hunden får ett ganska "dåligt" BPH. Vi rör oss mot en sällskapshund ffa när det gäller de små hundarna. Då rör vi oss mot ett "bättre" BPH - trots att hundarna egentligen inte blir "bättre", utan avlas mot ett annat mål.

(Min lille plutt har den initiala försiktigheten, gillar inte folk jättemycket, avreagerar snabbt, är lekfull och arg, så långt stämde BPH med vad jag ser. BPH gav dock lågt för jaktlust, vilket är ett skämt. Utöver det sistnämnda en klockren klassiker och kanske inte en hund helt lämpad som ren sällskapshund - dvs skulle inte vara förstahandsvalet att avla vidare på i Sverige utifrån beskrivningen. Hade jag bott i Portugal, han varit frisk och jag ville hålla min gård råttfri och min köttgryta påfylld - hade det däremot definitivt varit en hund att avla vidare på)
Är själv van vid en typ som har noll föremålsintresse, låg matmotivation, väldigt glada i människor och om injagad reagera på skott. Tror många som är vana vid andra hundtyper skulle läsa detta som rädd och avstängd.
 
Det hade så klart varit bra, men olika länder har helt enkelt utvecklat olika system, det styrs inte centralt av FCI. Och det är svårt att hålla samstämmighet även inom ett lands olika avläsare. De träffas regelbundet och kollar av med varandra och det skulle vara svårt att ordna internationellt sett.

I framtiden kanske avläsningen sker via AI, då bör det ju gå att göra mer likvärdigt.
Ja okej!
Det blir ju svårt då ifall man tillexempel "bara" vill avla med hundar med a eller b höfter så kanske det betyder nåtannat i andra länder så den skulle ha c här kanske.
 
Ja okej!
Det blir ju svårt då ifall man tillexempel "bara" vill avla med hundar med a eller b höfter så kanske det betyder nåtannat i andra länder så den skulle ha c här kanske.

Risken finns, så min uppfödare brukar hålla sig till enbart tyska hanar, för där har man koll på skillnaderna. I östeuropa kan intygen lika gärna vara köpta.
 
Föresten vad är det för ålders gränser på han hundar för att vara i avel? Eller är det o lika för o lika raser?
 
Risken finns, så min uppfödare brukar hålla sig till enbart tyska hanar, för där har man koll på skillnaderna. I östeuropa kan intygen lika gärna vara köpta.
Sen är har ju även vissa länder ett annat avläsningsystem som är mer förlåtande. Här borde det bli ett och samma under hela FCI.
En B-höft utomlands kan bli en C i Sverige.

Såg sen att det redan varit uppe :D
 
Jag tycker också att man ska fråga sig om ens hund har något att tillföra ren genetiskt. Om flera hanar i samma kull eller en hane redan avlats flitigt på så finns det redan gott om avkommor ur den linjen.
Jag håller inte på med hundavel men väl med katter och där är nog inställningen lite annorlunda. Hellre 1 kull vardera från 3 helsyskon än 3 kullar från ett syskon hur meriterat det än är så behöver i allafall min ras bredda den genetiska basen och även helsystkon är olika individer med olika gener även om de är ur samma linjer
 
Jag håller inte på med hundavel men väl med katter och där är nog inställningen lite annorlunda. Hellre 1 kull vardera från 3 helsyskon än 3 kullar från ett syskon hur meriterat det än är så behöver i allafall min ras bredda den genetiska basen och även helsystkon är olika individer med olika gener även om de är ur samma linjer
Men tre helsyskon sitter väl ändå på samma genetiska historia?
 
Jag håller inte på med hundavel men väl med katter och där är nog inställningen lite annorlunda. Hellre 1 kull vardera från 3 helsyskon än 3 kullar från ett syskon hur meriterat det än är så behöver i allafall min ras bredda den genetiska basen och även helsystkon är olika individer med olika gener även om de är ur samma linjer
Jag håller med dig. Och jag tycker att det be ror väldigt mycket på även hur "vanlig" den hundens släkt är osv.
Somexempel om det är inte så vanliga linjer och kanske nån import så kanske det är mycket bättre för "bredden" eller hur man säger ifall 4 hundar i den kullen är i avel med helt o lika andra hundar så in avels graden på alla dom 4 hundarnas valpar är 0% motför ifall två o lika hundar fast med "vanliga" linjer får två kullar var med andra "vanliga" linjer.
Så det går ju inte bara att tänka ifall kull syskon har fått valpar heller tycker jag.
 
Jag håller med dig. Och jag tycker att det be ror väldigt mycket på även hur "vanlig" den hundens släkt är osv.
Somexempel om det är inte så vanliga linjer och kanske nån import så kanske det är mycket bättre för "bredden" eller hur man säger ifall 4 hundar i den kullen är i avel med helt o lika andra hundar så in avels graden på alla dom 4 hundarnas valpar är 0% motför ifall två o lika hundar fast med "vanliga" linjer får två kullar var med andra "vanliga" linjer.
Så det går ju inte bara att tänka ifall kull syskon har fått valpar heller tycker jag.
Exakt så, man behöver tänka åt många håll samtidigt.
I min ras blir det lätt så att det är svårt att hitta hanar som inte är besläktade, vissa väljer närmaste hanen och då blir det lätt att den används på många honor och kullarna under en period är nära besläktade. Då blir det svårt i nästa led.
 
Exakt så, man behöver tänka åt många håll samtidigt.
I min ras blir det lätt så att det är svårt att hitta hanar som inte är besläktade, vissa väljer närmaste hanen och då blir det lätt att den används på många honor och kullarna under en period är nära besläktade. Då blir det svårt i nästa led.
Ja exakt. Och ifall det är svårt ihuvud taget att hitta hundar som inte är släkt så kan man ju iprincip inte "välja bort" några hundar alls ifall dom kanske inte är så ras typiska osv utan isåfall skulle man kanske vara tvungen att avla på denenda man hittade som inte var släkt liksom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
963
Senast: Red_Chili
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 141
Senast: Dentaku
·
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 544
Senast: L(i)FE
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
846
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp