Avels fråga

Vad som är "det bästa" beror ju på vad man har för mål också.
Tar man tex min tik, som förhoppningsvis ska gå i avel när hon blir äldre, så kommer hon aldrig framstå som bra om man tittar på utställningsresultat, vilket många gör när de letar avelshund. För mig som tittar på mentalitet, hälsa och genetisk inavelsgrad, antal släktingar osv så hamnar hon helt klart i kategorin "extremt bra". Och när jag tittar efter hane till henne, de mest vinstrika på olika typer av tävlingar behöver inte vara "den bästa", inte avelsmässigt sett. Där vill jag ju då ha något som passar bra ihop med henne mentalt och fysiskt, med bra hälsa och som inte är för nära släkt eller har för många avkommor redan. Allt det vägs ihop för att hitta den bästa kombinationen :)
"Extremt bra" - med det BPH-resultatet? :confused:
 
"Extremt bra" - med det BPH-resultatet? :confused:
Misstänkte att det skulle dyka upp förr eller senare. Ett BPH där funktionärerna står och skrattar åt att hunden är rastypisk och inte skulle brytt sig om vad de höll på med om man inte drog upp en hare ur fickan, jag har svårt att se det som dåligt. Tittar man på själva siffrorna ser det precis lika tråkigt ut som i princip alla vinthundar, förutom att hon inte var rädd då. Det visar inte på någon nyfikenhet, någon arbetsvilja eller egentligen någonting, nej. Det ser absolut ut som en hund som "stängt av" på många sätt. Med tanke på att hon ägnade i princip hela tiden inne på området åt att spana ut över fältet bredvid för att leta vilt eller springa runt inne på området för att ha party när hon äntligen var lös... Tja. Jag har svårt att se det som dåligt. Skulle någon framtida potentiell valpköpare ha frågor kring det så kan de få se film som bekräftar det jag påstår.
 
Det går inte att titta på allt, utan man måste prioritera vad man tycker är viktigt när man avlar. Det finns sällan hundar som fyller i ALLA boxar liksom.

Dessutom är ju många raser (bla min) väldigt splittrade, så du kommer aldrig hitta en som är väldigt "snygg" och väldigt bra i arbete. Vad man tycker är en bra hund är ju många gånger ganska subjektivt.
Varför skulle det inte gå att titta på allt? Bara för man kollar på alla delar så måste ju inte båda hundarna vara helt "perfekta" i allt.
Men som exempel att båda är friska och har bra mentalitet osv och har friska släktingar och inte har hög in avels grad osv borde väl vara viktigt o avsett. Sen tillexempel om min hund skulle vara "perfekt" i hur han ser ut så skulle det kanske inte vara super viktigt att en tik också var "perfekt" i det därimot kanske det skulle vara jätte bra om det var en tik som hade jakt meriter efter som att min hund inte har det. Bara som ett exempel alltså.
Och ja såklart så kan man ha o lika å sikter vad som är en "bra" hund och det är ju väldigt stor skillnad för o lika raser också. Men ifall min hund skulle vara i avel så skulle jag bara säga okej till det ifall det var en stor chans för att valparna skulle bli som jag tycker att en "bra" hund är liksom. För att jag skulle inte vilja att min hund var pappa till en kull som jag skulle tycka kanske inte var så jätte bra.
 
Min ena hane har tre kullar. Två av kombinationerna gjordes för att "lyfta" tiklinjen då den hade svagare HD-resultat och min hane har väldigt bra index. Det kan vara nog så viktigt om det känns vettigt för övrigt, speciellt i en ras där all variation är viktig. :)
Jag fattar hur du menar tror jag. Men är inte det en risk för att din hund verkar "dålig" då ifall kanske valparna inte skulle få så bra hd resultat?
Alltså inte att han är det utan ifall nån kollar på stattistik osv så kanske det ser ut som att han hunden får "dåliga" valpar om du fattar hur jag menar?
 
Misstänkte att det skulle dyka upp förr eller senare. Ett BPH där funktionärerna står och skrattar åt att hunden är rastypisk och inte skulle brytt sig om vad de höll på med om man inte drog upp en hare ur fickan, jag har svårt att se det som dåligt. Tittar man på själva siffrorna ser det precis lika tråkigt ut som i princip alla vinthundar, förutom att hon inte var rädd då. Det visar inte på någon nyfikenhet, någon arbetsvilja eller egentligen någonting, nej. Det ser absolut ut som en hund som "stängt av" på många sätt. Med tanke på att hon ägnade i princip hela tiden inne på området åt att spana ut över fältet bredvid för att leta vilt eller springa runt inne på området för att ha party när hon äntligen var lös... Tja. Jag har svårt att se det som dåligt. Skulle någon framtida potentiell valpköpare ha frågor kring det så kan de få se film som bekräftar det jag påstår.
Alltså bph går väl inte att säga att det är "bra" eller "dåligt" heller? Utan det beskriver ju bara hur den hunden är precis den dagen osv.
Så liksom ifall min hund som är en retriever skulle få samma resultat som du hade så kanske det skulle vara "dåligt" för han men för din hund kan det ju vara jätte bra. Lika som det som är jätte "bra" för min hund för det är ras typiskt osv skulle kanske vara jätte dåligt för tillexempel en vakt hund eller nåt.
Utan man borde ju kunna tänka att om ens hund har gjort bph och det är som ras typiskt så är det an tagligen "bra".
 
Alltså bph går väl inte att säga att det är "bra" eller "dåligt" heller? Utan det beskriver ju bara hur den hunden är precis den dagen osv.
Så liksom ifall min hund som är en retriever skulle få samma resultat som du hade så kanske det skulle vara "dåligt" för han men för din hund kan det ju vara jätte bra. Lika som det som är jätte "bra" för min hund för det är ras typiskt osv skulle kanske vara jätte dåligt för tillexempel en vakt hund eller nåt.
Utan man borde ju kunna tänka att om ens hund har gjort bph och det är som ras typiskt så är det an tagligen "bra".
Delvis håller jag med, men om tex en hund visat på stora rädslor så skulle jag säga att det är ett dåligt BPH oavsett ras, ingen hund ska vara rädd. Men absolut att det som är ett bra BPH för tex en vinthund skulle kunna vara jättedåligt för en golden retriever.

Själv har jag gått BPH med två hundar av samma ras. Ena hunden var äldre, och visade på (för rasen) stor leklust, framåt, social och orädd. Den andra, tja, hon ser som sagt var ut att inte reagera på något alls och framförallt inte vara speciellt positiv till något alls.

Ändå ser jag själv hund 2 som bättre. Hund 1, hon var alltid extremt mat/godisfixerad och trodde tex att skramlande metallgrejen på BPHet var skrammel från foder, därav att hon gick direkt fram till det, och när hon faktiskt visade lite oro vid underlag och skott på BPH så noterades inte det på protokollet. Hon var i vardagen enkel och trevlig, extremt sällan rädd för något alls, men jämför man henne med hund 2 så var hon... seg. Hund 2 är extremt snabb i alla reaktioner, hon kan även se vilt som andra hundar inte upptäcker ens om de börjar leta för att de ser hur hon reagerar. Jag kan också ha med henne på precis vad som helst utan att behöva oroa mig för hur hon ska ta det och just pga sina snabba reaktioner är hon otroligt enkel, när man väl lärt sig vara lika snabb själv i träning osv. Det enda jag hade velat ändra på med hennes mentalitet är att jag hade velat se henne mer självsäker i situationer med andra hundar. Där är hon ofta avvaktande till en början innan hon kommer på att någon är trevlig att umgås med. Mina andra, de mer utgår från att alla andra hundar är trevliga.
 
Fast är det inte om man tänker så som det blandannat kan bli för lite ur val i rasen? Alltså att man tar det bästa osv. Om man BARA avlar med dom absolut bästa av rasen så blir ju iprincip alla släkt väldigt snabbt?
Men ja kolla på tidigare av kommor går ju inte ifall inte den hunden har fått några valpar innan. Men kolla på släktingar och att hunden ska ha meriter osv borde vara själv klart ifall det är en seriös upp födare.
Jag talar inte om de allra bästa. Utan om att individerna ska passa ihop - gäller "det bästa"

I de flesta hundraser finns masspr av individer som är av mkt god klass.
 
Senast ändrad:
Delvis håller jag med, men om tex en hund visat på stora rädslor så skulle jag säga att det är ett dåligt BPH oavsett ras, ingen hund ska vara rädd. Men absolut att det som är ett bra BPH för tex en vinthund skulle kunna vara jättedåligt för en golden retriever.

Själv har jag gått BPH med två hundar av samma ras. Ena hunden var äldre, och visade på (för rasen) stor leklust, framåt, social och orädd. Den andra, tja, hon ser som sagt var ut att inte reagera på något alls och framförallt inte vara speciellt positiv till något alls.

Ändå ser jag själv hund 2 som bättre. Hund 1, hon var alltid extremt mat/godisfixerad och trodde tex att skramlande metallgrejen på BPHet var skrammel från foder, därav att hon gick direkt fram till det, och när hon faktiskt visade lite oro vid underlag och skott på BPH så noterades inte det på protokollet. Hon var i vardagen enkel och trevlig, extremt sällan rädd för något alls, men jämför man henne med hund 2 så var hon... seg. Hund 2 är extremt snabb i alla reaktioner, hon kan även se vilt som andra hundar inte upptäcker ens om de börjar leta för att de ser hur hon reagerar. Jag kan också ha med henne på precis vad som helst utan att behöva oroa mig för hur hon ska ta det och just pga sina snabba reaktioner är hon otroligt enkel, när man väl lärt sig vara lika snabb själv i träning osv. Det enda jag hade velat ändra på med hennes mentalitet är att jag hade velat se henne mer självsäker i situationer med andra hundar. Där är hon ofta avvaktande till en början innan hon kommer på att någon är trevlig att umgås med. Mina andra, de mer utgår från att alla andra hundar är trevliga.
Nej exakt ingen ras har ju i ras standarden att den ska vara rädd eller o säker och så!
Men jag menade bara att det inte går att säga att bph resultatet är bra eller dåligt bara sådär utan att det beror ju väldigt mycket på rasen och den hunden och så.
Sen så är ju inte bph ALLT om hunden utan det beskriver ju hur den rea gerade på sakerna den dagen heltenkelt. Somexempel min hund hade en väldigt o väntad reakton på en sak när han gjorde bph. Som vi blev väldigt för vånade av efter som att det inte var så likt honom varisig innan eller efter bph. Utan det var bara precis då som han rea gerade så. Och det kan ju vara massa andledningar som att han var trött eller att det var nån lukt från nånannan hund eller vadsomhelst. Men i hans bph resultat så ser man ju bara att det är en del som inte "passar in" med allt annat liksom. Men alla som känner han och även dom som gjorde hans bph vet ju mera varför det är så och hur han är och allting 🙂
 
Jag talar inte om de allra bästa. Utan om att individerna ska passa ihop - gäller "det bästa"

I de flesta hundraser finns masspr av individer som är av mkt god klass.
Okej det lät som att du menade dom bästa efter som att du skrev: man tar det bästa och betäcker med det bästa
Men då vet jag!
 
Nej exakt ingen ras har ju i ras standarden att den ska vara rädd eller o säker och så!
Men jag menade bara att det inte går att säga att bph resultatet är bra eller dåligt bara sådär utan att det beror ju väldigt mycket på rasen och den hunden och så.
Sen så är ju inte bph ALLT om hunden utan det beskriver ju hur den rea gerade på sakerna den dagen heltenkelt. Somexempel min hund hade en väldigt o väntad reakton på en sak när han gjorde bph. Som vi blev väldigt för vånade av efter som att det inte var så likt honom varisig innan eller efter bph. Utan det var bara precis då som han rea gerade så. Och det kan ju vara massa andledningar som att han var trött eller att det var nån lukt från nånannan hund eller vadsomhelst. Men i hans bph resultat så ser man ju bara att det är en del som inte "passar in" med allt annat liksom. Men alla som känner han och även dom som gjorde hans bph vet ju mera varför det är så och hur han är och allting 🙂
Hela vitsen med BPH och MT är att belasta hundens psyke under längre tid så att svagheterna kommer fram. De kanske inte märks i vardagen men de ligger där under ytan. Skulle hunden sen gå i avel och paras med en liknande individ så kan det beteendet blossa upp. BPH. och MT är ett avelsverktyg som ska hitta svagheter (och styrkor) i tid.

Det behöver inte betyda att hunden inte passar i avel sen. Avel är ett pussel. När man har alla bitarna genom tester mm så väljer man en partner till hunden som väger upp varandras svagheter. Perfekta hundar finns inte.
 
Hela vitsen med BPH och MT är att belasta hundens psyke under längre tid så att svagheterna kommer fram. De kanske inte märks i vardagen men de ligger där under ytan. Skulle hunden sen gå i avel och paras med en liknande individ så kan det beteendet blossa upp. BPH. och MT är ett avelsverktyg som ska hitta svagheter (och styrkor) i tid.

Det behöver inte betyda att hunden inte passar i avel sen. Avel är ett pussel. När man har alla bitarna genom tester mm så väljer man en partner till hunden som väger upp varandras svagheter. Perfekta hundar finns inte.
Fast alltså bph tar inte ens en timme i hel het? Det är ju inte "längre tid" motför saker i vardagen.
 
Okej det lät som att du menade dom bästa efter som att du skrev: man tar det bästa och betäcker med det bästa
Men då vet jag!
Ja, jag menade det bästa.
Alltså den bästa parningen man kan göra. Två individer som kompetterar varandra.

Det är ingen sälvklarhet att de bästa individerna är det bästa för just varann. Och vad är "bäst"?
Det finns många saker att vara bäst i - hälsa, provresultat, utställningsmeriter, tävlingsmeriter etc etc.
 
Fast alltså bph tar inte ens en timme i hel het? Det är ju inte "längre tid" motför saker i vardagen.
Din hund utsätts knappas för nya saker som hot, skott, främlingar, lek mm under en timme i vardagaen på okänd plats. De moment som hunden utsätts för kanske den inte ens upplever på en vecka.
Bph och Mh bygger på forskning och momenten och tiden är noga framvalda och placerade i den ordning de har just för att belasta hunden.
 
Fast alltså bph tar inte ens en timme i hel het? Det är ju inte "längre tid" motför saker i vardagen.
BPH är framtaget och överenskommet av experter. De ska inte spela nån roll vilken ras det är.
Det finns inga perfekta resultat. Det är en beskrivning. Ingen är bäst eftersom det inte är en tävling

Jag har en beskrivning av min hunds egenskaper.
 
Din hund utsätts knappas för nya saker som hot, skott, främlingar, lek mm under en timme i vardagaen på okänd plats. De moment som hunden utsätts för kanske den inte ens upplever på en vecka.
Bph och Mh bygger på forskning och momenten och tiden är noga framvalda och placerade i den ordning de har just för att belasta hunden.
Ja jag vet själv klart att det är väldigt noga gjort för att få det mest tydliga svaret hur hunden är osv. Men alltså jo jag skulle lätt säga att min hund "ut sätts" för iprincip alla sakerna på bph varje vecka speciellt så gjorde han det när han var yngre. Inte EXAKT dom sakerna såklart efter som att han inte gör bph varje vecka men o kända människor och "läskiga" saker osv.
 
BPH är framtaget och överenskommet av experter. De ska inte spela nån roll vilken ras det är.
Det finns inga perfekta resultat. Det är en beskrivning. Ingen är bäst eftersom det inte är en tävling

Jag har en beskrivning av min hunds egenskaper.
Ja det är ju det som jag skrev också att det inte finns nåt "bäst" utan att det be skriver hundens reaktioner osv.
 
Ja jag vet själv klart att det är väldigt noga gjort för att få det mest tydliga svaret hur hunden är osv. Men alltså jo jag skulle lätt säga att min hund "ut sätts" för iprincip alla sakerna på bph varje vecka speciellt så gjorde han det när han var yngre. Inte EXAKT dom sakerna såklart efter som att han inte gör bph varje vecka men o kända människor och "läskiga" saker osv.
Ja men då har hunden en hel vecka på sig att bearbeta det den utsätts för.
Nu ska den klara allt på en timme.
Du säger själv att den uppvisade en oväntad reaktion.
Det är vanligt att man upptäcker något oväntat vid testerna.
Nu är väl flatte ingen ras där man haft som standard att beskriva alla avkommor sen generationer men i raser där man har det, där hittar man ofta de där avvikelserna som en röd tråd i nån avkomma här och där.
 
Misstänkte att det skulle dyka upp förr eller senare. Ett BPH där funktionärerna står och skrattar åt att hunden är rastypisk och inte skulle brytt sig om vad de höll på med om man inte drog upp en hare ur fickan, jag har svårt att se det som dåligt. Tittar man på själva siffrorna ser det precis lika tråkigt ut som i princip alla vinthundar, förutom att hon inte var rädd då. Det visar inte på någon nyfikenhet, någon arbetsvilja eller egentligen någonting, nej. Det ser absolut ut som en hund som "stängt av" på många sätt. Med tanke på att hon ägnade i princip hela tiden inne på området åt att spana ut över fältet bredvid för att leta vilt eller springa runt inne på området för att ha party när hon äntligen var lös... Tja. Jag har svårt att se det som dåligt. Skulle någon framtida potentiell valpköpare ha frågor kring det så kan de få se film som bekräftar det jag påstår.
Nu har jag inte sett hennes BPH, men av det du skriver så låter hon som en väldigt typisk vinthund, och det måste ju ses som bra, framförallt när hon saknar rädslor osv. Låter som ett kanonbra resultat. Visst, vill man ha en polishund så är det ett katastrofresultat, men det är ju inte syftet med henne heller. Det blir lite som när folk bara "travare är dåliga hästar". Nä. De är bäst på trav. Det finns inte ett SWB i världen som kan mäta sig med dem. Inte är SWB dåliga hästar för det. De är bara inte travhästar.


Det blir helt tokigt när folk vill göra sådana jämförelser.
 
Jag fattar hur du menar tror jag. Men är inte det en risk för att din hund verkar "dålig" då ifall kanske valparna inte skulle få så bra hd resultat?
Alltså inte att han är det utan ifall nån kollar på stattistik osv så kanske det ser ut som att han hunden får "dåliga" valpar om du fattar hur jag menar?

Det är absolut en risk, ja. Men om ingen "släpper till" en hane med A-höfter på en tik med C-höfter så riskerar vi ju istället att förlora genetisk variation. Vi har HD-index på boxer sen ett antal år tillbaka, vilket innebär att det numera är OK att använda C-höfter i avel så länge som hanens index+tikens index/2 är 100 eller mer.

Än så länge, peppar peppar, är två valpar är den kullen röntgade med A och B. Förhoppningsvis kommer alla utom en röntga.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
966
Senast: Red_Chili
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 141
Senast: Dentaku
·
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 544
Senast: L(i)FE
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
846
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp