Avels fråga

Det är absolut en risk, ja. Men om ingen "släpper till" en hane med A-höfter på en tik med C-höfter så riskerar vi ju istället att förlora genetisk variation. Vi har HD-index på boxer sen ett antal år tillbaka, vilket innebär att det numera är OK att använda C-höfter i avel så länge som hanens index+tikens index/2 är 100 eller mer.

Än så länge, peppar peppar, är två valpar är den kullen röntgade med A och B. Förhoppningsvis kommer alla utom en röntga.
Vet inte hur det ser ut i boxer, men i min ras glöms ofta bort att det som fälls i Sverige och ger C (tex grunda skålar) får A eller B utomlands. Dvs, C hundar går redan i avel men det "missas" - så skippar vi att avla på dessa i Sverige så blir det bara som du säger: mindre genetisk variation men knappast bättre leder i linjerna.
 
Ja men då har hunden en hel vecka på sig att bearbeta det den utsätts för.
Nu ska den klara allt på en timme.
Du säger själv att den uppvisade en oväntad reaktion.
Det är vanligt att man upptäcker något oväntat vid testerna.
Nu är väl flatte ingen ras där man haft som standard att beskriva alla avkommor sen generationer men i raser där man har det, där hittar man ofta de där avvikelserna som en röd tråd i nån avkomma här och där.
Ja och jag har ju inte skrivit nånting vad det var för o väntad reaktion heller eller vilket moment eller nånting. Utan bara att om man kollar på hans bph så är det en sak som inte verkar passa in med allt annat och varför det är så kan ha väldigt många andledningar men det syns ju inte varför på bph resultatet utan bara ATT han rea gerade på ett "av vikande" sätt på den saken.
 
Det är absolut en risk, ja. Men om ingen "släpper till" en hane med A-höfter på en tik med C-höfter så riskerar vi ju istället att förlora genetisk variation. Vi har HD-index på boxer sen ett antal år tillbaka, vilket innebär att det numera är OK att använda C-höfter i avel så länge som hanens index+tikens index/2 är 100 eller mer.

Än så länge, peppar peppar, är två valpar är den kullen röntgade med A och B. Förhoppningsvis kommer alla utom en röntga.
Hoppas att alla som röntgar får A eller B då!
 
"Extremt bra" - med det BPH-resultatet? :confused:
BPH är en beskrivning inte prov med ett facit. Olika hundtyper kommer att se olika ut och bör kanske se olika ut. Vissa saker är generella (t.ex. du vill inte se rädslor, och du vill se att hunden avreagerar snabbt). Vinthundar leker sällan med leksaker på det sätt man gör på beskrivningen och många av raserna ska vara reserverade (=inte jätteintresserade av att leka med främmande)

För att korrekt tolka ett BPH bör du känna till hundtypen och helst ha många beskrivningar av närbesläktade individer. BPH är ett av verktygen för avelsarbetet. Sedan kommer sådant som genetisk bredd i populationen, övrig hälsa, funktion i arbete etc

Jag skulle t.ex. vilja hävda att i min ras är BPH ett väldigt bra verktyg. Om man vill ha en traditionell podengo är den en packjägare som kör attack-n-retreat som strategi och är relativt självständig. Då vill du se en försiktighet som övervinns - är hunden inte försiktig initialt överlever den inte - och ett ointresse för folk. Den hunden får ett ganska "dåligt" BPH. Vi rör oss mot en sällskapshund ffa när det gäller de små hundarna. Då rör vi oss mot ett "bättre" BPH - trots att hundarna egentligen inte blir "bättre", utan avlas mot ett annat mål.

(Min lille plutt har den initiala försiktigheten, gillar inte folk jättemycket, avreagerar snabbt, är lekfull och arg, så långt stämde BPH med vad jag ser. BPH gav dock lågt för jaktlust, vilket är ett skämt. Utöver det sistnämnda en klockren klassiker och kanske inte en hund helt lämpad som ren sällskapshund - dvs skulle inte vara förstahandsvalet att avla vidare på i Sverige utifrån beskrivningen. Hade jag bott i Portugal, han varit frisk och jag ville hålla min gård råttfri och min köttgryta påfylld - hade det däremot definitivt varit en hund att avla vidare på)
 
Ja och jag har ju inte skrivit nånting vad det var för o väntad reaktion heller eller vilket moment eller nånting. Utan bara att om man kollar på hans bph så är det en sak som inte verkar passa in med allt annat och varför det är så kan ha väldigt många andledningar men det syns ju inte varför på bph resultatet utan bara ATT han rea gerade på ett "av vikande" sätt på den saken.
Om man vill ta BPH och MH på allvar så bör man acceptera resultatet och inte söka bortförklaringar. En hund är bara en i en hel kull. Det är ett avelsverktyg för uppfödare och det visar en blick över hur linjerna ter sig. Avikelser finns i ALLA linjer. Och det är för att hitta dem som testet är utformat som det är. För en hund är en timme lång tid och testet är mentalt påfrestande.

Du ville lära dig och jag försker bara förklara :)
 
Om man vill ta BPH och MH på allvar så bör man acceptera resultatet och inte söka bortförklaringar. En hund är bara en i en hel kull. Det är ett avelsverktyg för uppfödare och det visar en blick över hur linjerna ter sig. Avikelser finns i ALLA linjer. Och det är för att hitta dem som testet är utformat som det är. För en hund är en timme lång tid och testet är mentalt påfrestande.
Ja? Alltså vad vill du med alla domhär inläggen?
Jag vet vad bph är och vad meningen med det är. Och bara för att jag säger att det kan vara många andledningar att min hund hade en o väntad reaktion om en sak så är inte det precis att söka bort förklaringar 😅
Plus så hundarna vet ju inte hur lång tid dom ska göra bph 🙃 Så ifall en hund har en o väntad reaktion på tillexempel lek delen eller mat delen som är i början så är det ju inte precis att hunden tänker att den måste orka med ett helt bph som kommer ta en timme så det är bäst att ha en o väntad reaktion i början. Utan den har en o väntad reaktion på den delen bara 🤷
 
Ja? Alltså vad vill du med alla domhär inläggen?
Jag vet vad bph är och vad meningen med det är. Och bara för att jag säger att det kan vara många andledningar att min hund hade en o väntad reaktion om en sak så är inte det precis att söka bort förklaringar 😅
Plus så hundarna vet ju inte hur lång tid dom ska göra bph 🙃 Så ifall en hund har en o väntad reaktion på tillexempel lek delen eller mat delen som är i början så är det ju inte precis att hunden tänker att den måste orka med ett helt bph som kommer ta en timme så det är bäst att ha en o väntad reaktion i början. Utan den har en o väntad reaktion på den delen bara 🤷
Nu är du otrevlig. Du ställer frågor som jag artigt och trevlig svarar på.
Du verkar läsa in något negativt i mina inlägg som inte står där.
Om du vill lära dig om avel som du påstår så får du vara ödmjuk för dom som vill lägga sin tid på att förklara för dig.
 
Nu är du otrevlig. Du ställer frågor som jag artigt och trevlig svarar på.
Du verkar läsa in något negativt i mina inlägg som inte står där.
Om du vill lära dig om avel som du påstår så får du vara ödmjuk för dom som vill lägga sin tid på att förklara för dig.
Nej jag undrar bara vad du menar och vad du vill få fram efter som att det inte är så tydligt.
Du an tyder ju att jag inte acsepterar min hunds bph resultat och att jag letar bort förklaringar bara för att jag skrev att det kan vara andledningar för att den har en o väntad reaktion 🤷 Vad menar du med det?
Och att du skrev att en timme är lång tid för en hund osv så ja men hur spelar det nån roll ifall hunden tillexempel inte är speciellt lek intreserad på bph som är den andra delen så precis i början?
 
Okej nu har jag läst genom dina svar igen @Fetaost
Och dethär är några delar av dom.
Hela vitsen med BPH och MT är att belasta hundens psyke under längre tid så att svagheterna kommer fram. De kanske inte märks i vardagen men de ligger där under ytan. Skulle hunden sen gå i avel och paras med en liknande individ så kan det beteendet blossa upp.

Din hund utsätts knappas för nya saker som hot, skott, främlingar, lek mm under en timme i vardagaen på okänd plats. De moment som hunden utsätts för kanske den inte ens upplever på en vecka.

Ja men då har hunden en hel vecka på sig att bearbeta det den utsätts för.
Nu ska den klara allt på en timme.
Du säger själv att den uppvisade en oväntad reaktion.
Det är vanligt att man upptäcker något oväntat vid testerna.

Om man vill ta BPH och MH på allvar så bör man acceptera resultatet och inte söka bortförklaringar.

Nu är du otrevlig. Du ställer frågor som jag artigt och trevlig svarar på.
Du verkar läsa in något negativt i mina inlägg som inte står där.
Jag har även skrivit att min hund hade en väldigt o väntad reaktion som inte är likt han varisig före eller efter han gjorde sitt bph. Men jag har inte skrivit nånting om vad det var eller nånting sånt. Men du har skrivit saker som att min hund inte ut sätts för sakerna på bph i var dagen och att en timme är lång tid osv. Och att det kan vara ett beteende som kan "blossa upp" ifall hunden går i avel.
Jag har försökt att svara trevligt på dina inlägg men du verkar helatiden an tyda som att jag inte vet nånting om bph eller att min hund är "dålig" eller hade en "dålig" reaktion osv.
Och jag frågade vad du vill med inläggen för att jag heltenkelt inte fattar inte för att vara o trevlig. Utan jag fattar heltenkelt inte vad du vill med såna inlägg som även inte var svar på några frågor.
 
Vet inte hur det ser ut i boxer, men i min ras glöms ofta bort att det som fälls i Sverige och ger C (tex grunda skålar) får A eller B utomlands. Dvs, C hundar går redan i avel men det "missas" - så skippar vi att avla på dessa i Sverige så blir det bara som du säger: mindre genetisk variation men knappast bättre leder i linjerna.

Så är det absolut gentemot vissa länder. Flera stycken som fått C på importhundar har röntgat om i Tyskland och fått B. Det gjordes en studie på schäfer nyligen där man skickade röntgenplåtar till olika länder för att sen kunna jämföra bedömningarna. Nu ska jag inte ta gift på det här men jag tror t.ex italienskt A och B stämde ganska bra mot de svenska, medans i Tyskland stämde A1 bättre med vårt A, A2 var ibland B här och ett B2 kunde vara ett C här.

Dock tycker min uppfödare som dessutom röntgar höfter att de svenska avläsarna ofta är snällare än hur hon skulle bedöma det. 🙈
 
Och bara för att vara tydlig inte för det såmycket handlar om avel kanske men ändå.
Men det som var väldigt o väntat med min hund var i mat delen att han verkade väldigt o intreserad så han tog den "mellan svåra" tror jag sen bara struntade han i det så han fick att han var o intreserad av mat och inte kontakt sökande osv 🤷
Som är extremt o likt för han efter som att han älskar "mat leksaker" och är väldigt bra och envis med såna och han är VÄLDIGT kontakt sökande. Och han brukar inte precis ge upp i första stunden om godis 😅
Men då så bara gick han iväg några meter och la sig där och nosade i marken 🙃 Och det som den som gjorde själva testet sa i efter hand var att hunden innan var en tik som hade kissat lite överallt så hon trodde att hon hade kissat där.
Plus så har vi tränat väldigt mycket med plast skålar i flera sitationer så han kanske även trodde att det var en träning liksom.

Men om man kollar på hans bph resultat så verkar ju han inte mat intreserad då och inte kontakt sökande osv även fast han var det i alla andra delarna. Och även fast han aldrig har valt bort en godis varisig innan eller efter det och han kan komma och "säga till" ifall han upp täcker att en godis har hamnat på nåt ställe som han inte kommer åt för att han vill ha hjälp. Så på den delen så tycker faktist inte jag att man kan säga såmycket att hans föräldrar har "o intreserade linjer" eller nåt sånt eller att om han skulle vara i avel nångång så skulle valparna "ärva" det "beteendet" utan jag tycker att det heltenkelt var EN reaktion precis den dagen pågrund av flera andledningar. Och det är inte att jag inte acsepterar bph eller letar bort förklaringar 🤷
 
Misstänkte att det skulle dyka upp förr eller senare. Ett BPH där funktionärerna står och skrattar åt att hunden är rastypisk och inte skulle brytt sig om vad de höll på med om man inte drog upp en hare ur fickan, jag har svårt att se det som dåligt. Tittar man på själva siffrorna ser det precis lika tråkigt ut som i princip alla vinthundar, förutom att hon inte var rädd då. Det visar inte på någon nyfikenhet, någon arbetsvilja eller egentligen någonting, nej. Det ser absolut ut som en hund som "stängt av" på många sätt. Med tanke på att hon ägnade i princip hela tiden inne på området åt att spana ut över fältet bredvid för att leta vilt eller springa runt inne på området för att ha party när hon äntligen var lös... Tja. Jag har svårt att se det som dåligt. Skulle någon framtida potentiell valpköpare ha frågor kring det så kan de få se film som bekräftar det jag påstår.
Men hunden påvisar ju rädslor och oro i sitt BPH, det framgår ju om man läser det, en del passiv oro på sina ställen t.ex.... Sedan så är det långt ifrån alla vinthundar vars BPH ser ut sådär.

Men hur som helst, kudos till dig för att du beskrev din hund, det är inte vanligt på Saluki.
 
Okej nu har jag läst genom dina svar igen @Fetaost
Och dethär är några delar av dom.









Jag har även skrivit att min hund hade en väldigt o väntad reaktion som inte är likt han varisig före eller efter han gjorde sitt bph. Men jag har inte skrivit nånting om vad det var eller nånting sånt. Men du har skrivit saker som att min hund inte ut sätts för sakerna på bph i var dagen och att en timme är lång tid osv. Och att det kan vara ett beteende som kan "blossa upp" ifall hunden går i avel.
Jag har försökt att svara trevligt på dina inlägg men du verkar helatiden an tyda som att jag inte vet nånting om bph eller att min hund är "dålig" eller hade en "dålig" reaktion osv.
Och jag frågade vad du vill med inläggen för att jag heltenkelt inte fattar inte för att vara o trevlig. Utan jag fattar heltenkelt inte vad du vill med såna inlägg som även inte var svar på några frågor.
Du utformade trådens ämne som en generell frågeställning och du får allmängiltiga och resonerande svar.
Men det verkar som du sedan tolkar dem som att mer eller mindre handla om dig/din hund, eller ha en individuellt utformad avsikt riktad gentemot er?
 
Nej jag undrar bara vad du menar och vad du vill få fram efter som att det inte är så tydligt.
Du an tyder ju att jag inte acsepterar min hunds bph resultat och att jag letar bort förklaringar bara för att jag skrev att det kan vara andledningar för att den har en o väntad reaktion 🤷 Vad menar du med det?
Och att du skrev att en timme är lång tid för en hund osv så ja men hur spelar det nån roll ifall hunden tillexempel inte är speciellt lek intreserad på bph som är den andra delen så precis i början?
Jag har inte antytt att du letar bortförklaringar. Det är en påhittad tolkning du får stå för själv.

Du skriver att det kan finnas många förklaringar till en reaktion och det svarar jag på.
Vad skulle dessa anledningar vara?

Anser man att hunden gör oväntade reaktioner pga någonting så bryter man som ägare testet och gör om det vid ett tillfälle när man kan få ut ett mer sanningsenlig resultat. Jag vet tex en hund som reagerade väldigt starkt på alla ljud, ägaren bröt, hunden hade öroninflammation. Men sånt är extremt sällsynt.
Jakthundar och skyddstränade hundar kan reagera starkt på skottet i förväntan men det är pga inlärning och det förstår eventuella valpköpare av den typen av hund.
 
Du utformade trådens ämne som en generell frågeställning och du får allmängiltiga och resonerande svar.
Men det verkar som du sedan tolkar dem som att mer eller mindre handla om dig/din hund, eller ha en individuellt utformad avsikt riktad gentemot er?
Nej men just dom svaren var på en komentar som jag skrev om min hund i hans bph. Så då handlar ju den delen om han.
 
Okej nu har jag läst genom dina svar igen @Fetaost
Och dethär är några delar av dom.









Jag har även skrivit att min hund hade en väldigt o väntad reaktion som inte är likt han varisig före eller efter han gjorde sitt bph. Men jag har inte skrivit nånting om vad det var eller nånting sånt. Men du har skrivit saker som att min hund inte ut sätts för sakerna på bph i var dagen och att en timme är lång tid osv. Och att det kan vara ett beteende som kan "blossa upp" ifall hunden går i avel.
Jag har försökt att svara trevligt på dina inlägg men du verkar helatiden an tyda som att jag inte vet nånting om bph eller att min hund är "dålig" eller hade en "dålig" reaktion osv.
Och jag frågade vad du vill med inläggen för att jag heltenkelt inte fattar inte för att vara o trevlig. Utan jag fattar heltenkelt inte vad du vill med såna inlägg som även inte var svar på några frågor.
Jag rekommenderar dig att snälltolka inlägg och inte utgå med försvarsställning och tro att allt man svarar är ett angrepp.

Jag ger upp att svara dig och kommer fortsättningsvis bara svara generellt i tråden.
 
Så är det absolut gentemot vissa länder. Flera stycken som fått C på importhundar har röntgat om i Tyskland och fått B. Det gjordes en studie på schäfer nyligen där man skickade röntgenplåtar till olika länder för att sen kunna jämföra bedömningarna. Nu ska jag inte ta gift på det här men jag tror t.ex italienskt A och B stämde ganska bra mot de svenska, medans i Tyskland stämde A1 bättre med vårt A, A2 var ibland B här och ett B2 kunde vara ett C här.

Dock tycker min uppfödare som dessutom röntgar höfter att de svenska avläsarna ofta är snällare än hur hon skulle bedöma det. 🙈
Varför är det o lika o o lika länder egentligen? Borde det inte vara som nån "mall" eller nånting för hur det "ska" vara så att det blir lika o avsett land?
 
Jag har inte antytt att du letar bortförklaringar. Det är en påhittad tolkning du får stå för själv.

Du skriver att det kan finnas många förklaringar till en reaktion och det svarar jag på.
Vad skulle dessa anledningar vara?

Anser man att hunden gör oväntade reaktioner pga någonting så bryter man som ägare testet och gör om det vid ett tillfälle när man kan få ut ett mer sanningsenlig resultat. Jag vet tex en hund som reagerade väldigt starkt på alla ljud, ägaren bröt, hunden hade öroninflammation. Men sånt är extremt sällsynt.
Jakthundar och skyddstränade hundar kan reagera starkt på skottet i förväntan men det är pga inlärning och det förstår eventuella valpköpare av den typen av hund.
Jag har skrivit flera exempel vad det kan vara för andledningar. Och jag frågade vad du menade med dina inlägg och då blev du sur verkar det som och svarade inte utan istället så är det en på hittad tolkning från mig att du an tydde att jag letar bort förklaringar.
Jag har även skrivit exakt vad min hunds o väntade reaktion var men då så ville du ju inte svara till mig mera så 🤷
 
Anser man att hunden gör oväntade reaktioner pga någonting så bryter man som ägare testet och gör om det vid ett tillfälle när man kan få ut ett mer sanningsenlig resultat. Jag vet tex en hund som reagerade väldigt starkt på alla ljud, ägaren bröt, hunden hade öroninflammation. Men sånt är extremt sällsynt.
Jakthundar och skyddstränade hundar kan reagera starkt på skottet i förväntan men det är pga inlärning och det förstår eventuella valpköpare av den typen av hund.
Vet att du inte vill svara mera men det skulle ju vara extremt konstigt om man av bröt bara för att hunden hade en o väntad reaktion? Så domenda hundarna som hade ett genom fört bph var dom som gjorde allting exakt som man hade för väntat sig och bara dom som var helt "rätt" för den rasen gjorde bph för alla andra skulle av bryta. Låter ju inte så seriöst tycker jag iallafall för det skulle ju inte visa en speciellt rätt vis syn av rasen eller upp födaren osv.
 
BPH är en beskrivning inte prov med ett facit. Olika hundtyper kommer att se olika ut och bör kanske se olika ut. Vissa saker är generella (t.ex. du vill inte se rädslor, och du vill se att hunden avreagerar snabbt). Vinthundar leker sällan med leksaker på det sätt man gör på beskrivningen och många av raserna ska vara reserverade (=inte jätteintresserade av att leka med främmande)

För att korrekt tolka ett BPH bör du känna till hundtypen och helst ha många beskrivningar av närbesläktade individer. BPH är ett av verktygen för avelsarbetet. Sedan kommer sådant som genetisk bredd i populationen, övrig hälsa, funktion i arbete etc

Jag skulle t.ex. vilja hävda att i min ras är BPH ett väldigt bra verktyg. Om man vill ha en traditionell podengo är den en packjägare som kör attack-n-retreat som strategi och är relativt självständig. Då vill du se en försiktighet som övervinns - är hunden inte försiktig initialt överlever den inte - och ett ointresse för folk. Den hunden får ett ganska "dåligt" BPH. Vi rör oss mot en sällskapshund ffa när det gäller de små hundarna. Då rör vi oss mot ett "bättre" BPH - trots att hundarna egentligen inte blir "bättre", utan avlas mot ett annat mål.

(Min lille plutt har den initiala försiktigheten, gillar inte folk jättemycket, avreagerar snabbt, är lekfull och arg, så långt stämde BPH med vad jag ser. BPH gav dock lågt för jaktlust, vilket är ett skämt. Utöver det sistnämnda en klockren klassiker och kanske inte en hund helt lämpad som ren sällskapshund - dvs skulle inte vara förstahandsvalet att avla vidare på i Sverige utifrån beskrivningen. Hade jag bott i Portugal, han varit frisk och jag ville hålla min gård råttfri och min köttgryta påfylld - hade det däremoefinitivt varit en hund att avla vidare på)
Jag vet allt detta, och min åsikt står fast.

Har själv vinthundar som är beskrivna, och hundar av andra raser, beskrivna även de. Hunden ifråga har en del separationsoro och passiv oro i sitt BPH och det är ingenting jag skulle kalla "extremt bra".
 

Liknande trådar

Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
963
Senast: Red_Chili
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 141
Senast: Dentaku
·
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 544
Senast: L(i)FE
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
846
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp