Hjälp att välja ras

Tänker det vore skönt om hunden kan hoppa in i bagagen själv efter 10år av lyfta upp och ner honom i ur och skur.
Just den aspekten är ju egentligen inget som säger mer än att hunden behöver vara mer proportionerligt byggd. Min Bichon Frisé klarar nästan det (hon kan nog tom med vill inte), så t.ex. en dvärgpudel som hålls hyggligt vältränad borde ju klara det. Kruxet är ju hur mycket det sliter på kroppen att hoppa ner. Sedan kan ju en större hund vara önskvärt av andra orsaker 😅

Ja, det var den bilden med jag hade fått efter läst på allt som fanns av corgi innan han flyttade hem.
Så mer och mer landat i att han var svagt mentalt mot vad rasen borde.
Sen kanske hans första tid i ett hus i stan innan vi flyttade ut på landet gjorde honom känsligare än om han hade fått varit med från början.
Ändå var han med på jobbet hela tiden som valp i olika miljöer och ljudbilder.
Han var en underbar hund att träna och älskade allt vi gjorde som innebar träning och belöning.
Men spelade ingen roll hur mycket beröm eller mat han fick när de kom till nya verktyg som togs fram eller sluta skälla när något av barnen kom hem från skolan.
Gav sig inte skälla för man öppnade dörren och han fick springa ut och se.
Var man i garaget och startade en skruvdragare så sprang han till huset och la sig utanför dörren och ville gå in.
Kunde aldrig slappna av utan alltid stressad och nervös
Jag tror det nog var fel på mentaliteten hos din hund. En trygg hund kan slappna av och det gäller oavsett ras. Sedan kan ju energiska hundar ha svårare än lugna för det. Men då ska det vara en positiv energi, inte en nervös.

Min försiktiga men trygga bichon beter sig inte alls så som du beskriver t.ex. utan om man drar fram borren eller en motordriven såg så kör hon på ”åh spännande, jag behöver inspektera”. Samma sak med främmande stora föremål i en miljö de inte brukar vara , där är hon initialt skeptisk. Men om man går fram och klappar och visar att det är ok så kommer hon fram, kollar och går vidare med livet. Och då är hon i grund och botten en försiktig tjej som inte vill ta onödiga risker (sedan är hon och jag oense om vad som är onödiga risker 🙄)

Sedan är ju stan generellt snarare än mer krävande miljö för nervösa hundar än landet.

Just den aspekten är ju egentligen inget som säger mer än att hunden behöver vara mer proportionerligt byggd. Min Bichon Frisé klarar nästan det (hon kan nog tom med vill inte), så t.ex. en dvärgpudel som hålls hyggligt vältränad borde ju klara det. Kruxet är ju hur mycket det sliter på kroppen att hoppa ner. Sedan kan ju en större hund vara önskvärt av andra orsaker 😅
Vår welsh corgi pembroke hoppar utan problem upp i bakluckan. Inte är han skällig mer än när någon i familjen kommer hem. Däremot fäller han MYCKET två gånger per år.

Nu taggade jag visst fel, men ni fattar.

Ja absolut inte stängt dörren för en ny corgi.
Men dock fällde han konstant mer eller mindre hela året.
Vitt golv i hela huset nu tack vare honom 😂
Samt de korta benen höfterna var inte optimalt vid äldre ålder.
Tänker det vore skönt om hunden kan hoppa in i bagagen själv efter 10år av lyfta upp och ner honom i ur och skur.
Hoppar in i bakluckan har mina gjort själv, trots rätt hög bil, vi lyfte när de var små men inte sen.

Samma här, mina corgis har fått hoppa in och ut själva ur bilen precis som våra andra hundar.

Fällandet är ju som det är men det är ju samma med de flesta dubbelpälsade hundar som har praktisk lättskött päls. Just nu har jag svarta bc hår överallt i huset..
Har man hund med lite längre päls så sitter det ju ibland kvar istället så man får borsta ur det men jag kan inte direkt påstå att jag föredrar det framför att dammsuga när de är I fällning.
Sen kan jag tycka att det är sjuka mängder päls med tanke på storleken på corgin 😝.

Vår äldsta blandis fällde inte men henne fick jag då trimma typ varannan månad vilket var lite pyssligt. Har haft nån spaniel aktig hund men det var så många år sen så jag minns inte hur päls och fällning var på dem..

Annars är ju pudlar trevliga, aktiva familjehundar om man vill slippa fäll helt och orkar trimma. Inte är de särskilt ljudliga heller så som spetslika hundar.

Angående golden som du själv funderade på så är labbe betydligt jämnare mentalt. Dock så får du ju fäll där med 😛. Det finns trevliga goldens men det är spretigare med mentaliteten hos dem än hos labbarna som är ett säkrare kort.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker också det låter skumt med en corgi som inte kan hoppa in i bilen. Det kan alla småhundar jag känner oavsett benlängd och kroppstyp, om de inte är mycket unga eller mycket gamla förstås. :) Så det tror jag inte du behöver tänka så mycket på @Robban35.

Jag tycker också det låter skumt med en corgi som inte kan hoppa in i bilen. Det kan alla småhundar jag känner oavsett benlängd och kroppstyp, om de inte är mycket unga eller mycket gamla förstås. :) Så det tror jag inte du behöver tänka så mycket på @Robban35.

Det kan ju bero på vad det är för bil också kan jag tillägga, husse hade en bil med baklucka som var hög kant på och där lyfte vi in de små och de större fick ju ta i för att komma upp.

• Gilla
Reactions: Sel
Det kan ju bero på vad det är för bil också kan jag tillägga, husse hade en bil med baklucka som var hög kant på och där lyfte vi in de små och de större fick ju ta i för att komma upp.
Absolut, jag tänkte lägga till det men tänkte helt enkelt "normal bil", vad det nu kan tänkas vara. 😅 Men visst, har man en annorlunda utformning eller en superhög landrover får man ju ta det i beaktning.

Han har ingen ordinarie bil enligt tidigare inlägg 😊

Jag vet inte om det är rastypiskt men jag tror Finsk lapphund kan vara lite hårdare mentalt, åtminstone den hund en släkting hade var det. Den behövde också arbeta, släktingen hade gård med fåravel och det passade den hunden.

Alla golden jag träffat har varit en helt annan typ av hund, lugnare, socialare och dessutom inte med mycket jakt i sig.

Jag vet inte om det är rastypiskt men jag tror Finsk lapphund kan vara lite hårdare mentalt, åtminstone den hund en släkting hade var det. Den behövde också arbeta, släktingen hade gård med fåravel och det passade den hunden.

Alla golden jag träffat har varit en helt annan typ av hund, lugnare, socialare och dessutom inte med mycket jakt i sig.
Jag tycker absolut inte att det är rastypistk med en hård Finne. Det är rätt glada skitar. :)

Visst, men har man en särskilt knepig bil kanske man får ta det i beaktning också. Att det finns andra lösningar.
Hade många olika bilar men slutade alltid med man fick lyfta in honom för han hoppade in med framtassarna men kom aldrig riktigt upp med bakbenen så då blev det klättra med fina klösmärken som resultat eller lyfta och få leriga händer 😅

Kanske bara minns hur det var de sista åren, han hade väldiga problem med höfterna och gick inte upp på övervåningen de sista åren utan assistans

Hade många olika bilar men slutade alltid med man fick lyfta in honom för han hoppade in med framtassarna men kom aldrig riktigt upp med bakbenen så då blev det klättra med fina klösmärken som resultat eller lyfta och få leriga händer 😅

Kanske bara minns hur det var de sista åren, han hade väldiga problem med höfterna och gick inte upp på övervåningen de sista åren utan assistans
Jag skulle vilja säga att det absolut inte är norm ens med en kortbent ras, men givetvis kan man behöva anpassa när de blir gamla oavsett. <3

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 186
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 901
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 432
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 162
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar