Hjälp att välja ras

Förvisso äldre beskrivning av cockerrasen men jag tycker denna stämmer många gånger bra och stämde med vår cockerspaniel vi hade ❤️
 

Bifogade filer

  • 20241024_131116.webp
    20241024_131116.webp
    185,9 KB · Visningar: 22
Jag har en Bichon Frisé som matchar in på det du söker förutom storleken. Älskar att hänga med i vardagen, hänger med lös på ridturer och hänger med i vanligt galopptempo, liksom på vandring, älskar att springa efter sina bollar och tycker det är kul att träna men har verkligen inget behov av strukturerad träning.

Hon har inte heller något jaktintresse, utan kategoriserar det mesta som ”potentiella kompisar ”. Nackdelen är pälsvården (likvärdig med pudelns) och att hon behöver en garderob med regnkläder.
 
Ja hår får man ju leva med så är det ju 😅
Men finns olika grader att välja på.
Kändes som corgin fällde året om.

Corgi är absolut ett alternativ, dock blev han inte äldre än 10pga höfterna.
Och lite smidigare hund känner jag denna gången som iaf kan hoppa upp i bilen själv utan att klättra med bakbenen på hela lacken 🫣

Så det är minsta kravet på storlek, och vill gärna ha en mjuk päls att gosa ner sig i.
Ja absolut öppen för andra förslag!
Ska kika på de raserna du förslår :)
Min Bichon har bra stuns i bakbenen och hoppar upp själv i baksätet min kombi. Osäker på hur hon skulle hantera att hoppa in i bakluckan eller i en suv dock. Sedan väger hon ju bara 5 kg så då är det inte en så stor deal att lyfta upp i tex bilen känner jag.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Om ni kollat på tollare så kanske isländsk fårhund? Jag har ingen vidare erfarenhet av dem men känner till några som mest är familjehundar på gård vilket fungerar bra. Möjligt att de är för aktiva dock.
Jag har isländsk fårhund, två stycken för närvarande. De skäller och fäller (är ju spetsar!) men är de perfekta gårdshundarna. Våra är huvudsakligen familjehundar, men vi har gård så de är ju med på allting vi gör från att stängsla till att hugga ved. Funkar väldigt bra med våra andra djur (hästar och katter) och har lärt sig att ignorera grannens kor. Hanen (som vi haft sen han var valp) går lös och funkar även att ha med lös på promenader. Tiken (vuxen omplacering) är ett nytillskott i familjen och går just för tillfället kopplad för att vi inte känner varandra så väl och för att hon visar visst intresse för vilt. Räknar dock med att även hon med träning ska kunna klara att vara lös.

Absolut är de aktiva hundar och de behöver både fysisk och mental stimulans, men eftersom de är avlade delvis som gårdshundar tycker de att det är en väldigt bra aktivitet att få vara med på gården, jaga bort en och annan rovfågel och få hänga med sin familj.

Vi ägnar oss inte åt någon som helst pälsvård men fäller gör de såklart, gissningsvis i nivå med en Corgi. Det man ska veta är att de har ganska lätt till separationsångest, så man bör ha en plan för att de inte vill vara ensamma hemma i någon större utsträckning. Jag tycker de är väldigt lagom stora (vår tik väger 14 kg och hanen 18) och de är väldigt glada, lekfulla och kärleksfulla hundar. Dessutom lättlärda och arbetsvilliga. Men ja - kan se att de också kan vara "för mycket"!
 
Just nu är jag väl mest inne på Finsk lapphund, dock väl mycket päls. alla hundar jag faller för fäller :p
Kikar även på Golden, dock lite väl stora och klumpiga med rätt temperament.
Tycker det är skönt med en hund som med enkelhet kan studsa upp i bilen/fyrhjulingen eller vad nu vi ska hitta på.

Jag har en finsk lapphund, min första men absolut inte sista! Tycker de är fantastiskt roliga, personliga och mysiga hundar :) Jag tränar en del nosarbete med min men också lite agility och rallylydnad. Han är dock rätt nöjd med långa promenader och få vara med sin familj. Min lapphund har ett alldeles för stort viltintresse för att kunna vara lös på gården. Det fungerar kortare stunder om vi har stenkoll men han har väldigt lätt för att vilja dra på egna äventyr. Läser man i olika lapphundsgrupper så verkar det variera en hel del hur enkla de är att ha lösa. Jag vet dock flera lapphundar som är gårdshundar och kan vara lösa utan problem.
Såg också att du var orolig för skallet. Min skäller inte mer än vad gemene spets gör skulle jag säga. Men en lapphund har en särskilt klang i skallet som inte alltid känns så skönt i öronen :p Pälsen på en lapphund tycker jag är perfekt, smuts och vattenavvisande och fäller ordentligt i tussar två gånger om året och i övrigt minimalt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 193
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 915
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 083
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 828
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp