vad gör ni och era hundar idag?

Sv: vad gör ni och era hundar idag?

Jag har jobbat och grabbarna har varit hos hundvakt en stund. Nu ska vi iväg och träna agility och terrorisera liten jrt :angel:

*KL*

Det ar rejalt varmt har just nu (30-37*C den narmaste veckan) och lilla Miss Mandy gillar inte varmen alls. Det hindrar henne dock inte fran att forsoka att valla och/eller allmant jaga hastar om jag inte hanger med ordentligt:angel: "Kul" blir det nar en kompis kommer med tva hastar och halsar pa nasta helg. suck. Sa vi har borjat en intensiv "revisit" av "leave it" med mycket kottbullar samt en del corrigeringar skulle jag ocksa tro att det blir, den har veckan.

Vi tranar dock tidiga morgnar och sena kvallar. Vi haller pa att trana in motsvarigheten till klass tre i lydnad ... hon kan det mesta, jag maste bara se till att allt verkligen "sitter" och fa ett par grejor mer "snappy". Hon ar bade besvarad av varmen och pa vag in i ett lop snart ... svart att vara "snappy" da, men atminstone inte dra fotterna efter sig.:grin:

*knappis*

igår fick jag ett ryck och anmälde mig med gammeltiken till tävlingslydnadskursen som startar i sensommar.
:eek:
sen åkte jag till djuraffären o köpte en rosa apportbock :eek::D och igårkväll fick jag hailee att ta apporten i munnen!! :banana: :banana: jag har inte lyckats under dom sex år hon bott hos mig, men nu så :bump:
en suuuuuperspeedad hund, busade igång henne så mycket så hon inte visste var hon skulle ta vägen, och massa gott godis, en klicker och tonvis med tålamod så kastade hon tillochmed omkring med apporten tillslut! :banana: :love:
kanske vi hinner med tävlingsstart före hon fyller 9 nästa år iallafall :angel:

idag det blivit koppelpromenader bara, först en lååååååång sovmorgon.. ikväll ska vi hitta på något..vad vettesjutton, men blir nog inomhus för det regnar sidledes...

okej, de här är helt ot... men jag är rätt så ny här och bara undrar vad kl betyder?

kl = knapplån. Man skriver det när man "lånar någons knapp" för att svara istället för att svara på ursprungsinlägget.

kl

Det regnar. Gamling har trots skörplighet och sjukdom rusat iväg efter en hare på promenaden - brak och knak igenom flera meter buskar och lågvegetation - ut kom han på andra sidan, fnysande och muttrande. Trippade uppblåst resten av promenaden med ett stort flin, spännande äventyr för en stel äldre herre! Nu är han avtuppad och snarkande i soffan, kommer vara trött resten av dan för en kvarts bus.

Lillfjollan är uttråkad och kastar runt en tross. Hon roar sig själv iaf. Kastar upp den och slår på den med tassarna - leker som en katt. Pipisbollen är undanstoppad, annars hade vi alla fått tinnitus sedan länge. Den kommer bara fram vid särskilda tillfällen, vanligen utomhus där upphetsade fjollor har mer plats att breda ut sig.

KL

Idag har min hund och hennes kullsyskon varit iväg och gjort MH, och jag är jättenöjd med resultatet :D! Känd mental status med 1:a på skott, härligt :bow:! Alla syskonen utom ett fick ettor på skottet, jätteskönt :laugh:!

Har varit en lång dag för oss båda, så nu kommer vi nog bara vila resten av dagen ;).

KL

Idag var det öppet hus på SBK i Sölvesborg! Förutom alla bruksgrenar var det också agility, freestyle och rally-lydnad på schemat.

Jag och Narmo visade uppletande och inkallning m ställande och läggande + stegen i brukslydnaden. Han glänste idag den gamle! :love:

Sen passade jag på att köra ett par nybörjarövningar med Coyote i uppletandet också :)

om man vill skriva rent allmänt och inte svara på just det inlägget så trycker man tex på snabb svar och skriver kl.

kl*

Jag och Ella har varit och tränat agility nu på morgonen. Har bara tränat strax över månaden och tragglar fortfarande med slalomet. Hennes huvud har två minuters uthållighet när det gäller slalom, sen ser man nästan hur allt bara simmar omkring i skallen på henne. De andra momenten tränades också, tunnlarna är helt klart hennes favoriter, kanske lite grythund i henne nånstans bakåt i tiden.
Annars blir det nog en lugn dag för oss, litet lydnadspass på eftermiddagen kanske, vi håller på med sittande/liggande under fotgående, framförallt tränar vi på skillnaden mellan dom då det ibland blir lite olika :)

KL

Idag ska vi på avslutningstillfället för into till tävlingslydnad och sen bär det av till skog i närheten för promenad och eventuellt lite rastgårdslek.

Kommer nog inte göra så mycket mer då helgen har varit fullspäckad med lösröj hela dagarna, två viltspår och ett uppletande.

Kl:

Idag har jag spårat med båda vovvarna. Kelpien var duktig men dagens stjärna är faktiskt tollaren som spårade så fint så! Tog vinklaran bra och markerade pinnarna så fint så. Missade tyvärr första pinnen men förutom det så var det mycket bra. Kände till och med ett liiitet tryck i kopplet bitvis, det ni!

Båda: Två medelpromenader idag, en till fots och en via cykel.

Coyote: Ett spår och ett uppletande. Under uppletandet kom det en Borzoi längs vägen, men Kajan skötte sig fint! Velade lite, kom tillbaka, jag skickade om och var noga med att han tittade åt det håll jag pekade och voila! Han hittade sina föremål och avlämnade det as-snyggt! *stolt*

Spåret gick fint i början, jag fick hjälp av en vän att lägga ut ett, han hittade en apport och kom som skjuten ur en kanon med den. Fortsatte spåra fint, men slarvade bort sig. Han ringade åt två håll, men hittade inte tillbaka. Vi gick 10m snett bakåt där vi visste att spåret var och han fick en ny chans att plocka upp det. Han tog det direkt och spårade kanonfint till nästa apport - tar den, lämnar av och spårar vidare. Plötslig kastar han sig åt höger och klättrar efter en ekorre upp i ett träd. Jag vrålar till på honom och han lyckas ta sig 7m (avståndet till mig från trädet) på 2 sekunder och sitter sen fot.
- Nu skärper du dig, spår...
- Ja ja! *fortsätter spåra*
Han spårar sagolikt de sista 20 metrarna till slutapporten (kong) och jag fick chansen att belöna jaktidioten ordentligt för att han kunde fortsätta spåra trotts korre i spåret! Yay! :bow:

Nu har vi ätit och myser i soffan :D

Senast ändrad:

Söndag: Kennelträff.

Måndag: Lugn dag. En lugn, jättemysig långpromenad och en lång kvällsrunda med en del springinslag för att matte hade överskottsenergi :p

Tisdag: Agilitykurs. Cyklade dit och hem, Sigge i cykelkorgen förutom en kortare stund för uppvärmning. Med tanke på hur länge sen det var vi cyklade är jag glad för hur bra han skötte sig, speciellt vid möte med hästar, hundar, får, kor och folk. Samtidigt.
Massa "plocka in" övningar på kursen=hund som klarar det utmärkt och matte som ibland är smått förvirrad :p Körde lite slalom, gunga och platta tunneln också. Gungan är han lite osäker på, resten börjar sitta riktigt bra.

Imorrn blir det att repetera apporten (insåg idag att det var några veckor sen vi körde lydnad) och tasstarget, samt en springtur. Torsdag=veckans bana!

Slalom tar tid att lära in!

Orkar hon i 2 min så kör 1-1½ och ta paus/gör andra övningar så hon aldrig hinner tröttna. Försök få slalom till det roligaste som finns.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 915
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 242
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 846
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka