vad gör ni och era hundar idag?

Sv: vad gör ni och era hundar idag?

*kl*

Idag viltspårade vi igen, och denna gången gick det betydligt bättre! Grabbarna var helt med på notorna, dessutom hade husse fått lägga sina första spår, är nyttigt att inte jämt bara få sina egna, och lilleman spårade sitt bästa spår någonsin, tog vinklar kanon och höll nere näsan hela tiden och jobbade på hela tiden (han har annars en tendens att vara lite obrydd emellanåt). Han var så stolt när han bar runt på älgklöven som väger nästan lika mycket som han själv :D

Stora herrn skötte sig helt ok enligt husse, dock har han lite svårt att följa spåret då han emellanåt går med hög näsa och därför vindar sig fram till klöven och vill ta snabbaste vägen dit.

Idag har min lilleman haft en körig dag!
Freestyletävling (jättenöjd, bara andra tävlingen och det gick betydligt bättre än sist, även om han fortfarande är rätt ofokuserad) under förmiddagen. Avslutade med att smita in på agilityplan en sväng och ta några hinder. Hyfsat sug och tog slalomen hur fint som helst.
Sen fick han vara ensam nån timme innan vi tog en promenad på 1-1½ timme med en kompis och hennes hund (=massa bus) och sen lite träning och inlärning av nya trick. Nu sover han gott!

Kurs i tävlingslydnad idag. På grund av dåligt väder var vi tyvärr inte många ekipage, men desto mer tid fick var och en med instruktörerna. Läggande under gång finputsades, inkallningar med störningar, linförighet och platsliggning var det mesta vi körde. Kändes mycket bra :) Avslutade med lite bus på agilityplanen där han till min stora förvåning på helt eget initiativ traskade igenom tunneln fram och tillbaka :eek: Han har gått genom den en gång tidigare och då krävdes det en person på varje sida och mycket godis och tid. Man slutar aldrig förvånas :) Min smått höjdrädda vovve provade även på att gå på balansbrädan (heter den så?). Den man först går uppför, sen på en rak planka och sen ner.
Nu ligger han helt utslagen, och till kvällen blir det en promenad och lite lek med fotbollen :)

Idag har vi tagit en lång promenad runt i området kring min första skola tillsammans med min mamma, en kompis och hennes hund. Sen har vi klickat in några nya trick, 2 som nu sitter hyfsat och ytterligare två precis i början av inlärningen.

Sen åkt tillbaka till Linköping och sen har hunden fått sova ut efter helgen medan jag har pluggat.

Idag ska vi gå lång promenad och sen finslipa lite position inför lydnadskursen

Och vi ska ägna oss åt pälsvård! Badande utav två pudlar med en taskig handfön står på schemat, lär ta exakt hela dagen, men imorgon står det klippning på schemat så det är bara att ta tag i det.

KL

Längesedan jag uppdaterade, men Ian och jag spårade igår iaf!

Ianviltsparklov.jpg

Sötnöt! :love:

Kl.

Idag fokuserar jag och hunden på slalom och fot på fel sida, av någon outgrundlig anledning. :confused::p

Upp till fåren en sväng blir det också, och ikväll blir det lydnadsträning (på rätt sida!)

*KL*

Eftersom både jag och husse lyckats bli sjuka så får Rover nöja sig med kissrundor och inomhusaktivering. Jag började lära honom skillnad på saker med olika kommandon igår och han är smartare än jag trodde. Igår nöjde jag mig med att försäkra mig om att han visste att hans älskade mjukisdjur Vesslan hette just det och att han skulle hämta den på det kommandot. Idag lärde jag in "strumpa"(av någon anledning brukar det ligga såna på golvet här som Rover gillar att bära omkring på) och det dröjde inte mer än ett par minuter innan jag kunde be honom om antingen vesslan eller strumpan utan att han gjorde fel en enda gång.

Ja, den gäller förutsatt att man inte stör djuren, vilket man garanterat gör om man går in med hund i en fårhage nu, med alla lamm!!

Enligt min erfarenhet är det inte alls någon garanti att man stör bara för att där är får.

I hagarna här nere är fåren så nyfikna att dom spricker om man traskar in i en hage med hund. Dom kommer fram och omringar hunden (med lammen i släptåg :love:) och nosar, tittar och följer efter när man tar en tur. Helt orädda för hundar mao.

Och så en fråga av ren nyfikenhet, vart går då gränsen för att störa när det gäller fåren/lammen? Vem avgör vad som är att störa? Fårbonden?

Idag har jag legat sjuk, men eftersom jag hatar att vara stilla + har väldigt aktiva hundar så har jag tvingat mig ut ändå! Här vilar vi oss inte friska inte :crazy:

Först en promenad på knappt en timme i skogen. Sen en liten tripp till grustaget och en konstgjord sjö där hundarna fick bada. Det blev bara några få simmlängder sen fick dom grisöra i bilen. Mamma tog med sig Narmo till mormor och gick sedan en promenad. Under tiden tränade jag trix med Coy och blev sen rastlös igen så vi tog en 3 kilometare längs med sommarstugeområdet samtidigt som vi tränade, hoppade upp på saker, ballans och mös av att bara vara vi :)

KL

Jag började klicka in greppande av apporten med valpis idag, hon fattar så jäkla snabbt! Kastade sig efter dummyn och ville bara visa att hon ville HA DEN! Så gick vi till och från stallet, blir väl nästan en mil så hon är trött nu.

Annars gör vi inte allt för mycket nu, jag är på sluttampen med mitt examensarbete och vi är mellan kurser, så det är mest social träning nu.

Kl:

Igar sparade bada vovvarna och jag maste saga att jag ar grymt nojd med bada tva!
Kelpien fick ga ett ganska kort spar men med manga vinklar och hon sparade sa himla fint! Hon for fram som en liten dammsugare och tog vinklarna klockrent! Tror aldrig att hon har sparat sa fint faktiskt.
Tollaren sparade pa sitt vanliga lite nonchalanta, langsamma satt men hon gjorde valdigt fina markeringar sa jag ar himla nojd med henne ocksa.

Idag blev det först en promenad i skogen på ca timmen, sen käkade vi lite och gick sen ut på tomten och tränade lite inför utställningen i helgen.

Övade lite sitt och ligg ute på bilvägen, då han fått nån ide om att kasta sig efter lastbilar/bussar, så det blev lite lydnadsträning på vägen.
Igår tog jag plaststolen, en kopp kaffe och hunden, och så satte jag mig och fikade vid vägkanten :D
Man kan undra vad grannarna tror??:eek:

Sakta men säkert så går det åt rätt håll!

Idag blev det inte så mycket gjort.

Vi flyttade fåren till Emaus Lantgård. En liten idyll här i U-A.:laugh: Där kommer Houdini-gänget få vara nu ett tag så jag kan få lite semester.

Åker och vallar på andras djur istället.:D

(Dags också att ta sig i kragen och höra med grannen om hans kritter 'vill vallas lite' av en hund istället för av häst.)

*knapp*

senaste veckan eller så har vi bara myst i skogen , badat, ätit köttbullar o busat o bara haft det bra..... :love:

och idag fick Fidel vandra över till andra sidan :cry: :cry:
han hade en "missbildning" på ryggen och bäckenet som han förmodligen om han inte redan hade ont så skulle han fått ONT närsomhelst..
helt plötsligt när veterinären förklarat vad som syntes på rönkenbilderna förstod jag att all vinglighet inte var "ung o omusklad" utan förmodligen "aj aj ont" :cry:

Beklagar!

*kl*
Vi har varit och tagit det lugnt idag, gått en lång promenad vid älven och stora vita har ju givetvis simmat och haft sig, men även lilleman doppade självmant halva benen, det är stort! :D

KL

Idag åkte vi iväg tidigt på morgonen till en stor parkering som vi fick ha alldeles för oss själva. Jag känner att vi hamnat lite i en ond cirkel med för höga krav och sedan frustration från min sida när det inte gått som jag vill. Därför tänkte jag släppa alla krav idag och bara köra på. Sedan har jag en tendens att hålla på för länge så nu har jag bestämt att jag ska köra två eller max tre moment i taget och sedan pausa. Det gick jättebra! Båda två skötte sig utmärkt och jag är såå glad. :)

Toka tränades i rutan, apportering (metall), platsliggning, ställanden, inkallning och fritt följ.
Hedda fick köra inkallning med ställande och läggande, metallapportering, rutan, framförgående, fjärr och vittring.

Idag har vi varit med spårgruppen och spårat och sen även ett upplet.

Em har gått åt till lite finlir på klor, och kammande/borstande och lite uppställningsträning inför morgondagen, då han ska på sin livs 1a utställning...

Idag har vi haft agility- och freestyleuppvisning hela eftermiddan =)
Lilleman har skött sig super, nu är han TRÖTT!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 915
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 242
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 846
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka