Svårt att köra hästsläp med elbil – blir för tungt

Det är det säkert många som gör men verkar få problem ändå med tex överhettning eller betydligt kortare körstrecka per laddning än tänkt. Elbilar idag är inte bra dragbilar och de finns knapp några som klarar av att dra tungt.
När jag gjort efterforskningar uppfattar jag att folk är väldigt nöjda med sina elbilar just när det gäller att dra tungt. Kommer ju fler och fler som kan dra vettigt.

När jag gjort efterforskningar uppfattar jag att folk är väldigt nöjda med sina elbilar just när det gäller att dra tungt. Kommer ju fler och fler som kan dra vettigt.
Jag har helt motsatt uppfattning tyvärr. Den enda i bekanskapen som har en bil som i teorin borde kunna dra häst med släp klarar inte av det i praktiken utan går in i någon sorts limp mode eftersom den blir överhettad.

En enda bil kanske inte ska få representera hela gruppen?
Vad är det för bil?
En Tesla i just det här fallet så vanligt märke som i teorin får dra hyfsat tungt. Men klarar inte av ett medelstort hästsläp med en ponny i. Känner många fler med elbilar men ingen av dem får dra hästsläp. De vi har på jobbet får man väl dra lättare släp med men det går inte heller speciellt bra eftersom räckvidden blir superkort, speciellt om det är kallt ute.

En Tesla i just det här fallet så vanligt märke som i teorin får dra hyfsat tungt. Men klarar inte av ett medelstort hästsläp med en ponny i. Känner många fler med elbilar men ingen av dem får dra hästsläp. De vi har på jobbet får man väl dra lättare släp med men det går inte heller speciellt bra eftersom räckvidden blir superkort, speciellt om det är kallt ute.
Model Y antar jag? Eller X?
Vad jag har läst är folk väldigt nöjda med sina teslor som dragbilar. Model X ska vara superbra att dra med (för den som har råd) och har läst om flera nöjda hästägare som kör model Y.
Låter ju som att det är något fel på just den bilen.

Det är det säkert många som gör men verkar få problem ändå med tex överhettning eller betydligt kortare körstrecka per laddning än tänkt. Elbilar idag är inte bra dragbilar och de finns knapp några som klarar av att dra tungt.
Min elbil är en grymt bra dragbil. Jag var lite orolig innan och tänkte att jag får nog ta vår andra bil (diesel) att dra med. Men den är långt över förväntan. Jätte bra att dra med!! Väljer den framför vår diesel. Då är jag ändå van vid fyrhjulsdrivna dieselbilar av större modell.

Min elbil är en grymt bra dragbil. Jag var lite orolig innan och tänkte att jag får nog ta vår andra bil (diesel) att dra med. Men den är långt över förväntan. Jätte bra att dra med!! Väljer den framför vår diesel. Då är jag ändå van vid fyrhjulsdrivna dieselbilar av större modell.
Vad har du för elbil? (märke, modell, max dragvikt?)

Min elbil får inte dra alls nästan, men vad jag hört i elbilskretsar är många väldigt nöjda med sina elbilar som dragbilar. Blir kortare räckvidd absolut, men det är inget problem med minimal planering.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 931
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 451
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 818
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
984
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka