- Svar: 22
- Visningar: 988
När hästägaren Thomas Gulls jobb bytte tjänstebilar från hybrid till el, fick han bekymmer. Den, liksom många av dagens elbilar, klarar inte av att dra hästtransporter – det blir för tungt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänkte sammaKollar man inte upp sånt innan?
Det är det säkert många som gör men verkar få problem ändå med tex överhettning eller betydligt kortare körstrecka per laddning än tänkt. Elbilar idag är inte bra dragbilar och de finns knapp några som klarar av att dra tungt.Kollar man inte upp sånt innan?
När jag gjort efterforskningar uppfattar jag att folk är väldigt nöjda med sina elbilar just när det gäller att dra tungt. Kommer ju fler och fler som kan dra vettigt.Det är det säkert många som gör men verkar få problem ändå med tex överhettning eller betydligt kortare körstrecka per laddning än tänkt. Elbilar idag är inte bra dragbilar och de finns knapp några som klarar av att dra tungt.
Jag har helt motsatt uppfattning tyvärr. Den enda i bekanskapen som har en bil som i teorin borde kunna dra häst med släp klarar inte av det i praktiken utan går in i någon sorts limp mode eftersom den blir överhettad.När jag gjort efterforskningar uppfattar jag att folk är väldigt nöjda med sina elbilar just när det gäller att dra tungt. Kommer ju fler och fler som kan dra vettigt.
En enda bil kanske inte ska få representera hela gruppen?Jag har helt motsatt uppfattning tyvärr. Den enda i bekanskapen som har en bil som i teorin borde kunna dra häst med släp klarar inte av det i praktiken utan går in i någon sorts limp mode eftersom den blir överhettad.
En Tesla i just det här fallet så vanligt märke som i teorin får dra hyfsat tungt. Men klarar inte av ett medelstort hästsläp med en ponny i. Känner många fler med elbilar men ingen av dem får dra hästsläp. De vi har på jobbet får man väl dra lättare släp med men det går inte heller speciellt bra eftersom räckvidden blir superkort, speciellt om det är kallt ute.En enda bil kanske inte ska få representera hela gruppen?
Vad är det för bil?
Model Y antar jag? Eller X?En Tesla i just det här fallet så vanligt märke som i teorin får dra hyfsat tungt. Men klarar inte av ett medelstort hästsläp med en ponny i. Känner många fler med elbilar men ingen av dem får dra hästsläp. De vi har på jobbet får man väl dra lättare släp med men det går inte heller speciellt bra eftersom räckvidden blir superkort, speciellt om det är kallt ute.
Det är en tjänstebil så han hade inte fritt val, eller vad man ska sägaKollar man inte upp sånt innan?
Då förstår jag!Det är en tjänstebil så han hade inte fritt val, eller vad man ska säga
Men inslaget blev lite konstigt.
Min elbil är en grymt bra dragbil. Jag var lite orolig innan och tänkte att jag får nog ta vår andra bil (diesel) att dra med. Men den är långt över förväntan. Jätte bra att dra med!! Väljer den framför vår diesel. Då är jag ändå van vid fyrhjulsdrivna dieselbilar av större modell.Det är det säkert många som gör men verkar få problem ändå med tex överhettning eller betydligt kortare körstrecka per laddning än tänkt. Elbilar idag är inte bra dragbilar och de finns knapp några som klarar av att dra tungt.
Vad har du för elbil? (märke, modell, max dragvikt?)Min elbil är en grymt bra dragbil. Jag var lite orolig innan och tänkte att jag får nog ta vår andra bil (diesel) att dra med. Men den är långt över förväntan. Jätte bra att dra med!! Väljer den framför vår diesel. Då är jag ändå van vid fyrhjulsdrivna dieselbilar av större modell.
Och så har han en annan bil för kunna dra släp.Det är en tjänstebil så han hade inte fritt val, eller vad man ska säga
Audi, får dra 1800kgVad har du för elbil? (märke, modell, max dragvikt?)
Det är en tjänstebil så han hade inte fritt val, eller vad man ska säga