Svårt att köra hästsläp med elbil – blir för tungt

Det är det säkert många som gör men verkar få problem ändå med tex överhettning eller betydligt kortare körstrecka per laddning än tänkt. Elbilar idag är inte bra dragbilar och de finns knapp några som klarar av att dra tungt.
Vi har haft två elbilar, båda Volvo C40, och ingen har blivit överhettad när vi dragit släp, bilarna får dra 1800 kg på E kort.
Tvärtom fungerar det utmärkt och om jag får välja tar jag hellre elbilen=Volvon än Tiguanen om jag ska dra. Stor häst och boggiesläp. Båda är bra att dra med men Volvon är ju nyare och bekvämare iom bla onepedaldrive. Räckvidden blir ju lite sämre men har inte varit något jätte jätte problem i praktiken. Bara några enstaka gånger som jag åkt så pass långt så jag behövt ladda och då går det så pass fort att jag precis hinner äta en korv och gå på toa..
 
Jag kan nog tänka att arbetsgivaren inte kan anses ha skyldighet att förse sina anställda med tjänstebilar för att uppfylla specifika behov på fritiden som inte alls har med tjänsten att göra.
De gånger jag själv eller exmaken haft tjänstebil har valet varit ganska fritt - det har funnits ett antal "godkända" bilmärken och man har kunnat välja modell fritt inom märkena. I och med att man både får ett bruttolöneavdrag och förmånsbeskattas, så ska det ju inte vara så att arbetsgivaren sponsrar bilen, utan jag som anställd ska bära de kostnader som bilen medför. Vilket ju gör att man då tillåts välja typ av bil - även om det är fritidsintressena som skulle råka vara avgörande för det valet! :)
 
De gånger jag själv eller exmaken haft tjänstebil har valet varit ganska fritt - det har funnits ett antal "godkända" bilmärken och man har kunnat välja modell fritt inom märkena. I och med att man både får ett bruttolöneavdrag och förmånsbeskattas, så ska det ju inte vara så att arbetsgivaren sponsrar bilen, utan jag som anställd ska bära de kostnader som bilen medför. Vilket ju gör att man då tillåts välja typ av bil - även om det är fritidsintressena som skulle råka vara avgörande för det valet! :)

Jag menade inte att det är fel att arbetsgivaren ger de möjligheterna, men inte heller att det är en skyldighet. Om en arbetsgivare bara vill erbjuda en viss typ av elbil som tjänstebil och den bilen uppfyller behovet av bil som finns inom tjänsten så är det helt okej att begränsa valet, och den anställde får ta ställning om hen vill ha tjänstebil eller inte.
 
De jag känner som har häst och samtidigt haft funderingar på att byta till elbil har landat i elhybrider.
Finns ju inte jättemånga som får dra tungt där heller. Jag tittade lite på Mazda CX80 av den anledningen, en av få som får dra tillräckligt mycket för två storhästar i släpet, men landade i att det får duga med en begagnad äldre bil ett tag till.
 
Finns ju inte jättemånga som får dra tungt där heller. Jag tittade lite på Mazda CX80 av den anledningen, en av få som får dra tillräckligt mycket för två storhästar i släpet, men landade i att det får duga med en begagnad äldre bil ett tag till.
Det finns iaf ganska många rena elbilar som får dra 1800-2000kg. Men vill man kunna dra tyngre än så är det nog tyvärr diesel som gäller.
 
Finns ju inte jättemånga som får dra tungt där heller. Jag tittade lite på Mazda CX80 av den anledningen, en av få som får dra tillräckligt mycket för två storhästar i släpet, men landade i att det får duga med en begagnad äldre bil ett tag till.
Jag har en Volvo V60 på ingång som får dra 2000 kg. Även VW Passat ligger på samma.
 
Jag har en Volvo V60 på ingång som får dra 2000 kg. Även VW Passat ligger på samma.
Det räcker inte när man har ett släp med egenvikt på 1100 kg och två storhästar tyvärr. Funderar dessutom snarare på att byta till ett tyngre släp än ett lättare.
 
Det räcker inte när man har ett släp med egenvikt på 1100 kg och två storhästar tyvärr. Funderar dessutom snarare på att byta till ett tyngre släp än ett lättare.
BMW och Kia har iaf elbilar som får dra 2 500kg. Tror någon tesla får dra över 2 000 låg också.
 
BMW och Kia har iaf elbilar som får dra 2 500kg. Tror någon tesla får dra över 2 000 låg också.
Men det intressanta är ju räckvidden i förhållande till det, hur långt kommer man med 2000kg. Och är skillnaden stor mellan att köra på sommaren och på vintern.
 
Men det intressanta är ju räckvidden i förhållande till det, hur långt kommer man med 2000kg. Och är skillnaden stor mellan att köra på sommaren och på vintern.
Nu kör ju inte jag några 2000 kg utan bara ca 1500 kg men ja det är stor skillnad mellan sommar och vinter. Den förra bilen hade inte värmepump och då kom jag bara ca 10 mil när det var ca 10 minus. Den nya har värmepump och kommer mycket längre, har dock inte räknat ut än eftersom jag inte gjort någon längre resa med den än så länge. Men åkte 12 mil och hade 39% kvar av batteriet när jag kom hem, då var släpet bara fullt på hemvägen eftersom jag hämtade strö. Bilen har en räckvidd på sommaren utan last på ca 45 mil. Skillnaden är ju att en elbil måste tillverka värmen medans i en bränsledriven bil så är ju värmen en biprodukt från motorn sas.

Det som kompenserar är ju att bilen är superkul att köra, bränsledrivna bilar känns som ök när man är van vid elbil, den blir fortare varm, den är tyst, den är super stadig så det känns inte att man har släp, onepedal drive är underbart när man kör släp eftersom det är mycket lättare att få mjuk körning. Absolut älskar vår elbil!! Ja just det bränselkostnaden är ju nästan gratis, vi har timpris och grid reward så i januari betalade vi tex 220:- för hela månaden och då går bilen minst 3 mil/dag.. På sommaren åker vi gratis..
 
Senast ändrad:
Men det intressanta är ju räckvidden i förhållande till det, hur långt kommer man med 2000kg. Och är skillnaden stor mellan att köra på sommaren och på vintern.
Nu kan kan enbart tala för min egen elbil då jag inte ha egen erfarenhet av andra. Min drar ca 30% mer med släp. Så istället för 50 mil kanske jag kommer 30 min (sommartid, något mer vintertid). Upplever att det är oavsett om släpet är lastat eller inte, dvs själva vikten påverkar inte utan det är luftmotståndet som gör det.
 
Det som kompenserar är ju att bilen är superkul att köra, bränsledrivna bilar känns som ök när man är van vid elbil, den blir fortare varm, den är tyst, den är super stadig så det känns inte att man har släp, onepedal drive är underbart när man kör släp eftersom det är mycket lättare att få mjuk körning. Absolut älskar vår elbil!! Ja just det bränselkostnaden är ju nästan gratis, vi har timpris och grid reward så i januari betalade vi tex 220:- för hela månaden och då går bilen minst 3 mil/dag.. På sommaren åker vi gratis..
Detta kan jag verkligen skriva under på. Bränsledrivna känns skittråkiga och omoderna när man är van vid el.
 
Detta kan jag verkligen skriva under på. Bränsledrivna känns skittråkiga och omoderna när man är van vid el.

Jag har ingen elbil, men tycker räckvidd på 75 mil med släp och laddningstid på 3 minuter, med 10 gånger så många laddstationer är överlägset än så länge. (Fyrhjusldriven mellanstor diesel)

Rätt ord är kanske inte omodernt, men det här med brist på bred tillgång till billig snabbladdning är det som gör att elbilar känns som något för de som har extra mycket flexibilitet och tid i sin vardag.
 
Jag har ingen elbil, men tycker räckvidd på 75 mil med släp och laddningstid på 3 minuter, med 10 gånger så många laddstationer är överlägset än så länge. (Fyrhjusldriven mellanstor diesel)

Rätt ord är kanske inte omodernt, men det här med brist på bred tillgång till billig snabbladdning är det som gör att elbilar känns som något för de som har extra mycket flexibilitet och tid i sin vardag.
Fast hur ofta åker du 75 mil ens utan släp? Tycker folk snöar in på något som bara är ett problem kanske max en eller ett par gånger per år..
 
Jag har ingen elbil, men tycker räckvidd på 75 mil med släp och laddningstid på 3 minuter, med 10 gånger så många laddstationer är överlägset än så länge. (Fyrhjusldriven mellanstor diesel)

Rätt ord är kanske inte omodernt, men det här med brist på bred tillgång till billig snabbladdning är det som gör att elbilar känns som något för de som har extra mycket flexibilitet och tid i sin vardag.
Jo det känns omodernt. Lånade en ganska nu dieselbil härom dagen och nej jag saknar det icke! Och finns det något tråkigare än att tanka!? Så skönt att kunna ladda hemma (vilket sker till 99%).

Mitt liv är allt annat än flexibelt med småbarn, jobb 100% och ett gäng hästar på det.

Bränsledrivna bilar är inte direkt framtiden.
 
Bränsledrivna bilar är inte direkt framtiden.
Där är vi nog inte riktigt överens - i alla fall inte helt och hållet. Jag tror framtiden kommer att bestå av väldigt mycket bättre kollektivtrafik, många elbilar och sedan kommer det finnas ett litet antal behov som allra bäst för klimatet löses med flytande bränsledrift och förbränningsmotorer.
 
Fast hur ofta åker du 75 mil ens utan släp? Tycker folk snöar in på något som bara är ett problem kanske max en eller ett par gånger per år..

Jag vet inte om det är att snöa in på något. Största problemet med att för mig personigen välja elbil är inköpspriset (bil+infrastruktur hemma) - det är way beyond min ekonomi, men sedan tillkommer de där grejerna i infrastrukturen i samhället som ännu inte är där jag tycker de behöver vara för att det ska vara smidigt med en elbil. Särskilt inte med häst i lasten.
 
Detta kan jag verkligen skriva under på. Bränsledrivna känns skittråkiga och omoderna när man är van vid el.
Jag tycker det är rejäl skillnad mellan olika modeller inom samma typ (el, hybrid, förbränning..) och har både kört elbilar som varit en dröm att köra och såna som varit hemska. En äldre elbil med dålig väghållning jag körde någon vecka för något år sen fick mig att jubla när jag gick tillbaka till min diesel som var minst 8 år äldre. Det enda just den elbilen vann på var att den var tystare. Sen finns det såna inom alla kategorier som är fruktansvärt tråkiga att köra.

Sen skulle jag gärna ha en elbil, men jag vill isf ha möjlighet att ladda när jag är hemma och det har jag inte.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 209
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 500
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 874
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
1 006
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp