Svårt att köra hästsläp med elbil – blir för tungt

Det är det säkert många som gör men verkar få problem ändå med tex överhettning eller betydligt kortare körstrecka per laddning än tänkt. Elbilar idag är inte bra dragbilar och de finns knapp några som klarar av att dra tungt.
Vi har haft två elbilar, båda Volvo C40, och ingen har blivit överhettad när vi dragit släp, bilarna får dra 1800 kg på E kort.
Tvärtom fungerar det utmärkt och om jag får välja tar jag hellre elbilen=Volvon än Tiguanen om jag ska dra. Stor häst och boggiesläp. Båda är bra att dra med men Volvon är ju nyare och bekvämare iom bla onepedaldrive. Räckvidden blir ju lite sämre men har inte varit något jätte jätte problem i praktiken. Bara några enstaka gånger som jag åkt så pass långt så jag behövt ladda och då går det så pass fort att jag precis hinner äta en korv och gå på toa..

Jag kan nog tänka att arbetsgivaren inte kan anses ha skyldighet att förse sina anställda med tjänstebilar för att uppfylla specifika behov på fritiden som inte alls har med tjänsten att göra.
De gånger jag själv eller exmaken haft tjänstebil har valet varit ganska fritt - det har funnits ett antal "godkända" bilmärken och man har kunnat välja modell fritt inom märkena. I och med att man både får ett bruttolöneavdrag och förmånsbeskattas, så ska det ju inte vara så att arbetsgivaren sponsrar bilen, utan jag som anställd ska bära de kostnader som bilen medför. Vilket ju gör att man då tillåts välja typ av bil - även om det är fritidsintressena som skulle råka vara avgörande för det valet! :)

De gånger jag själv eller exmaken haft tjänstebil har valet varit ganska fritt - det har funnits ett antal "godkända" bilmärken och man har kunnat välja modell fritt inom märkena. I och med att man både får ett bruttolöneavdrag och förmånsbeskattas, så ska det ju inte vara så att arbetsgivaren sponsrar bilen, utan jag som anställd ska bära de kostnader som bilen medför. Vilket ju gör att man då tillåts välja typ av bil - även om det är fritidsintressena som skulle råka vara avgörande för det valet! :)

Jag menade inte att det är fel att arbetsgivaren ger de möjligheterna, men inte heller att det är en skyldighet. Om en arbetsgivare bara vill erbjuda en viss typ av elbil som tjänstebil och den bilen uppfyller behovet av bil som finns inom tjänsten så är det helt okej att begränsa valet, och den anställde får ta ställning om hen vill ha tjänstebil eller inte.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 934
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 454
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 821
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
984
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka