- Svar: 22
- Visningar: 1 223
När hästägaren Thomas Gulls jobb bytte tjänstebilar från hybrid till el, fick han bekymmer. Den, liksom många av dagens elbilar, klarar inte av att dra hästtransporter – det blir för tungt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har haft två elbilar, båda Volvo C40, och ingen har blivit överhettad när vi dragit släp, bilarna får dra 1800 kg på E kort.Det är det säkert många som gör men verkar få problem ändå med tex överhettning eller betydligt kortare körstrecka per laddning än tänkt. Elbilar idag är inte bra dragbilar och de finns knapp några som klarar av att dra tungt.
De gånger jag själv eller exmaken haft tjänstebil har valet varit ganska fritt - det har funnits ett antal "godkända" bilmärken och man har kunnat välja modell fritt inom märkena. I och med att man både får ett bruttolöneavdrag och förmånsbeskattas, så ska det ju inte vara så att arbetsgivaren sponsrar bilen, utan jag som anställd ska bära de kostnader som bilen medför. Vilket ju gör att man då tillåts välja typ av bil - även om det är fritidsintressena som skulle råka vara avgörande för det valet!Jag kan nog tänka att arbetsgivaren inte kan anses ha skyldighet att förse sina anställda med tjänstebilar för att uppfylla specifika behov på fritiden som inte alls har med tjänsten att göra.
De gånger jag själv eller exmaken haft tjänstebil har valet varit ganska fritt - det har funnits ett antal "godkända" bilmärken och man har kunnat välja modell fritt inom märkena. I och med att man både får ett bruttolöneavdrag och förmånsbeskattas, så ska det ju inte vara så att arbetsgivaren sponsrar bilen, utan jag som anställd ska bära de kostnader som bilen medför. Vilket ju gör att man då tillåts välja typ av bil - även om det är fritidsintressena som skulle råka vara avgörande för det valet!![]()