- Svar: 85
- Visningar: 3 340
När hästägaren Thomas Gulls jobb bytte tjänstebilar från hybrid till el, fick han bekymmer. Den, liksom många av dagens elbilar, klarar inte av att dra hästtransporter – det blir för tungt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det var det jag försökte göra även om mina antaganden om löpande kostnader är baserade på befintlig bil, vilket är det jag känner till mest detaljer om. Jag försökte jämföra inköp av en helt ny sådan med en helt ny elbil.Jag tänker att det alltid är svårt att jämföra med befintlig bil. Prisjämförelsen blir bara relevant om man tar ett scenario där du ska byta bil och därmed jämför bilar du överväger att byta till. Då kan man titta på likvärdiga bilar som uppfyller ens kriterier, och sen jämföra totalkostnaden som då både inkluderar inköp och löpande kostnader.
Det finns hemsidor som hjälper en med sådana uträkningar. Som jag fattat brukar elbilarna ”vinna” när man räknar med alla omkostnader, sålänge man jämför liknande bilarJa, det var det jag försökte göra även om mina antaganden om löpande kostnader är baserade på befintlig bil, vilket är det jag känner till mest detaljer om. Jag försökte jämföra inköp av en helt ny sådan med en helt ny elbil.
Men ni som har elbil, en av de dyra återkommande åtgärderna är bromsbyte och däckinköp. Jag fattar att man inte behöver köpa motorolja och filter för 1500 om året, men det mesta andra är väl ganska jämförbart? Visst måste man byta olja i mekaniska delar och bromsar, luftfilter för kupén, osv? Man kör väl inte bara år efter år utan att hålla bilen i skick?Det finns hemsidor som hjälper en med sådana uträkningar. Som jag fattat brukar elbilarna ”vinna” när man räknar med alla omkostnader, sålänge man jämför liknande bilar
Vad jag minns så är det framförallt bränslekostnader, skatt och service som slår ut.
Snabb googling gav tex denna som menar på att elbilar i mellanklass är billigare än motsvarande förbränningsbil efter 3 års ägande: https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-siffror-da-blir-elbilen-billigare-att-aga-avgasbilen
Men det är ju flera faktorer som påverkar och som kan förändras rätt drastiskt. Tex om det finns miljöbilspremie eller ej vid inköp, skatteläget (bonus malus), bensin/dieselpris mm.
För de billigaste ja, ska du ha lite extra blir det 2 miljRunt 1,5MSEK(?) vilket räcker till nästan 4 helt nya exemplar av min diesel.
Vissa elbilar servas inte alls på samma sätt som förbränningsbilar gör. En del skillnader mellan olika märken alltså. Jag har ju ingen egen ren elbil men vet att Tesla inte har serviceintervaller alls, de har tex inget krav på att man ska serva bilen för att garantin ska gälla. Man kan lämna in bilen på kontroll, men det är helt frivilligt.Men ni som har elbil, en av de dyra återkommande åtgärderna är bromsbyte och däckinköp. Jag fattar att man inte behöver köpa motorolja och filter för 1500 om året, men det mesta andra är väl ganska jämförbart? Visst måste man byta olja i mekaniska delar och bromsar, luftfilter för kupén, osv? Man kör väl inte bara år efter år utan att hålla bilen i skick?
( Känner mig och är ganska okunnig på området trots att jag jobbat på Audi i 8 år men det var innan elbilarna var särskilt med i matchen.)