Svårt att köra hästsläp med elbil – blir för tungt

Fast du kan ju inte basera alla elbilar på att din kollegas Tesla gått sönder hela tiden. Vi har inte varit in på verkstaden en enda gång med våra under dom två år vi haft dom. Min väninnas Passat har stått på verkstad hela förra året i princip, är alla dieselbilar skit då?? Om du jämför mellanskillnaden 300" så kommer det inte ta några 30 år att gå jämt upp iom att bränselkostnaden plus skatt i princip är gratis. Min bror kör i snitt 3000 mil/år och han räknade ut att med reparationskostnader/bränslekostnad etc så går det jämt upp att leasa en elbil. Våran Volvo kostade ~500" och då hade den bara gått 400 mil så i princip ny så man behöver inte betala några 700" heller.

Jag baserar inte "alla elbilar" på något alls, utan har bara invändningar mot idealberäkningar och antaganden som jag ser inte stämma alls med mina observationer av verkligheten. För övrigt har min kollega i sina månaders väntan på reparationer inte lämnats åt sitt öde, utan blivit försedd med lånebil utan kostnad.

Och visst kan man köpa begagnad elbil, men då måste det jämföras med att köpa begagnad förbränningsmotorbil - och då kvarstår skillnaden till stora delar. Jag förenklade lite genom att jämföra ny mot ny.

Som sagt, jag har verkligen inget emot elbilar och ser det som en bra lösning för väldigt många behov av bil, elbilar kommer att dominera stort i framtiden. Och så tycker jag det är fantastiskt bra om man trivs med den bil och typ man valt.

Men det är verkligen inte för alla att ens prova, med de höga priserna som råder och kommer råda i många år till.

Jag kollade leasingpriser för en någorlunda jämförbar Toyota el-SUV och på 36-månader avtal ligger den på 9343 kr per månad. Helt ny dock, så jämförelsen haltar som vanligt. (Tyvärr får man då inte överskrida 2500 mil vilket är på håret.) För mig är det alldeles för dyrt (112116 kr om året). Min nuvarande bil kostar ungefär 32.000 om året (bränsle, service, tvätt, reparationer, skatt) + den luriga posten värdeminskning, men eftersom jag alltid behåller bilarna tills de är finito så kan den nog skattas till ungefär 20.000 kr om året + ränta på någon tusenlapp om året.

Ok, den el-SUVEN var värdelös, får inte dra släp med häst alls. Fel val.
 
Senast ändrad:
Håller med. Och om vi ändå håller på med anekdotisk bevisning så kan jag slänga in att sambons 2 teslor enbart varit på verkstad till följd av typ stenskott och krockskada. Aldrig pga bilstrul. Min laddhybrid har inte heller behövt verkstad för annat än service.

Edit. Jag önskar att jag hade haft råd med ren elbil av den storlek som krävs för att kunna dra hästsläpet. Men jag mellanlandar med laddhybrid sålänge😁

Jag kan fylla på 😅 Min gamla Leaf har gått snart 23 tusen mil och är 10.5 år nu. Bytt bromsbelägg en gång samt några kupefilter. Kör 2500 mil/år. Tråkiga är ju just lösningen för att dra hästen som trådstarten bottnade i, jag lånar en gammal Volvo för det.
 
Om man vill ha en el-SUV som får dra 1300 kg hästtransport på B-kort, vilket urval finns? Jag skulle vilja göra en uppdaterad jämförelse för att se hur det landar i februari 2025 för egen del och om det har blivit en bättre kalkyl och fler möjligheter än 2020 när den gjordes i detalj förra gången.

(Toyotan jag hittade och nämnde ovan såg perfekt ut på ytan, men visade sig bara få dra standardminimi-750kg släp)
 
Senast ändrad:
Om man vill ha en el-SUV som får dra 1300 kg hästtransport på B-kort, vilket urval finns? Jag skulle vilja göra en uppdaterad jämförelse för att se hur det landar i februari 2025 för egen del och om det har blivit en bättre kalkyl och fler möjligheter än 2020 när den gjordes i detalj förra gången.

(Toyotan jag hittade och nämnde ovan såg perfekt ut, men visade sig bara få dra standardminimi-750kg släp)
Du kommer inte hitta elbilar alls som kan dra hästsläp på b-kort. Min gissning. De är för tunga iom batteriet.
Däremot finns det en hel del som får dra 1300 kg eller mer om du har tillräcklig behörighet. Sen vill man ju ha den där kombinationen av hög släpvagsvikt + tillräcklig (faktisk) räckvidd och då sjunker urvalet något. Men bara de senaste åren har det ju tillkommit fler. Elbilstillverkarna vill vinna över alla som tex drar husvagn osv.
 
Du kommer inte hitta elbilar alls som kan dra hästsläp på b-kort. Min gissning. De är för tunga iom batteriet.
Däremot finns det en hel del som får dra 1300 kg eller mer om du har tillräcklig behörighet. Sen vill man ju ha den där kombinationen av hög släpvagsvikt + tillräcklig (faktisk) räckvidd och då sjunker urvalet något. Men bara de senaste åren har det ju tillkommit fler. Elbilstillverkarna vill vinna över alla som tex drar husvagn osv.
Ok, då lär jag inte ha lyckats göra en fair jämförelse förra gången heller. Hade en svag förhoppning om att smidiga elmotorer istället för en tung förbränningsmotor med alla delar skulle väga bort tillräckligt av det batteriet kräver.
 
Ok, då lär jag inte ha lyckats göra en fair jämförelse förra gången heller. Hade en svag förhoppning om att smidiga elmotorer istället för en tung förbränningsmotor med alla delar skulle väga bort tillräckligt av det batteriet kräver.
Det blir skillnad sedan när det kommer elbilar som drivs av vätgas eftersom då behöver inte bilen ha ett tungt batteri. Jag tänker att marknaden kommer att anpassas sig successivt utifrån behovet.
 
Ok, då lär jag inte ha lyckats göra en fair jämförelse förra gången heller. Hade en svag förhoppning om att smidiga elmotorer istället för en tung förbränningsmotor med alla delar skulle väga bort tillräckligt av det batteriet kräver.
Jag kanske har fel, men det är vad jag gissar. Men jag har aldrig haft med just ”köra häst med b-kort” som variabel när jag kollat på elbilar. Dels för att jag själv har stor häst som väger mer än 600 kg och för att det knappt går att hitta nyare bilar oavsett el/bensin/diesel överhuvudtaget som kan dra (imo) normaltunga hästsläp.
 
I min stad har man gjort en satsning på laddare i parkeringshusen. Jag har haft laddhybrid i ca 2 år och kan ladda ”hemma”, eftersom jag hyr parkeringsplats i p-hus där det finns laddare. Det är dyrare laddning än om man bor i villa och kan ha egen laddstolpe, men det blir ändå billigare för mig än när jag hade dieselbil. Trots att hybriden var dyrare i inköp än om jag valt motsvarande bensin/diesel.

Jag tror fler städer kommer börja göra såhär, att de säkerställer tillgång till laddning även för de som bor i lägenhet. Här har även det kommunala bostadsbolaget fått direktiv från kommunen att verka flr tillgång till laddare för hyresgästerna, så de bygger successivt ut för elbilsladdning på vanliga parkeringsplatser i olika bostadsområden i kommunen.

Kan tillägga att det faktiskt hade varit ännu enklare och billigare för mig om jag haft ren elbil istället för laddhybrid. Min laddhybrid måste laddas varje dag medans man oftast laddar en ren elbil mer sällan om man inte har lång vardaglig pendling. Då blir man mer flexibel och behöver inte ha tillgång till laddare hela tiden. Min sambo kör tesla och han laddar ca 1-2 gånger i veckan då han pendlar ganska långt. Men om han skulle ha glömt att ladda kan han stanna vid snabbladdare och ladda i en kvart på väg till jobbet.
Ska vi ta skattepengar till att subventionera en grupp bilägare?

Bensinmackar (förutom sådana i glesbygd) verkar helt och hållet på kommersiella villkor.
 
Ja det tycker jag är väldigt lämpligt. Du vet, gynna omställning till elbilar för att minska utsläpp osv.
Det tycker inte jag.

Det är faktiskt så att det bör överlåtas åt marknadskrafterna.

I ett rättviseperspektiv, så ställer vi alltså den privilegierade gruppen "bilägare som haft råd att köpa/leasa en elbil", mot "fler lärare i skolan", "mindre barngrupper i förskolan", "bättre äldreomsorg", "Fler lokaler med personal till ungdomar" och en rad andra saker som skulle kunna göra en kommun bättre.

 
Det tycker inte jag.

Det är faktiskt så att det bör överlåtas åt marknadskrafterna.

I ett rättviseperspektiv, så ställer vi alltså den privilegierade gruppen "bilägare som haft råd att köpa/leasa en elbil", mot "fler lärare i skolan", "mindre barngrupper i förskolan", "bättre äldreomsorg", "Fler lokaler med personal till ungdomar" och en rad andra saker som skulle kunna göra en kommun bättre.
Då tänker vi olika. Men det är ingen diskussion som hör hemma i den här tråden.
 
Jag baserar inte "alla elbilar" på något alls, utan har bara invändningar mot idealberäkningar och antaganden som jag ser inte stämma alls med mina observationer av verkligheten. För övrigt har min kollega i sina månaders väntan på reparationer inte lämnats åt sitt öde, utan blivit försedd med lånebil utan kostnad.

Och visst kan man köpa begagnad elbil, men då måste det jämföras med att köpa begagnad förbränningsmotorbil - och då kvarstår skillnaden till stora delar. Jag förenklade lite genom att jämföra ny mot ny.

Som sagt, jag har verkligen inget emot elbilar och ser det som en bra lösning för väldigt många behov av bil, elbilar kommer att dominera stort i framtiden. Och så tycker jag det är fantastiskt bra om man trivs med den bil och typ man valt.

Men det är verkligen inte för alla att ens prova, med de höga priserna som råder och kommer råda i många år till.

Jag kollade leasingpriser för en någorlunda jämförbar Toyota el-SUV och på 36-månader avtal ligger den på 9343 kr per månad. Helt ny dock, så jämförelsen haltar som vanligt. (Tyvärr får man då inte överskrida 2500 mil vilket är på håret.) För mig är det alldeles för dyrt (112116 kr om året). Min nuvarande bil kostar ungefär 32.000 om året (bränsle, service, tvätt, reparationer, skatt) + den luriga posten värdeminskning, men eftersom jag alltid behåller bilarna tills de är finito så kan den nog skattas till ungefär 20.000 kr om året + ränta på någon tusenlapp om året.

Ok, den el-SUVEN var värdelös, får inte dra släp med häst alls. Fel val.
Hur får du fram 32"? För bara bränslet borde gå på minst 27" om du åker 2500 mil/år? Skatt på en större diesel som får dra brukar kosta runt 4", sedan rep, besiktning, service. Servicen brukar ju gå på mellan 7"-10"/år om det inte är en jätte gammal bil.
Tvätt har man ju oavsett bil så det räknar jag inte med.

Min väninna betalade över 30" förra året i reparationer av sin Passat och har då tyvärr inte haft lånebil utan har fått låna av familjen.

Min bror betalar ca 7000:-/mån för en ny ID4 men då har han avtal genom jobbet. Den är någon uppdaterad fyrhjulsdriven variant som får dra 1300 kg, finns dock inte med på listan jag lade in i föregående inlägg till dig, kanske är för ny. Han är inne på sin 3e ID4 men denna är den första som är fyrhjulsdriven, dom andra hade bakhjulsdrift.
En annan vän leasar en begagnad Audi e-tron och betalar 5" i månaden men då har han lagt 100" i kontantinsats och den får han inte tillbaka. Men stoor bil som får dra mycket om man har e-kort.
 
Finns Ford 150 Lightning i Sverige? Ford's minsta pick-up truck? Om jag inte missminner mig kan den dra runt 10,000 lbs, vilket borde bli runt 4500 kilo.
 
Hur får du fram 32"? För bara bränslet borde gå på minst 27" om du åker 2500 mil/år? Skatt på en större diesel som får dra brukar kosta runt 4", sedan rep, besiktning, service. Servicen brukar ju gå på mellan 7"-10"/år om det inte är en jätte gammal bil.
Tvätt har man ju oavsett bil så det räknar jag inte med.

Min väninna betalade över 30" förra året i reparationer av sin Passat och har då tyvärr inte haft lånebil utan har fått låna av familjen.

Min bror betalar ca 7000:-/mån för en ny ID4 men då har han avtal genom jobbet. Den är någon uppdaterad fyrhjulsdriven variant som får dra 1300 kg, finns dock inte med på listan jag lade in i föregående inlägg till dig, kanske är för ny. Han är inne på sin 3e ID4 men denna är den första som är fyrhjulsdriven, dom andra hade bakhjulsdrift.
En annan vän leasar en begagnad Audi e-tron och betalar 5" i månaden men då har han lagt 100" i kontantinsats och den får han inte tillbaka. Men stoor bil som får dra mycket om man har e-kort.
Vilka slävangsvikter tänker du på? Jag har en diesel som får dra 1500 kg på b-kort och skatten är på under 1200 per år
 
Hur får du fram 32"? För bara bränslet borde gå på minst 27" om du åker 2500 mil/år? Skatt på en större diesel som får dra brukar kosta runt 4", sedan rep, besiktning, service. Servicen brukar ju gå på mellan 7"-10"/år om det inte är en jätte gammal bil.
Tvätt har man ju oavsett bil så det räknar jag inte med.

Min väninna betalade över 30" förra året i reparationer av sin Passat och har då tyvärr inte haft lånebil utan har fått låna av familjen.

Min bror betalar ca 7000:-/mån för en ny ID4 men då har han avtal genom jobbet. Den är någon uppdaterad fyrhjulsdriven variant som får dra 1300 kg, finns dock inte med på listan jag lade in i föregående inlägg till dig, kanske är för ny. Han är inne på sin 3e ID4 men denna är den första som är fyrhjulsdriven, dom andra hade bakhjulsdrift.
En annan vän leasar en begagnad Audi e-tron och betalar 5" i månaden men då har han lagt 100" i kontantinsats och den får han inte tillbaka. Men stoor bil som får dra mycket om man har e-kort.
Missade både besiktningen o däcken och kanske har en extra ”förmånlig” bil i de aspekterna än så länge (nästan inga reparationer). Bilen drar ganska exakt 0,5 liter milen utan släp och 0,7 med släp och är fyrhjulsdriven diesel som drar mitt 1300kg släp på mitt B-kort. 150 hästkrafter som är väldigt väl placerade. Jag betalar 3-5’ för servicen, om inte nåt speciellt ligger i den. Skatt 2030 kronor om året.

Men om vi släpper det exakt så tar det ändå sådär 25-30 år att kompensera om bränslet är nollat för elbilen och jag har inte råd att ligga ute med de pengarna. Och livslängden är inte heller ofta i den häraden för vare sig elbil eller dieselbil.

Tack för listan, ska kolla igenom. Nästa bilbyte är alltid närmare än man skulle vilja….
 
Missade både besiktningen o däcken och kanske har en extra ”förmånlig” bil i de aspekterna än så länge (nästan inga reparationer). Bilen drar ganska exakt 0,5 liter milen utan släp och 0,7 med släp och är fyrhjulsdriven diesel som drar mitt 1300kg släp på mitt B-kort. 150 hästkrafter som är väldigt väl placerade. Jag betalar 3-5’ för servicen, om inte nåt speciellt ligger i den. Skatt 2030 kronor om året.

Men om vi släpper det exakt så tar det ändå sådär 25-30 år att kompensera om bränslet är nollat för elbilen och jag har inte råd att ligga ute med de pengarna. Och livslängden är inte heller ofta i den häraden för vare sig elbil eller dieselbil.

Tack för listan, ska kolla igenom. Nästa bilbyte är alltid närmare än man skulle vilja….
Jag tänker att det alltid är svårt att jämföra med befintlig bil. Prisjämförelsen blir bara relevant om man tar ett scenario där du ska byta bil och därmed jämför bilar du överväger att byta till. Då kan man titta på likvärdiga bilar som uppfyller ens kriterier, och sen jämföra totalkostnaden som då både inkluderar inköp och löpande kostnader.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 969
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 479
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 839
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
994
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp