- Svar: 82
- Visningar: 3 176
När hästägaren Thomas Gulls jobb bytte tjänstebilar från hybrid till el, fick han bekymmer. Den, liksom många av dagens elbilar, klarar inte av att dra hästtransporter – det blir för tungt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan köpa att man tycker det är ovärt om man bor i lägenhet och inte kan styra sin laddning men i övrigt är det inga problem. Gemene man åker ju sällan över 10 mil/dag.. Sedan tror jag många gör en tankevurpa gällande elbil, ja dom är dyrare i inköp än motsvarande bränsledriven bil men man tar ju igen det på allt annat såsom bränslekostnad, skatt och service. Hela sommaren laddar vi gratis pga grid reward där vi får betalt för att ladda vissa tider. Diesel och bensin blir alltid dyrare på sommaren..Jag vet inte om det är att snöa in på något. Största problemet med att för mig personigen välja elbil är inköpspriset (bil+infrastruktur hemma) - det är way beyond min ekonomi, men sedan tillkommer de där grejerna i infrastrukturen i samhället som ännu inte är där jag tycker de behöver vara för att det ska vara smidigt med en elbil.
Såklart, jag är ganska bortskämd med en ”lyxig” elbil vilket gör att jag utgår från den.Jag tycker det är rejäl skillnad mellan olika modeller inom samma typ (el, hybrid, förbränning..) och har både kört elbilar som varit en dröm att köra och såna som varit hemska. En äldre elbil med dålig väghållning jag körde någon vecka för något år sen fick mig att jubla när jag gick tillbaka till min diesel som var minst 8 år äldre. Det enda just den elbilen vann på var att den var tystare. Sen finns det såna inom alla kategorier som är fruktansvärt tråkiga att köra.
Sen skulle jag gärna ha en elbil, men jag vill isf ha möjlighet att ladda när jag är hemma och det har jag inte.
Bränslekostnad för 2500 mil ligger på ~23000 kr. Skatt på 2000kr. Får köra 30-35 år om allt det är gratis för en elbil för att kompensera inköpskostnaden. Jag tänker nog att tankevurpan kan vara på båda sidorna av detta.Jag kan köpa att man tycker det är ovärt om man bor i lägenhet och inte kan styra sin laddning men i övrigt är det inga problem. Gemene man åker ju sällan över 10 mil/dag.. Sedan tror jag många gör en tankevurpa gällande elbil, ja dom är dyrare i inköp än motsvarande bränsledriven bil men man tar ju igen det på allt annat såsom bränslekostnad, skatt och service. Hela sommaren laddar vi gratis pga grid reward där vi får betalt för att ladda vissa tider. Diesel och bensin blir alltid dyrare på sommaren..
Jag tror också att elbilar som drivs av vätgas kommer få en större andel av kakan. Men vi får se.Bränslekostnad för 2500 mil ligger på ~23000 kr. Skatt på 2000kr. Får köra 30-35 år om allt det är gratis för en elbil för att kompensera inköpskostnaden. Jag tänker nog att tankevurpan kan vara på båda sidorna av detta.
Jag är inte ett dugg emot elbilar och tror att de kommer inom ganska kort (10 år) vara en helt dominerande andel av bilflottan och då tror jag också att infrastrukturen gått från att vara bättre för diesel/bensin till att vara bättre för el (och mer sällsynt med laddstationer med flytande bränsle). Men då krävs också att inköpspriserna för elbilar går ned i en nivå där det är möjligt för fler.
Fast nu jämför du ju din gamla bil med inköp av en helt ny elbil och det blir ju inte riktigt rättvist. Dessutom glömde du service och reparationer. Det är alltid dyrt att köpa ny bil oavsett bränsletyp.Bränslekostnad för 2500 mil ligger på ~23000 kr. Skatt på 2000kr. Får köra 30-35 år om allt det är gratis för en elbil för att kompensera inköpskostnaden. Jag tänker nog att tankevurpan kan vara på båda sidorna av detta.
Jag är inte ett dugg emot elbilar och tror att de kommer inom ganska kort (10 år) vara en helt dominerande andel av bilflottan och då tror jag också att infrastrukturen gått från att vara bättre för diesel/bensin till att vara bättre för el (och mer sällsynt med laddstationer med flytande bränsle). Men då krävs också att inköpspriserna för elbilar går ned i en nivå där det är möjligt för fler.
Jag tror kanske många snöar in på sitt eget körmönster. Jag kör 75 mil ofta, inte längre med släp eftersom jag numera har en (diesel-)hästlastbil, men med personbil flera gånger i månaden.Fast hur ofta åker du 75 mil ens utan släp? Tycker folk snöar in på något som bara är ett problem kanske max en eller ett par gånger per år..
Det må så vara och då kanske elbil inte är rätt för dig men det beror ju på var du kör och tillgång till laddstationer. Men det hör ju verkligen inte till vanligheterna, utan medelsvensson kör i snitt ca 1100 mil om året och att då snöa in på räckvidd på 50 mil/dag blir fånigt. Dessutom så tar man väl ändå toa/matpauser och att ladda 20-80% tar ofta inte mer än 20-30 min.Jag tror kanske många snöar in på sitt eget körmönster. Jag kör 75 mil ofta, inte längre med släp eftersom jag numera har en (diesel-)hästlastbil, men med personbil flera gånger i månaden.
Nej slutsatsen att elbil inte är rätt har jag klarat dra självDet må så vara och då kanske elbil inte är rätt för dig men det beror ju på var du kör och tillgång till laddstationer. Men det hör ju verkligen inte till vanligheterna, utan medelsvensson kör i snitt ca 1100 mil om året och att då snöa in på räckvidd på 50 mil/dag blir fånigt. Dessutom så tar man väl ändå toa/matpauser och att ladda 20-80% tar ofta inte mer än 20-30 min.
Men suck!! Var någonstans har jag skrivit att elbil är rätt till er som långpendlar?? Varför ska det alltid komma någon men jag då när majoriteten inte har sådana körsträckor och således skulle klara sig utmärkt. Dessutom så om man nu tex kör 3000 mil/år så snittar man ändå under 10 mil om dagen... Min bror kör i dom slängarna och han räknade ut att det blir billigare för honom att leasa en elbil än att ha kvar sin gamla diesel. Trots att elbilen är väldigt dyr/månad i leasingavgift.Nej slutsatsen att elbil inte är rätt har jag klarat dra själv. Poängen är att många av milen som körs på svenska vägar är av oss långåkare. Även om snittet är 1100 mil så ligger många på 3000 eller 5-6000 och då ofta i ett jobb som kräver detta och kanske inte till sin karaktär (ännu) tillåter den extra planering som en elbil skulle kräva.
Jag ser nog framför mig att om ”en eller två bilar” (8-10 år) kör jag också elbil men nu är det inte görligt i mitt liv.
Nej, det gjorde jag inte. Service och reparationer är inget unikt för dieselbilar. Den som varit utan sin bil mest är min kollega som kör Tesla. Det kan ta månader att få den lagad pga brist på reparatörer och brist på reservdelar. Men jag håller med om att det alltid är dyrt.Fast nu jämför du ju din gamla bil med inköp av en helt ny elbil och det blir ju inte riktigt rättvist. Dessutom glömde du service och reparationer. Det är alltid dyrt att köpa ny bil oavsett bränsletyp.
Vad man snittar per dag är väl ändå egalt men jag avslutar diskussionen härMen suck!! Var någonstans har jag skrivit att elbil är rätt till er som långpendlar?? Varför ska det alltid komma någon men jag då när majoriteten inte har sådana körsträckor och således skulle klara sig utmärkt. Dessutom så om man nu tex kör 3000 mil/år så snittar man ändå under 10 mil om dagen... Min bror kör i dom slängarna och han räknade ut att det blir billigare för honom att leasa en elbil än att ha kvar sin gamla diesel. Trots att elbilen är väldigt dyr/månad i leasingavgift.
I min stad har man gjort en satsning på laddare i parkeringshusen. Jag har haft laddhybrid i ca 2 år och kan ladda ”hemma”, eftersom jag hyr parkeringsplats i p-hus där det finns laddare. Det är dyrare laddning än om man bor i villa och kan ha egen laddstolpe, men det blir ändå billigare för mig än när jag hade dieselbil. Trots att hybriden var dyrare i inköp än om jag valt motsvarande bensin/diesel.O för oss i lägenhet med kallhyra o direktverkande el? Ont om laddnings möjligheter…
Från och med 1 januari i år ska alla parkeringsplatser som tillhör en kommersiell fastighet ha minst en laddplats. Gäller parkeringar med mer än 20 parkeringsplatser. Det gäller även befintliga parkeringsplatserI min stad har man gjort en satsning på laddare i parkeringshusen. Jag har haft laddhybrid i ca 2 år och kan ladda ”hemma”, eftersom jag hyr parkeringsplats i p-hus där det finns laddare. Det är dyrare laddning än om man bor i villa och kan ha egen laddstolpe, men det blir ändå billigare för mig än när jag hade dieselbil. Trots att hybriden var dyrare i inköp än om jag valt motsvarande bensin/diesel.
Jag tror fler städer kommer börja göra såhär, att de säkerställer tillgång till laddning även för de som bor i lägenhet. Här har även det kommunala bostadsbolaget fått direktiv från kommunen att verka flr tillgång till laddare för hyresgästerna, så de bygger successivt ut för elbilsladdning på vanliga parkeringsplatser i olika bostadsområden i kommunen.
Kan tillägga att det faktiskt hade varit ännu enklare och billigare för mig om jag haft ren elbil istället för laddhybrid. Min laddhybrid måste laddas varje dag medans man oftast laddar en ren elbil mer sällan om man inte har lång vardaglig pendling. Då blir man mer flexibel och behöver inte ha tillgång till laddare hela tiden. Min sambo kör tesla och han laddar ca 1-2 gånger i veckan då han pendlar ganska långt. Men om han skulle ha glömt att ladda kan han stanna vid snabbladdare och ladda i en kvart på väg till jobbet.
Aha, det visste jag inte!Från och med 1 januari i år ska alla parkeringsplatser som tillhör en kommersiell fastighet ha minst en laddplats. Gäller parkeringar med mer än 20 parkeringsplatser. Det gäller även befintliga parkeringsplatser
För väldigt många är det inte så, utan tjänstebilen är den bil man använder BÅDE i tjänsten och privat. Därför görs oftast ett bruttolöneavdrag (som ska motsvara arbetsgivarens kostnader för bilen) och man blir även förmånsbeskattad för sin tjänstebil. En bil som enbart får nyttjas i tjänsten ska ju inte arbetstagaren betala för alls.jag ser egentligen inget problem här för hästägaren. Tjänstebil används i tjänsten, privatbil i privatlivet. Mycket enkelt uttryckt.
Fast du kan ju inte basera alla elbilar på att din kollegas Tesla gått sönder hela tiden. Vi har inte varit in på verkstaden en enda gång med våra under dom två år vi haft dom. Min väninnas Passat har stått på verkstad hela förra året i princip, är alla dieselbilar skit då?? Om du jämför mellanskillnaden 300" så kommer det inte ta några 30 år att gå jämt upp iom att bränselkostnaden plus skatt i princip är gratis. Min bror kör i snitt 3000 mil/år och han räknade ut att med reparationskostnader/bränslekostnad etc så går det jämt upp att leasa en elbil. Våran Volvo kostade ~500" och då hade den bara gått 400 mil så i princip ny så man behöver inte betala några 700" heller.Nej, det gjorde jag inte. Service och reparationer är inget unikt för dieselbilar. Den som varit utan sin bil mest är min kollega som kör Tesla. Det kan ta månader att få den lagad pga brist på reparatörer och brist på reservdelar. Men jag håller med om att det alltid är dyrt.
400.000 och 700.000 är en oerhörd skillnad tycker jag.
Håller med. Och om vi ändå håller på med anekdotisk bevisning så kan jag slänga in att sambons 2 teslor enbart varit på verkstad till följd av typ stenskott och krockskada. Aldrig pga bilstrul. Min laddhybrid har inte heller behövt verkstad för annat än service.Fast du kan ju inte basera alla elbilar på att din kollegas Tesla gått sönder hela tiden. Vi har inte varit in på verkstaden en enda gång med våra under dom två år vi haft dom. Min väninnas Passat har stått på verkstad hela förra året i princip, är alla dieselbilar skit då?? Om du jämför mellanskillnaden 300" så kommer det inte ta några 30 år att gå jämt upp iom att bränselkostnaden plus skatt i princip är gratis. Min bror kör i snitt 3000 mil/år och han räknade ut att med reparationskostnader/bränslekostnad etc så går det jämt upp att leasa en elbil. Våran Volvo kostade ~500" och då hade den bara gått 400 mil så i princip ny så man behöver inte betala några 700" heller.