Hundrelation

TantAgda

Trådstartare
Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år.
Nobsen är chipkastrerad sedan ca 1år pga ”medicinska” orsaker och mår absolut bäst av att fortsätta vara det, alt kastrera kirurgiskt. Kelpien är intakt och ska fortsätta vara det.
Båda 2 kan umgås med de flesta hundar av båda kön och vana att hänga i grupp.

Men, kelpien är ett drygo! Spetsen är en mycket snäll hund och har extremt lång stubin, han kan säga ifrån och gör det på ett bra sätt när det behövs men det tar lång tid. Självklart styr vi upp kelpien när vi ser att det behövs.
Med dryg menar jag att han kräver uppmärksamhet av honom, buffar på honom tex och beter sig som en valp mot en äldre tik. Får han inte det ställer han sig över honom och bara står där. Svårt att beskriva. Hittills på inget sätt något aggressivt beteende.

Nu till min fråga. Ni med erfarenhet av hanar och deras mognad, hur stor skillnad märkte ni på dom och i deras relation med andra hundar efter 2 års ålder?

Anledningen till att jag valt fortsatt chipkastrering av nobsen är för att se hur kelpien utvecklar sig under uppväxten gentemot honom. Det sista jag vill är att jag tar bollarna från honom men sen visar det sig att den snälla spetsen hade behövt sitt testosteron i relationen med kelpien för att inte bli fullständigt överkörd!
Chippet kan jag ju vänta ut effekten av, skär vi är det oåterkalleligt.

Får jag fram mina funderingar på ett förståeligt sätt?

Pysslingen har tre dödsfiender. En av dessa är en hanhund han brukade leka med, men som försökte sätta på honom när han var chipkastrerad. Det är kanske fem-sex år sedan men hatet lever. Det har gått så långt att Pysslingen plötsligt ställde sig och kissade på en cykel :o men det visade sig att den tillhörde husse till den andra hunden.

Kelpien är ju inne i sin sista könsmognadsfas och förstärks hans kaxiga attityd i det läget så kan det nog bli svårt (svårare) för spetsen att hävda sig iom kastrerad och snäll i grunden.

Jag skulle häva spetsens kastration nu om det är möjligt, just för att han behöver kunna sätta ungtuppen lite på sin rätta plats i tillvaron (snällt men tillrättavisande do and don'ts ;) ).

Jag har lite samma hemma, min svarta labbe är en ganska bufflig (men vänlig) typ och min äldsta är en otroligt vänlig själ med en oändlig stubin. Den svarta leker hårt och tufft, och är liksom som ett störigt småsyskon, precis som du beskriver kelpien. Jag tycker synd om min äldre och därför separerar jag dem när jag inte är med och kan avstyra buffligheten :)
Min unga labbetik är också ett jäkla bröt, så de två brutala får vara det med varandra och de andra får frid :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår

Hästrelaterat

Tillbaka