Skällande hundar

De kan skicka dokument till dig om att de ska vräka dig. Men det går att överklaga och då blir det rättegång av det hela. Hela förfarandet tar ofta över ett år innan man faktiskt blir vräkt på riktigt, och det förutsätter att de har bevis, så det är inte riktigt så illa som det låter. Man tänker ju att man blir uppsagd så man måste flytta bums, i själva verket så kan det ta väldigt långt tid förutsatt att man vet sina rättigheter.

Bor man på rivningskontrakt är det kanske skillnad, eftersom man inte har samma besittningsrätt då.
Ja inte bara bevis utan det ska vara riktiga störningar, inte bara att en granne upplever sig störd för att en hund skäller 5 minuter när ägaren går hemifrån tex, uttalade bevisade störningar är det som gäller.

• Gilla
Reactions: Sel
De kan skicka dokument till dig om att de ska vräka dig. Men det går att överklaga och då blir det rättegång av det hela. Hela förfarandet tar ofta över ett år innan man faktiskt blir vräkt på riktigt, och det förutsätter att de har bevis, så det är inte riktigt så illa som det låter. Man tänker ju att man blir uppsagd så man måste flytta bums, i själva verket så kan det ta väldigt långt tid förutsatt att man vet sina rättigheter.

Bor man på rivningskontrakt är det kanske skillnad, eftersom man inte har samma besittningsrätt då.

Bevisen är att störningsmoment noterar att det är en störning när de kommer ut.
En fd granne blev vräkt pga upprepade störningar.

Vet du att de var tysta när du bodde i hus och du inte var hemma? D.v.s. hade du nån form av inspelning igång för att kontrollera det? Annars kan det ju vara så att de bara fortsatt med ett invant beteende. Är skällandet nytt kan de ju vänja sig vid alla nya ljud och sluta skällande. Är det inte nytt så lär de ju inte sluta av sig själva.
Eftersom du varken känner mig eller mina hundar och inte har haft ett enda vettigt förslag på lösning så undrar vad du får ut av tråden, att försöka skriva mig på näsan? Jag tar iaf ansvar för mina djur och anser inte att alla andra ska anpassa sig.

Usch, jag kan förstår att du är stressad av detta :( Har tyvärr inte så mycket tips utöver dom du fått. Är det via trapphuset som hundarna hörs? Köpa ett ljuddämpande tyg att hänga upp på insidan av ytterdörren? Bor du i Skåne så har jag ett sådant hemma, bara att komma förbi och hämta.

Min lilla bjäbba skäller också när jag kommer hem, så i min förra lägenhet innebar det att jag inte kunde komma hem tidig morgon/sen kväll/natt. Valde efter tre månader i den lägenheten att flytta (av flera anledningar), har nu flyttat till en marklägenhet istället där vi kan leva lite mer som i ett hus men utan att behöva bo i hus. Så skönt att slippa anpassa sig med rädsla för att hunden ska skälla, så har full förståelse för dig. Hade även två hundar tidigare, varav en utveckade separationsångest efter flytt till hus från lägenhet. Lägenheten var EXTREMT lyhörd, det var som att min hund stod i grannens lägenhet och skällde (jag fick höra inspelning). Valde att ge bort hunden till hennes husse, min exman, som bodde i vårt gamla hus. En superbra lösningen men fy fan vad tungt det var.

Absolut, men det tar fortfarande långt tid att få det till rättegång.
Du förutsätter att man bestrider och vinner? För du är liksom i princip persona non grata och helt död på hyresrättsmarknaden om du blivit vräkt. Har du tur kan en oseriös värd mer ockerhyror ta in dig.

Dessutom, om du så hinner flytta frivilligt innan du blir vräkt - så fler och fler värdar kräver referenser av nuvarande värd...

Så det finns all anledning att vårda relationen med både sina grannar och sin värd. Även om man har rätt i sak.

Och det finns tyvärr mer än ett exempel där folk förlorar även i hyresnämnden pga upprepade störningar som de inte anse är så allvarliga.

Och man får skäligen tåla barnskrik mm. Samt visst skällande. Men tröskeln för ihållande skällande under lång period är inte särskilt hög när det upprepas, konstateras och återkommer.

Så jag ska vänta på fler varningar istället för att försöka agera preventivt och lösa problemet utan att hundarna blir lidande?
Ja absolut ut klart du ska det. Skärp dig, jag har inte skrivit det hur läser du? Vilken otrevlig tråd det här blivit jag lämnar den vill inte ha dessa negativa energier och påhopp. Lycka till med dina hundar förhoppningsvis löser det sig 👍❤️

@Mia_R En fundering: på vilket sätt är "ditt" hus lyhört? Konstig fråga, men såhär: huset som jag bor i, ett lite äldre lägenhetshus, är relativt lyhört men jag upplever att det mest är via trapphuset (vi bor mitt i huset på höjden, har bara en granne vägg i vägg med oss. Det påverkar säkert också positivt.). Att de ljud som kommer från trapphuset och ljud som läcker ut i trapphuset, är de som bäst hörs i övriga huset. I kombination med att huset inte är riktigt tätt och heller inte bör tätas extra, eftersom ventilationen är självdrag. För oss blev det därför betydligt tystare när vi fick en innerdörr som sitter innanför ytterdörren, och jag tänker att det bör ta bort åtminstone lite ljud som läcker från oss också. Skulle det kunna hjälpa något? En innerdörr eller ett tjockt draperi innanför ytterdörren?

(Jag förstår att det inte är hela lösningen. Dels lär det inte vara tillräckligt för att "få bort" ljudet, det förstår jag. Dels för att det förstås inte löser grundproblemet. Jag försöker bara spåna, funderar på om det skulle kunna vara en del av en lösning.)

Jag förstår helt ditt resonemang, på alla plan (utifrån det du skrivit här). Jag hoppas verkligen verkligen att det löser sig.

Usch, jag kan förstår att du är stressad av detta :( Har tyvärr inte så mycket tips utöver dom du fått. Är det via trapphuset som hundarna hörs? Köpa ett ljuddämpande tyg att hänga upp på insidan av ytterdörren? Bor du i Skåne så har jag ett sådant hemma, bara att komma förbi och hämta.

Min lilla bjäbba skäller också när jag kommer hem, så i min förra lägenhet innebar det att jag inte kunde komma hem tidig morgon/sen kväll/natt. Valde efter tre månader i den lägenheten att flytta (av flera anledningar), har nu flyttat till en marklägenhet istället där vi kan leva lite mer som i ett hus men utan att behöva bo i hus. Så skönt att slippa anpassa sig med rädsla för att hunden ska skälla, så har full förståelse för dig. Hade även två hundar tidigare, varav en utveckade separationsångest efter flytt till hus från lägenhet. Lägenheten var EXTREMT lyhörd, det var som att min hund stod i grannens lägenhet och skällde (jag fick höra inspelning). Valde att ge bort hunden till hennes husse, min exman, som bodde i vårt gamla hus. En superbra lösningen men fy fan vad tungt det var.
Jag upplever att huset är väldigt tyst, bortsett från att jag hör ungarna när de springer på golvet i lägenheten ovanför. Jag hör dem aldrig gråta eller skrika och trampet av deras fötter stör inte. Jag hör nästan aldrig någon gå i trapphuset, men det är klart att andra ungar som leker utomhus, hantverkare och andra hörs utanför.

Jag hörde hundarna skälla ut till parkeringen, när jag parkerat bilen på kvällen efter jobbet. Jag kan räkna på ena handens fingrar när jag hört dem skälla sedan vi flyttade dit men bara för att jag inte hört dem så betyder det ju inte att de inte stör. Jag vet inte ens om det är flera som klagat, bara att de kommit in upprepade klagomål. Nu ska jag testa med P2, stänga så de bara har ett rum och sätta upp kameran när jag får hem den så får jag se hur jag ska gå vidare.

Jag vet att varulven har begränsat med tid kvar och jag tänker inte skapa obehag för att tysta honom. Jag vill bara att när den dagen kommer att vi skiljs åt för alltid att det är med hans bästa för ögonen, inte för att han skulle vara ett problem. Samma sak med lilldummer, jag är helt på det klara med att han kanske inte klarar att förlora varulven utan kommer behöva göra honom sällskap, men det är fortfarande för hans skull isf och inte pga min bekvämlighet. Jag planerar inte att skaffa någon fler hund de kommande åren men vet av erfarenhet att det kan slå hårt när en flockmedlem inte längre finns kvar.

Du förutsätter att man bestrider och vinner? För du är liksom i princip persona non grata och helt död på hyresrättsmarknaden om du blivit vräkt. Har du tur kan en oseriös värd mer ockerhyror ta in dig.

Dessutom, om du så hinner flytta frivilligt innan du blir vräkt - så fler och fler värdar kräver referenser av nuvarande värd...

Så det finns all anledning att vårda relationen med både sina grannar och sin värd. Även om man har rätt i sak.

Och det finns tyvärr mer än ett exempel där folk förlorar även i hyresnämnden pga upprepade störningar som de inte anse är så allvarliga.

Och man får skäligen tåla barnskrik mm. Samt visst skällande. Men tröskeln för ihållande skällande under lång period är inte särskilt hög när det upprepas, konstateras och återkommer.
Eftersom jag har skrivit rätt tydligt att det tar långt tid tills man faktiskt blir vräkt så förutsätter det att man förlorar rättegången, annars blir man inte vräkt överhuvudtaget.

Jag har inte skrivit något som säger emot det du har skrivit i övrigt. Jag har bara kommenterat att det tar långt tid att bli vräkt om man har besittningsrätt.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 005
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 569
Senast: lilstar
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 707
Senast: Liran
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 211
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar